Outdoorové vybavení kupují nejen nadšenci, ví e-shop 8a

Na českém online trhu s outdoorovým oblečením a vybavením se objevil nový hráč a po pár měsících už se dostává mezi ty největší. E-shop 8a, jednička v domovském Polsku, s pomocí kapitálu private equity expanduje na další trhy. Jaké má v České republice plány a jaká je budoucnost e-commerce nejen v tomto segmentu? Na to odpovídají Marek Andryszak, CEO společnosti 8a, a Bartosz Kwiatkowski, partner investiční společnosti Enterprise Investors.

Jak dlouho společnost 8a existuje a na co se zaměřuje?

Bartosz Kwiatkowski, EI: Byznys vyrostl z vášně zakladatelů, Elżbiety a Piotra Czmochových, pro horolezectví a outdoorové aktivity. První kamenný obchod otevřeli v roce 2002 v Gliwicích v jižním Polsku a o dva roky později spustili e-shop. Tím byl položen základ pro to, aby se 8a stala v Polsku nespornou jedničkou v e-commerce ve svém segmentu, které zahrnuje oblečení, obuv, doplňky a další vybavení pro outdoorové aktivity a horské sporty, jako je horolezectví a ski touring. Po naší investici se stali menšinovými akcionáři, což jim umožnilo trávit více času tím, co je nejvíce baví – být v horách a věnovat se horolezectví.

V jakém okamžiku podnikání nastal bod zlomu a bylo potřeba začít zvažovat využití externího kapitálu nebo vstup strategického partnera?

Bartosz Kwiatkowski, EI: Investovali jsme do společnosti v roce 2021. Transakce zahrnovala odkup 80% podílu od zakladatelů, kteří, jak jsem uvedl, zůstali jako menšinoví akcionáři. Hledali partnera, který by jim pomohl posunout společnost na další úroveň z hlediska celkové profesionalizace, komplexnějšího financování a případně expanze na nové trhy. V době naší investice byla společnost 8a již nesporným lídrem na domácím trhu. Jako investor jsme vsadili na byznys model, který podle nás mohl být úspěšně replikován mimo Polsko.

Co zásadního přinesl vstup Enterprise Investors ve strategii, úpravě byznys modelu a plánech na expanzi?

Marek Andryszak, 8a: V Polsku je 8a.pl lídrem na trhu ve svém segmentu. Jen pro představu: v roce 2021 jsme byli cca třikrát větší z hlediska prodejů než dvojka na trhu. Rozdíl se stále zvyšuje a letos očekáváme, že se 8a.pl přiblíží čtyřnásobku velikosti svého nejbližšího konkurenta v Polsku.

Bartosz Kwiatkowski, EI: Strategie zakladatelů jako základní scénář předpokládala další pronikání na polský trh, který byl ale již značně nasycený. Proto byl náš plán růstu od začátku postaven na expanzi mimo domácí trh. Věděli jsme, že k tomu budeme potřebovat silný manažerský tým vedený ambiciózním a zkušeným CEO. Najali jsme tedy Marka Andryszaka, který před nástupem k nám strávil více než pět let na vedoucích pozicích v TUI Deutschland. Díky němu a jeho týmu jsme byli schopni expandovat mnohem rychleji a v roce 2022 jsme již přítomni ve dvou nových geografických oblastech, a to v Česku a Rumunsku.

Marek Andryszak, 8a: Dovolte mi to rozvést. Kromě vstupu na nové trhy jsme výrazně investovali do infrastruktury s cílem zajistit loajalitu našich současných i budoucích zákazníků. Za tímto účelem jsme v posledních deseti měsících zavedli nový informační systém pro správu produktů, nový systém business intelligence, nový systém pro správu vztahů se zákazníky, nový systém automatizace marketingu, otevřeli nový sklad (přes 8 000 m2) a také se přestěhovali do nových kanceláří. To vše jsme udělali beze ztráty tempa expanze, další země střední a východní Evropy budou brzy následovat. Za zmínku stojí, že jsme také zvýšili počet outdoorových značek, které nabízíme zákazníkům 8a ze 180 na cca 280, což představuje nejširší nabídku v celém regionu střední a východní Evropy.

Jak hodnotíte vstup na český trh a jaké na něm máte cíle?

Marek Andryszak, 8a: Naše české dobrodružství s 8a.cz začalo 30. dubna 2022. Náš tržní podíl se aktuálně pohybuje na úrovni cca 10 % tohoto online segmentu. Podobně jako v Polsku je naše ambice v Česku jednoduchá – chceme nabízet co nejširší výběr těch nejkvalitnějších produktů za atraktivní ceny. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je vybudovat rozsáhlý byznys a porozumět potřebám našich zákazníků. Jsme si vědomi toho, že uspokojujeme potřeby nejen outdoorových nadšenců. Našimi zákazníky jsou často obyčejní lidé, kteří oceňují pohodlí, praktičnost a přitažlivost vysoce kvalitního funkčního oblečení a obuvi. Jsou to lidé, kteří chtějí venčit svého psa ve větrovce, kterou budou moct využít během různých ročních období, nebo kteří si chtějí hrát s dětmi, aniž by se museli obávat, zda jsou jejich boty nepromokavé. Jsou to mladí lidé z měst, kteří oceňují vynikající kvalitu a udržitelnost outdoorových značek jako Patagonia nebo Fjällräven. Proto tolik investujeme do tvorby online obsahu. Většina obrázků na našich webových stránkách je chráněná, jen pro představu, v loňském roce jsme uvedli na náš web více než 40 000 položek. Věříme, že to vše by mělo udělat z 8a.cz jednu ze tří nejlepších online destinací pro outdoorové značky v České republice v roce 2023. A to je jen začátek.

Máte podobné investice i v jiných zemích?

Bartosz Kwiatkowski, EI: Enterprise Investors je private equity fond zaměřený kromě České republiky také na střední a východní Evropu a jako takový má investice v celém regionu. Na trhu působíme od roku 1990. Vytvořili jsme devět fondů s celkovou hodnotou přesahující 2,5 miliardy eur. Tyto fondy dosud investovaly 2,2 miliardy eur do 151 společností z různých odvětví, jelikož diverzifikujeme naše investice. Ukončili jsme 136 investic v objemu 4,2 miliardy eur.

Většina našich transakcí je realizovaná napřímo s majiteli, a to díky vztahům, které budujeme s podnikateli a byznysovými komunitami v regionu střední a východní Evropy. Kupujeme společnosti od jejich zakladatelů nebo s nimi uzavíráme partnerství, abychom pomohli realizovat jejich růstové ambice. Některé společnosti z našeho portfolia rostou v České republice organicky, např. FinGO nebo Focus Garden, jiné prostřednictvím akvizic. Jako investor zůstáváme dlouhodobě zaměření na český trh, jelikož nabízí atraktivní investiční příležitosti. Totéž platí pro Rumunsko, kde je od září 2022 společnost 8a také přítomna.

Jaká je podle vás budoucnost e-commerce?

Bartosz Kwiatkowski, EI: Věřím, že e-commerce bude i nadále získávat tržní podíl na úkor kamenných obchodů, protože nabízí pohodlí při nakupování a nižší ceny. Současné inflační prostředí dále zlepší konkurenceschopnost online byznysu. Zároveň věřím, že se zrychlí konsolidace v e-commerce, přičemž největší hráči budou brát tržní podíl menším konkurentům. Pouze velcí a silní hráči mohou přilákat ty nejlepší talenty a dovolit si implementovat IT řešení a skladovou infrastrukturu potřebnou k udržení dlouhodobé konkurenční výhody.