Apple Pay

Rok Apple Pay v Česku. Češi si službu oblíbili, mnozí i zapomněli PIN na kartě

19. února to bude přesně rok, kdy byla v Česku spuštěna služba Apple Pay umožňující platbu přes chytrá zařízení jako jsou mobilní telefony nebo wearables v podobě chytrých hodinek. Průzkum Twista, českého startupu pro odložené platby, k českému výročí služby ukazuje, že když maloobchodník dá svým zákazníkům možnost takové formy placení, majitelé „jablíček“ neváhají.

Platební událost desetiletí, bezpečnější, rychlejší, ultra moderní, návyková, revoluční, tak by se daly charakterizovat emoce, které Apple Pay vzbuzuje u Čechů. A ti si službu opravdu oblíbili.

93 % dotázaných uživatelů Apple Pay platí mobilem vždy, když je to možné, 61 % už má občas potíž vzpomenout si na PIN kód ke své platební kartě a 96 % uvádí, že jim tato možnost placení zjednodušila život. Vyplývá to z šetření společnosti Twisto, která byla mezi prvními službami a bankami, jež platební metodu Apple Pay podporovaly od samotného zavedení v únoru loňského roku.

K prvním narozeninám Apple Pay v ČR Twisto rozeslalo mezi své klienty dotazník, který měl za úkol zjistit, jak jsou zákazníci s novou službou spokojeni. Dorazily stovky odpovědí, které mapují její oblibu. Uživatelé ocenili bezpečnost, rychlost, jednoduchost služby a taky fakt, že s sebou nemusí nosit peněženku ani platební kartu, a stačí jim pouze mobil či hodinky. 

Zdroj: Twisto

„Vzhledem k tomu, že bychom do roku 2025 rádi zrušili produkci plastových karet, kterou vnímáme jako zpátečnickou a neekologickou, je pro nás skvělá zpráva, že zájem o placení elektronikou tak narůstá. Já osobně již dlouhodobě nenosím peněženku, od minulého roku ani kartu, takže vše platím technikou, a pokud někde berou pouze hotovost, tak mívám často problém,“ říká zakladatel a šéf Twista Michal Šmída a dodává, že iPhonem, hodinkami nebo jinými elektronickými zařízeními dnes přes Twisto platí každý čtvrtý zákazník, přičemž 91 % z nich Apple Pay využívá pravidelně.

Apple Pay také podle dostupných dat změnilo nákupní chování svých uživatelů, lidé více platí bezkontaktně a v nižších částkách. Průměrně tak zaplatí 22krát za měsíc v hodnotě 200 korun, oproti tomu plateb kartami je v průměru 13 v hodnotě 450 korun.  

„Tyto informace potvrzuje i náš dotazník, ze kterého jasně vychází, že bezpečnost, rychlost a jednoduchost jsou hlavní motivací pro platby pomocí Apple Pay,“ zmiňuje Šmída.

Budoucnost placení je v biometrice

Zánik klasických platebních karet potvrzuje také společnost Amazon, která vidí budoucnost placení v biometrice, konkrétně v placení pohybem ruky. Jako první krok plánuje tento gigant implementaci revolučních terminálů do vlastních supermarketů, metodu momentálně testují zaměstnanci v New Yorku, kteří si takto mohou nakoupit v automatech s občerstvením.

Apple Pay ve světě

Ve světě loňský rok použilo Apple Pay 441 milionů zákazníků, kteří tvoří 49 % majitelů iPhonů, jedná se o značný nárůst oproti 33 % v roce 2018.

Služba je momentálně dostupná v 59 zemích světa, poslední zemí, která se připojila 28. ledna, je Černá Hora. Plánované expanze pro tento rok jsou do Turecka, Mexika, Ázerbájdžánu nebo Izraele.

Systém je postaven na nové technologii počítačového vidění a hloubkové geometrie, takže se nemusíte ničeho dotýkat a platba proběhne na základě identifikace tvaru a velikosti vaší ruky. Pracovní název je Orville a jeho přesnost je v desetitisícinách procenta, ale Amazon se chce dostat na miliontiny. Platba touto technologií trvá 300 milisekund, je tedy mnohonásobně rychlejší než karta.

Firma si nechala v prosinci patentovat tzv. „NON-CONTACT BIOMETRIC IDENTIFICATION SYSTEM“, jehož licenci podle Wall Street Journal může Amazon prodávat v podobě speciálních platebních terminálů, které budou použitelné pro širokou veřejnost.

Napsat komentář