Richard Valtr (Mews): Vysnil jsem si hotel budoucnosti s chytrou aplikací, teď ji využívají v 62 zemích světa
Zpřísní hygienické standardy, dají prostor automatizovaným řešením a zároveň omezí lidský kontakt na minimum. I tak se připravují hotely na cestování po skončení epidemiologických opatření. Pomáhá jim s tím platforma Mews z dílny vizionáře Richarda Valtra, kterou už osm let využívají hotely po celém světě.
Svět hotelnictví zažívá nemalou krizi. S negativními důsledky pandemie koronaviru se budou ubytovací zařízení na celém světě potýkat ještě dlouho. “Jestli někdy existovala příležitost vyladit interní hotelové procesy a urychlit tak jejich digitalizaci, je to právě teď,” říká v rozhovoru pro Digibiz zakladatel projektu Mews Richard Valtr.
Richard Valtr (37) je podnikatel a bývalý hoteliér. Dětství strávil převážně ve Velké Británii, kde vystudoval filosofii na UCL v Londýně. Stojí za výstavbou pražského Hotelu Emblem, pro který vymyslel platformu Mews. “V té době tady nebyl žádný systém, který by usnadnil komunikaci mezi hostem a recečními a zároveň automatizoval některé manuální procesy. Řekl jsem si, že když ho potřebujeme v našem hotelu, určitě se bude hodit i hotelům na celém světě. A impuls k založení Mews byl na světě,” říká Richard Valtr.
Co to je Mews?
RV: Původně jsme začali jako rezervační systém pro hotely, hlavně pro ty nezávislé. Bylo to před osmi lety v roce 2012, kdy jsem Mews postavil více méně pro Hotel Emblem, kde jsem pracoval. A od té doby jsme vybudovali platformu pro menší či větší hotelové skupiny. Řídí provoz celého řetězce hotelu. Díky ní má hotel všechna data v rámci jednoho systému, vše je v cloudu. Dokážeme automatizovat celou řadu procesů. Dodat takové věci jako například online checking, kdy si hotelový host sám dokáže udělat check-in i check-out přímo na svém telefonu. A nemusí tím pádem chodit například na recepci. My tím vlastně vytváříme takovou virtuální recepci pro každý hotel.
Co všechno platforma umí, tedy kromě online check-inu a check-outu?
RV: Je to už zmíněný online check-in a check-out, dále možnost integrovat platební brány. Ale jsou tam i aplikace pro rezervační tým, pro recepci, uklízečky… Ty mohou například sdílet stav pokoje, zda byl uklizený nebo ještě čeká, jestli jsou tam nějaké problémy, zda je potřeba údržbář a tak dále. V rámci platformy máme další aplikace, jako je třeba PowerBI pro lepší analytiku, kde vidíte všechna data nejen v rámci Mews. Je to vlastně platforma, která unifikuje všechny různé týmy v rámci hotelu nebo celého hotelového řetězce.
Vy tím pádem získáváte poměrně velké množství dat. Co s nimi děláte?
RV: Vytváříme benchmarkingová data pro konkrétní hotel, aby oni sami viděli, jak si stojí v porovnání s dalšími hotely z naší platformy. Hotel se pak může srovnat s podobnými ubytovacími zařízeními a vidět, jak rychle pracují, kde se případně zlepšit a podobně. Vytváříme tak standard pro to, jak by hotely měly fungovat. Zkoušíme je i přesvědčit, aby si přidávaly další aplikace a získaly tak možnosti, jak inovovat vlastní byznys modely a zlepšovat služby. Tlačíme vlastně modernizaci našeho sektoru neustále dopředu.
Chtěl jsem, aby se hosté v hotelu cítili jako VIP, říká Valtr
Co předcházelo vzniku Mews? Co vyvolalo potřebu, abyste něco takového vytvořil?
