Majitelům e-shopů nastaly těžké časy. Musí zvažovat náklady na provoz

Tržby v internetových obchodech poprvé za poslední dekádu nerostou. Dokonce od začátku roku klesají o zhruba 13 %. Pro velké e-shopy, které v posledních dvou letech rostly nejvíce a přizpůsobily tomu i velikost skladů nebo svých týmů, je tato zpráva velmi nepříjemná. Na druhou stranu se i menší a střední e-shopy musí ohlížet za každou korunou, ať už vydělanou, nebo ušetřenou.

Zákaznici se nehrnou, zboží leží ve skladech a náklady na celý provoz se zvyšují. Tak by se dala charakterizovat aktuální situace v internetových obchodech. Eshopeři hledají nejen řešení pro to, kde získají potřebné výdělky, ale také, kde mohou ušetřit. To se může týkat i toho hlavního, na čem mají svůj business postavený, tedy e-shopu.

V Česku je provozováno přes 50 tisíc e-shopů, přičemž více než dvě třetiny z nich jsou postaveny na tzv. krabicovém řešení. Ta mají pro majitele internetových obchodů nesporné výhody, pokud se jedná o technologický vývoj, jednoduchost použití a nebo rozmanitost nastavení či doplňků. Právě rozmanitost však může hrát důležitou roli v nákladech na provoz obchodu. „Téměř každý eshoper vstupuje na trh s tím, že chce mít nejlepší e-shop a poskytovat nejlepší služby, aby se mezi ostatními prosadil. K tomu si odpovídajícím způsobem nakonfiguruje svůj nový obchod, jehož cena se však může vyšplhat mnohem výše, než je samotný základ,” vysvětluje Martin Pech ze společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopové řešení.

Úspora stovek až tisíců korun měsíčně

Na trhu existuje spousta řešení, ať už lokálních, či zahraničních, z nichž mohou budoucí, ale i stávající majitelé vybírat. Podle Martina Pecha často provozovatelé ani netuší, zda budou schopni využívat všechny možnosti obchodu. „Vždy doporučuji si udělat srovnání mezi jednotlivými platformami a podle svých priorit si určit, co vše bude potřeba pro provoz obchodu. Při chytrém výběru e-shopového řešení nemusí majitelé připlácet za základní funkce a doplňky, které jsou pro plnohodnotný provoz e-shopu potřebné,” radí eshopům obchodní ředitel ostravských vývojářů.

Většina provozovatelů internetových obchodů až v těžších časech zjistí, na kolik jejich provoz vyjde v porovnání s tím, co vše v rámci obchodu využívá. Teprve poté eshopeři začnou optimalizovat náklady a hledat levnější řešení. „E-shopové platformy to majitelům obchodů nedělají jednoduché. Pokud chtějí využít konkrétní doplňky e-shopu, musí si často za ně připlatit nebo sáhnout po vyšším tarifu, který je pro ně někdy zbytečně naddimenzovaný a často žene jejich měsíční náklady o stovky až tisíce korun měsíčně nahoru. To stejné platí i při příplatku za doplňky samotné” popisuje přístup platforem Martin Pech.

Jak tedy začít s e-shopem? Udělat si průzkum a zvolit plnohodnotnou platformu, která internetovým podnikatelům za dané náklady nabídne nejvíce. Když se dále jejich byznys bude zvětšovat, systém tzv. poroste s nimi a majitelé obchodu nebudou muset řešit přechod na jiné řešení. Takový růst může znamenat nasazení dalšího obchodu nebo možnou expanzi do zahraničí a s ní potřebu multijazyčného obchodu.