73 % Čechů si spíše zvolí e-shop, který umožní platbu až po převzetí

  • Klarna mapovala nákupní chování a preference 15 000 zákazníků napříč 14 zeměmi včetně 1 000 respondentů z České republiky
  • Ochota nakupovat online meziročně znatelně vzrostla. Blíže než Češi mají k onlinu jen Američané, Britové, Nizozemci a Švédové
  • 73 % zákazníků spíše nakoupí v obchodě, který umožňuje platbu až po převzetí. Nejčastěji se bojí, že vybrané zboží nebude odpovídat jejich představám (65 %) a bude komplikované jej vrátit (54 %)

Společnost Klarna, která na český trh vstoupila letos v září, publikovala velký přehled nákupního chování evropských a amerických spotřebitelů. V rámci svého průzkumu Shopping Pulse Klarna zpovídala více než 15 tisíc zákazníků napříč 14 zeměmi, přičemž do průzkumu byla zahrnuta i více než tisícovka českých nakupujících. Z průzkumu, který se dotazoval na nákupní zvyklosti a preference respondentů během třetího čtvrtletí letošního roku, mimo jiné vyplynulo, že ochota nakupovat online meziročně znatelně vzrostla ve všech sledovaných zemích. Češi jsou mezi pěticí zemí, které mají k online nakupování vůbec nejblíže – 31 % českých zákazníků by chtělo většinu svých nákupů činit online. Průzkum také ukázal, že 78 % Čechů po e-shopech vyžaduje inovace, které by se dle názoru respondentů měly zaměřit na bezproblémovou platbu, a to jak online, tak i v kamenných obchodech.

 Lepší nabídka platebních metod povzbuzuje k nákupu

Jedním z velkých témat, které u českých zákazníků ovlivňuje nákupní zážitek a ochotu nakupovat online, je platba za zboží. Jak ukazují například data portálu Česká e-commerce, v České republice je dlouhodobě velmi oblíbená platba na dobírku, což ukazuje, jak moc Češi nechtějí platit předem za zboží, které jim ještě nedorazilo.

Celých 73 % zákazníků spíše nakoupí v takovém obchodě, který umožňuje platbu po převzetí. Stále otevřenější jsou proto čeští spotřebitelé tzv. odloženým platbám (BNPL), které umožňují zboží ihned koupit, ale zaplatit později, případně i na vícekrát. Lidé jsou dvakrát ochotnější využívat služby BNPL než kreditní karty a 77 % respondentů považuje možnost rozdělit nákup do více plateb bez úroků a poplatků za užitečné.

Tomu, že by obchodníci měli více investovat do pohodlných platebních metod, věří 63 % dotázaných. 46 % respondentů si navíc myslí, že by majitelé e-shopů měli více dbát na personalizovaná doporučení produktů. Touha po moderních platebních metodách a personalizaci tak u zákazníků výrazně převyšuje touhu po investicích do rozšířené a virtuální reality (26 % dotázaných) či třeba do technologií rozpoznávání hlasu a tváře při kontaktu s prodejcem (11 %).

 „Z průzkumu jednoznačně vyplývá, že lidé nechtějí za zboží platit dříve, než jej dostanou, a že by uvítali příjemnější metody placení, než jsou u českých e-shopů běžně v nabídce. Je zřejmé, že právě nedostatečná nabídka vhodných platebních možností, které by reflektovaly potřeby českých zákazníků, je pro e-shopy často brzdou růstu. Obchodníci by tento aspekt nákupu neměli opomíjet, jinak zbytečně přijdou o obrovské množství zákazníků, kteří si jejich zboží na e-shopu prohlédnou, ale k nákupu se zkrátka neodhodlají,“ popisuje Tereza Obrtáč, Country Managerka společnosti Klarna pro Českou republiku.

Lepší zákaznická zkušenost přesvědčí i zastánce kamenných obchodů

Ačkoli je česká e-commerce i v globálním měřítku velmi vyspělá, pro internetové obchodníky skýtá stále mnoho prostoru k růstu. E-shopy si totiž mohou „sáhnout“ i na velké množství zákazníků tradičních kamenných obchodů, kteří jsou vůči online nakupování zatím rezervovaní. Nejčastějšími důvody, které české zákazníky od nákupu na internetu odrazují, jsou obavy, že daný produkt nebude vyhovovat jejich potřebám (65 %), více než polovina zákazníků se také bojí, že by proces vrácení zboží byl příliš složitý (54 %), a podobná nadpoloviční většina (53 %) zákazníků nedůvěřuje tomu, že bude obdržený produkt odpovídat popisu na e-shopu.

„Dobrou zprávou pro majitele e-shopů v Česku je, že 61 % zákazníků si chodí pro nákupní inspiraci na internet. Je tedy zřejmé, že zaujmout zákazníky české e-shopy umí. Často by tedy stačilo zákazníkům nabídnout o něco lepší zákaznickou zkušenost v souladu s jejich potřebami a přetavit tak jejich cestu za inspirací ve skutečný online nákup,“ uzavírá Tereza Obrtáč.

Z průzkumu Shopping Pulse společnosti Klarna vyplývá, že drtivá většina českých zákazníků očekává další inovace v oblasti maloobchodu a myslí si, že by se obchodníci měli snažit dále zvyšovat úroveň jejich nákupního zážitku. Rostoucí trend digitalizace retailu je ostatně jednoznačný a jsou kategorie, ve kterých již dnes Češi online nákup jasně preferují – ať už se jedná o elektroniku, zboží z kategorie zábavy, erotické pomůcky nebo potřeby pro sport a volný čas.