Češi jsou motivovaní podnikat. Od začátku roku přibylo téměř o třetinu více e-shopů než loni
Nový rok v e-commerce se nese ve znamení masivního přívalu nových e-shopů. Od ledna přibylo o 30 % více internetových obchodů než za stejné období loni. Nejoblíbenější kategorie jsou už tradičně oblečení, doplňky, potraviny a vybavení domácnosti. I přesto, že oblast nakupování na internetu čeká spíše stagnace, Češi mají chuť prorazit s novými nápady, jak vyplývá z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Začátek roku doslova vybízí k novým projektům a realizaci byznysových nápadů. Dokládá to i fakt, že Češi mají větší motivaci podnikat a zkoušet své štěstí v online světě. Jejich úmysly potvrzují také data společnosti Upgates, podle nichž si podnikavci zakládají nové e-shopy o 30 % více než loni v lednu.
„Lidé mají na počátku roku větší motivaci plnit si podnikatelské sny a založení e-shopu je nejsnazším krokem na jejich cestě za úspěchem, nebo přinejmenším alespoň za přivýdělkem k zaměstnání či rodičovské dovolené. Ostatně i takové menší bokovky časem mohou přerůst ve zdařilé projekty,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. Takovými jsou například výrobce čistých potravin natu.cz, e-shopy s krmivem a doplňky pro domácí mazlíčky granulbardog.cz nebo prodejce elektrokol a krbů give.cz.
Příliv nových e-shopů se dá očekávat v druhém pololetí, kdy se ještě e-shopaři snaží stihnout největší nákupní akce roku, jakými jsou Black Friday a vánoční svátky. „Druhou větší vlnou, kdy nové e-shopy přibývají, je období od září do listopadu. Ne všichni si ale uvědomují, že je to už trochu pozdě, aby stihli prodávat v rámci nejbližších svátků. Zavedení e-shopu totiž vyžaduje delší čas. Pokud chce tedy někdo prodávat na letošní Vánoce, měl by se vším začít ideálně už v červnu,“ doporučuje Martin Pech.
Oblečení a doplňky na předních příčkách
Každý se přitom snaží prorazit v něčem jiném, což dokazuje i růst segmentů, v nichž e-shopy vznikají. Tradičně jsou nejoblíbenějšími kategoriemi oblečení, doplňky, potraviny a vybavení domácnosti. U prodejců jídla se pak jedná především o pokrmy a pochutiny domácí výroby. Letos se však mezi tyto stálice dostávají také online obchody z oblastí, jako jsou elektronika, stavebnictví či zdraví (doplňky stravy a značkové e-shopy). Narůst dalších kategorií však znamená, že procentní zastoupení nejrozšířenějších segmentů se o něco zmenšilo.
„Sektoru mainstreamové elektroniky do domácnosti dominují velcí hráči jako například Alza či Datart. Zakladatelé nových e-shopů z tohoto segmentu se proto snaží nacházet příležitosti pro specifické produkty, jako jsou třeba chytré výrobky do domácnosti, či různé součástky včetně těch do průmyslových zařízení,“ říká Martin Pech a jako příklad uvádí prodejce appartme.cz či chytreprodukty.cz. Za povšimnutí stojí také nárůst v segmentu stavebnictví, které je podle Pecha konzervativním oborem, kde zdaleka ne všechny firmy fungují online. Nyní však na internetu objevují nové obchodní kanály.
První rok provozu přežije 90 % e-shopů
V Česku se e-shopům velice daří a jejich zakladatelé mají tzv. zlaté ručičky. Dokládá to i fakt, že první rok provozu obvykle přežije devět z deseti e-shopů. „V online podnikání lidé vidí spolehlivý zdroj vedlejších příjmů a díky velmi nízkým měsíčním nákladům v řádu stokorun je poměrně snadné elektronický obchod provozovat,“ vysvětluje Martin Pech.
Zkušenosti s provozem internetového obchodu pověsto.cz s originálními plakáty a obrazy sdílel David Tóth: „První rok e-shopu zatím plně pokryl vše, co jsme v online prostředí pro náš podnikatelský záměr potřebovali. Velkou výzvou však nadále zůstává nabídnout zákazníkům vždy perfektní službu od začátku až od konce. Pokud si dáte opravdu záležet na každém kroku od objednání přes zabalení a nakonec doručení, zážitek z nákupu přetrvává, ještě více prohlubuje důvěru a zákazníci se rádi vracejí.“