RV: Ze začátku jsem nechtěl vytvářet hotelový systém. Původní myšlenka byla prvně založit platformu na automatizaci check-inu a pro lepší plánování pobytu. Aby si člověk, který přijíždí do hotelu, mohl plně personalizovat pobyt. Aby si mohl říct, já se chci vzbudit v osm hodin, chci tyto a tyto zážitky, rád bych, aby mně někdo zorganizoval taxi, které na mě bude čekat v 10:30, a podobně.
Chtěli jsme platformu, která zařídí, aby se každý v hotelu cítil jako VIP. V ten moment, kdy jsme to řešili, mi bylo řečeno, že taková platforma ve světě neexistuje a že to ani nikdo ve světě nechce. A já jsem si řekl, že pokud to potřebuju já, tak to určitě potřebuje i tisíc dalších hotelů. Tam přišel hlavní impuls. Řekli jsme si, že místo jedné aplikace spíše vytvoříme systém – platformu, která tuto aplikaci a jí podobné bude podporovat.
To bylo v době, kdy jste byl v hotelu Emblem?
RV: Přesně tak. Hotel Emblem byl vlastně takové moje děťátko, všechny tyhle věci jsem si vymyslel na něm. Hotel Emblem měl být hotelem budoucnosti. A právě platforma Mews měla všechny moje představy podpořit.
Jak dlouho trvalo, než jste vyvinuli prototyp, který jste mohli uvést do praxe?
RV: Původně jsem si myslel, že bude lehčí něco takového vyvinout. Založil jsem firmu v březnu roku 2012, první použitelný prototyp jsme začali vyvíjet v říjnu toho roku a spustili jsme jej v říjnu 2013. Následující tři roky jsme pak nemohli najít investory, kteří by věřili naší myšlence, protože nikdo z nich moc nechápal, co zkoušíme vytvořit. A my jenom seděli a stavěli a stavěli. Do tří let jsme získali přibližně sto klientů a pak přišel moment, kdy jsme měli platformu, která mohla růst dál. V ten moment jsme se dohodli s našimi prvními institucionálními investory, což byla holandská skupina. Dostali jsme od ní milion eur na to, abychom byznys dál rozvíjeli. Dokázali jsme díky tomu vytvořit obchodní tým, od tohoto momentu jsme už stoupali strmým směrem vzhůru.
Dnes už je Mews přibližně v 62 zemích světa a využívá jej asi 1600 hotelů. Tyto počty se ale rychle zvyšují. Čím si to vysvětlujete? Je to současnou situací, která urychluje digitalizaci hotelů, nebo je to přirozený běh, který by přišel tak jako tak?
RV: Myslím, že to je kombinace. To, co jsme před třemi měsíci nečekali, byl fakt, že by krize mohla ještě víc akcelerovat. Digitalizace je dnes vidět v každé části našeho života. Kdyby mi před deseti lety někdo řekl, že si budu objednávat potraviny přes internet, tak bych to nechápal. Ale vlna digitalizace už byla nastartovaná a tato koronakrize ji jen ještě více posouvá dál.
“V hotelovém odvětví to je zvláštní. My jsme si mysleli, že hotelnictví přijde do útlumu. A i když ekonomický útlum přišel, tak ale zároveň vidíme, že víc a více hotelů akceptuje naše technologie. Že to je zkrátka asi tak, jak bude budoucnost vypadat.” (Richard Valtr)
Nakolik tedy současná situace ve světě odstartovala digitalizaci hotelů?
RV: U jednotlivých hotelů to tak nepozorujeme, ale u skupin je digitalizace patrnější. Pro nás je nejlepším indikátorem počet pokojů. Necílíme úplně na dvě stě tisíc malých hotýlků, ale spíš se soustředíme na hotelové skupiny, kde každý z hotelů skupiny mívá klidně i tři sta nebo pět set pokojů. Například v Americe jsou hotely mnohem větší. Takže bych řekl, že zájem o digitalizaci akceleruje hlavně u hotelových skupin.
Můžete konkretizovat nějakou skupinu hotelů, o kterých se bavíme?
