Ve stínu Cybertrucku. Tesla představila důležitou službu, o které se příliš nemluví

Americká automobilka Tesla na sebe pravidelně přitahuje pozornost novými modely svých elektrovozů. Když ale začala nabízet pojištění, žádný rozruch kolem toho nebyl. Přitom jde o věc, která může změnit život nás všech.

Vizionář a podnikatel Elon Musk je také zkušeným marketingovým mágem. Často jen prostřednictvím svého twitterového účtu dokáže rozvířit světové mediální vody a navíc pohnout s akciemi Tesly, kterou řídí. Mnohdy se tím dostává do konfliktu s autoritami.

Příkladem je, když mu americký regulátor trhu SEC nařídil, ať právě kvůli svým příspěvkům na sociálních sítích odstoupí z pozice předsedy představenstva Tesly a přestane kurzotvorně tweetovat.

V živé paměti jistě máme i podzimní uvedení nového elektrického SUV Cybertruck, kdy Elon Musk na pódiu při oficiálním představení vozu v přímém přenosu demonstroval odolnost neprůstřelných skel Cybertrucku, jehož boční okna nakonec hod ocelovou koulí nevydržela.

Smůla, nebo promyšlený marketingový tah? Zřejmě to druhé, záběry rozbitého skla Cybertrucku obletěly celý svět. Sice s posměšnými komentáři, ale o Cybertrucku se okamžitě dozvěděly stovky milionů lidí.

Elon Musk při loňském představení nového elektrického SUV s názvem Cybertruck.

Přehlížená novinka

Ve stínu této události ale zůstala koncem minulého roku  prakticky bez povšimnutí jedna zajímavá a z pohledu budoucnosti velmi důležitá novinka Tesly. Americká firma totiž bez fanfár a Muska na pódiu už začátkem podzimu začala nabízet pojištění vozů. Z dlouhodobého hlediska jde o důležitý produkt, jehož dopad pocítíme všichni. A možná bude daleko větší než dopad ostatních “sexy” inovací Tesly.

Pojištění od Tesly je v současnosti dostupné jen v několika státech americké federace. Do budoucna se ale počítá s jeho další expanzí. Nejdřív Tesla chce službu pořádně otestovat. 

Americká automobilka dle svých slov nabízí pojištění vozu o 20 až 30 procent levněji než její konkurenti. Ale i když majitel Tesly bydlí v místě, kde je pojištění dostupné, stále je možné, že se s ním Tesla nedomluví a pošle jej raději k tradičním pojišťovnám. Jde hlavně o případy potenciálně složitějších pojišťovacích událostí, kam se automobilka neodvažuje příliš vkročit. Aspoň zatím. 

Proč šla Tesla do pojištění?

Otázkou je, proč se tedy Tesla do tohoto segmentu vůbec pustila. Důvodem jsou hlavně real-time data, která Tesla získává ze svých vozů. Z těch se dá poté odvodit chování řidiče, chování vozu, zahrnují také kamerové záznamy nebo data ze senzorů. Z toho všeho pak Tesla dokáže přesně stanovit míru rizika vzniku nehody, a pokud k ní dojde, tak hned i náklady na opravu vozu. 

Tesla dnes nabízí pojistné vypočítané na základě agregovaných anonymních údajů. V budoucnu by ale pojistné mohlo být více personalizované. O to se už dnes pokoušejí některé pojišťovny, které do vozů instalují speciální “černé skříňky”, jež sledují míru využívání vozu. Už i v Česku si řidiči mohou dojednat pojištění, jehož výše se odvíjí například od ujetých kilometrů, tedy od ročního nájezdu. Nabízí jej například Allianz. A to i bez povinnosti mít ve voze telematickou jednotku, tedy zmíněnou černou skříňku.

Výhodou Tesly je oproti tradičním pojišťovnám fakt, že má k dispozici daleko větší množství dat. V případě nehody může okamžitě zjistit, co stálo za nehodou a jakou měrou za ni může samotný řidič. 

Další motivací Tesly, proč vstoupit do tohoto segmentu, je fakt, že si pojišťovny stanovují vcelku vysoké marže v případě pojišťování vozů se znakem T na kapotě. Je to kvůli tomu, že zatím nemají dostatečnou historickou zkušenost s opravami elektrovozů. Takže když Tesla zahrne službu do své vertikály, vlastně tím svým klientům sníží náklady spojené s vlastnictvím vozu. 

Nové pořádky

Ale je tu ještě jedna věc. Elon Musk se rád dívá do budoucnosti, často za horizont toho, kam metaforicky řečeno sotva dohlédne oko běžného smrtelníka. A to je i tento případ. Trh pojišťovnictví se totiž mění.  I zde technologické firmy čím dál častěji okusují zavedené matadory trhu, stejně jako tomu je i v jiných oborech. 

Obecně se dá říci, že trh se posouvá od lokálních “pojišťováků”, kteří nabízejí a podepisují smlouvy směrem k novým technologiím, zejména pak k big data a umělé inteligenci. I v České republice jsme svědky využívání nových technologií. Například pojišťovna Direct nabízí v rámci svého pojištění IoT čidla, která pomáhají chránit byt či dům před lupiči nebo před vyplavením. 

Každá nová technologie přináší nová a nová data. A z těchto dat dostupných v reálném čase se dá okamžitě zjistit, co události předcházelo a co je její příčinou. Data ale nebudou promlouvat jen do pojištění. Třeba ty z Tesly se dají využít i pro výpočet personalizované silniční daně, jejíž výše by se odvíjela od využívání vozu, tím pádem i od zatěžování ”asfaltu”. Promluví ale i do bankovnictví nebo zdravotnictví a pravděpodobně tak změní chování nás všech. 

Budeme jezdit opatrněji a více podle pravidel, protože senzory zaznamenají každou riskantní jízdu. A i když nedojde k nehodě, plusový bod pro snížení výše pojistného to jistě nebude. Budeme dbát na lepší životosprávu, protože o nás bude lékař vědět například to, jak se stravujeme nebo jestli kouříme. A hlasy na vyšší zdanění (zdravotní odvody) pro kuřáky či obézní lidi, kteří jsou díky svému chování náchylnější k různým zdravotním problémům, čímž více zatěžují rozpočty pojišťoven, už se také pomalu vynořují z hlubin. 

Zatím je to tak trochu sci-fi, ale nesmíme zapomenout, že rozvoj technologií se neustále zrychluje. Vše tak může být blíže, než se na první pohled zdá.