Dobrá zpráva pro e-commerce – Češi nadále utrácejí

Ani po skončení hlavní vlny novoročních slev nepřestávají střední a velké e-shopy meziroční růst a nezdá se, že by Češi utahovali opasky tak mocně, jak se předpokládalo. Shodují se však na jednom: zákazník se změnil. Je opatrnější a očekává lepší úroveň servisu, bez které nemá problém jít jinam. Podle fintechu Skip Pay bude nyní klíčové opustit boj cenou a přizpůsobit se větší váhavosti a nákupní nejistotě českých domácností.

Loňská povánoční sezona začala sice vlažně, ale zájem o online nákupy konstantně trval až do konce února, kdy ho utnula invaze na Ukrajinu. Také letošní rok naznačuje, že se e-commerce pravděpodobně vyhne takzvaný povánoční půst. Tedy období na konci zimy, kdy domácnosti přestanou až do startu jarní sezony utrácet. Optimismus je nasnadě – energetickou krizí se daří v rámci možností zvládat, firmy byly schopné v lednu v mnoha případech alespoň částečně kompenzovat inflaci a společnost přestává být paralyzována chmurnými výhledy.

Jenže ani s meziročním růstem, který se u největších hráčů e-commerce zatím napříč segmenty pohybuje od 5 do 20 %, nemají obchodníci vyhráno. Zákazník se totiž změnil a zachutnala mu vánoční a lednová výprodejová podbízivá rétorika. Jenže konkurovat akčními cenami, jejichž možnosti se s ubývajícími postkoronavirovými zásobami stále více vyčerpávají, jsou pro obchodníky cestou do maržového pekla. A i čísla přestože to možná na obratech e-shopů zatím není vidět, opatrnost se mezi české domácnosti přece jen vkrádá.

Z rychlé sondy, kterou mezi svými klienty realizoval fintech Skip Pay, vyplynulo, že mezi českými zákazníky zásadním způsobem klesá hned několik důležitých parametrů. Od nového roku se o více než polovinu (54 %) snížila cenová impulsivita – tedy zájem o impulsivní nákup zboží jen na základě atraktivní ceny. Snížila se také chuť utrácet (dá se interpretovat také jako radost z uskutečnění nákupu), a to o 35 %. Zhruba 1,5× pak stoupla míra rozvažování – oddálení nákupu, opakované ověřování ceny a parametrů zboží, než dojde k samotné transakci. Jinými slovy – stačí silný negativní ekonomický impuls a trh se může začít propadat.

„Euforie z povánočních výprodejů, které v mnoha případech trvají i v únoru, je v domácnostech pryč. Chuť nakupovat začíná slábnout. Z mého pohledu tak meziroční růst stojí především na schopnosti e-shopů nabídnout opravdu atraktivní cenu,” uvádí Richard Kotrlík, CEO fintechu Skip Pay. „Chování domácností se navíc změnilo – větší opatrnost, větší plánování útrat, menší ochota k impulzivním nákupům. A přesto to zatím funguje. Pokud nepřijde zásadní negativní zpráva, jakou byla například loňská ruská invaze, pak se pravděpodobně v e-commerce letos obejdeme bez půstu.”

 E-shopy se musí připravit na běh na dlouhou trať a kamenné prodejny musí získat benefity e-shopu

 A právě větší opatrnost je nový element, se kterým by se měli obchodníci naučit rychle pracovat. Dotkne se hlavně e-shopařů – v minulosti totiž podobný trend vedl k výraznému přelivu zákazníků zpět do kamenných obchodů. To může letos očekávat především segment módy nebo sportovního vybavení, které mají zákazníci větší potřebu „osahat“. A pokud je cena dobrá – s čímž se i kamenní prodejci naučili pracovat – rovnou ho koupí.

Zároveň se opatrnost projeví v menší chuti dělat velké investice, které budou významným zásahem do rozpočtu. Jestliže ještě dva roky zpět neměla domácnost problém koupit v jeden měsíc novou úspornou lednici a příští například nová kola na jaro, letos už si na takto velké výdaj dva měsíce po sobě netroufne. V tomto ohledu budou mít zase výhodu e-shopy, které často dokážou nabídnout lepší finanční služby.

Zdaleka nejlepší situaci tak podle Richarda Kotrlíka budou mít prodejci, kteří disponují kombinací prodejen a e-shopů.

„Opět se vrací doba, kdy se kamenné prodejny v řadě případů stávají showroomy. Zákazníci si zde vyzkouší zboží, které pak klidně koupí později na e-shopu. Ve výhodě jsou tak běžní obchodníci, kteří si v době lockdownů vybudovali e-shopovou infrastrukturu a mohou se tak tomuto chování svých zákazníků přizpůsobit,“ uvádí Richard Kotrlík. „Ti ostatní pak musí hledat cesty, jak zákazníka na prodejní ploše neztratit.“

Nabídnout nové způsoby plateb výrazně zvýší šanci na nákup

Obchodníci však mohou jít opatrnosti zákazníků naproti ještě dalšími cestami. A to například doplňkovými službami, jako je posunutí splatnosti nebo prodloužení záruky nad rámec zákona. Druhý zmiňovaný bod je pro zákazníky relevantní i z důvodu změn, které přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele. Ta mění způsob dokazování vzniku vady výrobku po 12 měsících od nákupu. U větších nákupů pak výrazně poroste obliba platebních metod, které umožní rozložit jednorázový výdaj do delšího období.

„Snahu jít požadavkům zákazníků naproti dnes vidíme dvojí. Mezi obchodníky opět roste zájem o odložené platby, které umožní zaplatit za nákup teprve ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne si zboží ponechat, ale také rozložené platby, se kterými se platba za velký nákup zdarma rozloží do tří po sobě jdoucích měsíců,“ uvádí Richard Kotrlík. „Řada e-shopů zmiňuje, že chce tímto způsobem zachovat benefity, které nabízela pro vánoční nákupy a bojovat na trhu také jinak než cenou.“

 Richard Kotrlík zároveň dodává, že mezi benefity s vysokou motivací pro nákup patří také doprovodné pojištění proti krádeži a rozbití, které například Skip Pay poskytuje při platbě zcela zdarma. Například při nákupu dražší elektroniky to v 30 % případů bývá hlavní důvod, proč zákazníci využijí právě tuto platební metodu.

 Top zákaznické benefity pro rok 2023 podle Skip Pay

Skip Pay zároveň mapoval, co rozhodlo o nákupu v případě, kdy zákazníci vybírali mezi e-shopy se srovnatelným hodnocením i cenou. Na prvních místech se i nadále drží především cena za dopravu a rychlost doručení. Do TOP 5 se pak zařadila ještě garance okamžité výměny, platba až po převzetí a rozbalení nebo delší čas na vrácení zboží.

  • Cena dopravy – 75 %
  • Same-day doručení za cenu next-day – 68 %
  • Atraktivní doplňková služba (např. garance okamžité výměny, bezplatné vracení zboží) – 53 %
  • Platba až po rozbalení a vyzkoušení – 53 %
  • Delší čas na vrácení zboží (více než 2 týdny) – 51 %
  • Paleta pohodlných platebních metod – 46 %
  • Možnost platbu zdarma odložit či rozložit – 44 %
  • Subjektivní kritéria (design e-shopu, popisky produktů) – 31 %

Zdroj dat: Rychlá sonda, leden / únor 2023, pravidelně nakupující zákazníci e-shopů