RV: Tak dlouhodobě spolupracujeme třeba s Accor Hotels, to je jeden z největších řetězců na světě. V Americe je to například skupina Tree Hand Hotels, v Evropě třeba Generator Hostels. U dalších jednáme o spolupráci.
V Česku jsou hoteliéři konzervativnější než ve světě
Tím, že máte zkušenosti z celého světa, dokážete vymezit nějaké rozdíly v digitalizaci hotelů v České republice a jinde?
RV: My jsme se v Mews vždycky koncentrovali na západní Evropu a teď i část Asie, na Ameriku a Austrálii. Hlavní rozdíl v digitalizaci hotelů vidím v tom, že hoteliéři v cizině jsou méně konzervativní. V Česku jsou stále ještě tací, kteří si hotel bez recepce neumí představit.
Proč? Myslíte, že se domnívají, že lidský kontakt je pro hosta klíčový? Že je možná důležitější než například rychlost check-inu?
RV: V hotelích to spíš vidí tak, že přidaná hodnota holiéra je v lepší péči, že třeba umí lépe poradit a pomoci. Ale to přesně umí i Mews. Akorát s tím rozdílem, že nemusíte vyplňovat milion tabulek s tím, co všechno chcete dělat, nemusíte stát ve frontě a čekat, až na vás na recepci budou mít čas.
A jaké máte zkušenosti z pohledu hotelových hostů? Myslíte, že jsou na digitalizaci připraveni? Je jasné, že u malých rodinných hotýlků, kam se léta jezdí za milými hoteliéry, hledají hosté asi jiné kvality než třeba u větších hotelových komplexů…
RV: Ano. Řada lidí si dnes už většinu věcí řeší raději přes mobil a digitalizaci hotelů tak vítají. Například i moji rodiče jsou zvyklí ho používat, čili ani ve věku hostů problém nevidím. Ale samozřejmě je základ, aby platforma byla přístupná všem, tedy třeba i seniorům. Technologie rozhodně nemusí být jen pro geeky. Telefon dnes umí využívat každý, od dětí až po starší lidi.
Taky si myslím, že hotely by měly umět pomoci těm, kdo to potřebují. Já třeba naopak vůbec nepotřebuju, aby mi v hotelu s něčím pomáhali. Já se chci spíš zeptat na věci s přidanou hodnotou, ne na registrační kartu nebo klíč od pokoje. To si klidně vyřeším na mobilu. Ale aby mi někdo poradil, kde je ve městě nejlepší sushi, kde se dobře organizují meetingy, co bych třeba měl vidět, když jsem tam jen dva dny… To je ta přidaná hodnota. A to já chci. Čekat u recepce ve frontě nechci.
A tyto informace umí Mews propojit?
RV: Přesně tak. Navíc si představte, že do hotelu přijede autobus a přiveze třicet hostů naráz. Jsou tam senioři, rodiny s dětmi, všichni jsou třeba unavení po dlouhém cestování. A teď by měli čekat ve frontě na recepci, než na ně dojde řada. Přitom check-in a elektronický klíč mohou získat i na dálku a prostě se po příjezdu ihned a bez čekání ubytovat. To je uživatelsky daleko přívětivější.
Z recepčních se v budoucnosti stanou partneři
Budou pak hotely recepci ještě potřebovat?
RV: Určitě. To není o tom koncept recepce zrušit. Je to o zrušení místa, kam musím jít něco vyplnit. Administrativní kroky nikoho nebaví. Mews naopak dává recepčním prostor věnovat se hostům úplně jinak. A nemusí to být jen recepce, ale třeba i lobby, kde si sednou, recepční jim pomůže, ukáže jim na mapě, co potřebují. Už to není jen recepční, ale stává se víc partnerem.
Změní tedy podle vás digitalizace i nabídku služeb v rámci hotelů?
RV: Určitě ano. Dnes už vlastně ani nezáleží na tom, kde člověk žije a kde pracuje. To ukazuje i tato koronakrize. Já jsem teď New Yorku, ale mohl bych být kdekoli, třeba v Asii. A stejně můžu se svým týmem komunikovat a pracovat. A to je stejné i v hotelnictví. Dnes můžete mít takovou recepci u sebe v mobilu a tam bude zkompletovaná veškerá nabídka služeb, kterou můžete potřebovat. Proto si myslím, že se časem promění role recepce a recepčního vůbec, řada procesů půjde zautomatizovat. Můžeme dodržet i zpřísněné hygienické standardy, protože se lidský kontakt určitým způsobem minimalizuje. Hotely se tomu budou stále více přizpůsobovat.
Když se ale vrátíme k Mews. Proč právě tento název?
RV: Když jsme vymýšleli, jaké jméno tomu dáme, tak jsem chtěl, aby z názvu vycházelo, že jde o operační systém pro hotel, kde bude vše na jednom místě. Když jsem byl mladší, částečně jsem vyrůstal v Anglii. A tam jsou uličky s malými domky, takové mews, kde najdete stáje, umístění povozu a bydlení, prostě všechno pohromadě. A to se mi hrozně líbilo. Máme to i na dashboardu, kde jednotlivé domečky vidíte. Něco pro recepci, něco pro rezervace, něco pro marketing, něco pro finance.
Vy máte nějaký technologický background?
RV: Ani ne. Táta byl programátor. Já jsem vystudovaný filosof. Technologie a filosofické principy se podle mě docela dobře mísí.
Kolik činí celková investice do Mews? Na kolik tento projekt vyšel?
RV: Investiční fond Battery Ventures do Mews investoval loni přibližně 29 milionů eur. S předchozími investicemi tedy vývoj Mews zatím vyšel asi na 35 milionů eur.
Tak to už není start-up…
RV: My tomu říkáme scale-up. 🙂 Už jsme potvrdili úspěch. Jsme firma, jejíž produkt je funkční. A je po něm poptávka. Naši investoři už vědí, že firma funguje, že máme reálný zisk, reálný byznys.
Mews chce přerůst svůj obor hotelnictví
Co s Mews plánujete dál?
RV: Jak už jsem říkal, zaměřujeme se stále více na skupiny hotelů nebo třeba i hostelů. To je odvětví, ve kterém oceňují komplexnost našeho řešení. Dnes už nejdeme za padesátipokojovým hotelem, ale můžeme jít za skupinou, která má padesát hotelů. Pro tento přístup je potřeba mít více vývojářů, více produktových týmů. Právě do vývoje a produktových týmů putuje největší část investic, navíc díky získaným investicím můžeme do týmu přizvat zkušenější obchodní manažery.
Mews v září rozšiřuje nabídku služeb, projekt se bude jmenovat Spacetime. Nově si díky němu budou moci klienti v hotelích rezervovat prostory, objekty nebo i lidi, a to přesně v čase, který si zvolí. “Existuje široká škála služeb, které si budou hoteloví hosté nově moci objednávat. Jsou to třeba lidé různých profesí – maséři, kadeřníci, uklízečky a podobně. Stejně tak mohou objednat i autosedačku pro dítě nebo místo na parkovišti. Všechno už budou mít na místě,” dodává Richard Valtr.
Jak velký tým máte?
RV: Teď máme asi tak dvě stě lidí. Právě jsme prošli reorganizací. Měli jsme plány pro růst a teď spíš pracujeme více strategicky, zaměřujeme se na větší klienty, které si hýčkáme.
Dá se to, co říkáte, pojmenovat jako váš byznys cíl?
RV: Ano. Pro nás je důležité i v tento moment pracovat s partnery, kteří trh inovují. Součástí toho je i přerůst trh hotelnictví a jít dál do dalších kategorií. Teď například děláme projekty s parkovišti, studentským bydlením, dlouhodobým bydlením, kancelářemi. To vše proto, abychom měli produkt nejen pro hotelnictví ale i pro další odvětví. Navíc řada hotelů má meetingové prostory, kanceláře, parkoviště. Tím my tu platformu chceme rozvíjet dál, třeba v následujících dvou nebo třech letech.