🎧🎤Podcast s Pavlem Plachkým (Senzoor): Současná doba pomáhá rozvoji IoT, stále ale chybí reálné use casy
Bývalý manažer PPF Pavel Plachký se před pěti lety rozhodl vstoupit do segmentu IoT a na zelené louce založil startup Senzoor. S ním nejdříve cílil na domácnosti, dnes chodí hlavně po firmách a snaží se s nimi najít use casy, které na trhu stále chybí, říká mimo jiné v dalším Digibiz podcastu.
Český startup Senzoor se od svého vzniku orientuje na výrobu IoT hardwaru i navazujícího softwaru pro domácnosti, na které původně cílil. Jeho zakladatel Pavel Plachký si v počátku svého nového směřování sedl a napsal si na papír mnoho příkladů, jak by mohly nejnovější IoT technologie být prospěšné lidem.
“Vygeneroval jsem obrovské množství nápadů, pak jsem je škrtal a zůstaly dva tři hlavní, z kterých jsem chtěl realizovat inteligentní tracker pro psy,” začíná vyprávět v dalším Digibiz podcastu tentokráte věnovanému tématu internetu věcí.
Senzoor ale nakonec vyvinul kromě nedávné představeného tlačítka pro seniory zejména čidla chránící domácnosti. Díky jeho čidlům Move a Aqua budete mít svůj dům pod kontrolou, i když zrovna budete třeba na dovolené. Čidla za vás totiž pohlídají, jestli se neotevřelo okno, dveře, lednice nebo jestli nepraskla voda. Jenže se časem ukázalo, že domácnosti budou z byznysového hlediska nakonec větší oříšek, než se zdá.
“Domácnosti tu technologii neznají. Je svými vlastnostmi specifická,” říká Plachký s tím, že jeho čidla nekomunikují skrz běžný internet, ale běží na nízkoenergetických sítích LPWAN, které jsou nejmodernější technologii ze segmentu internetu věcí.
“Chytré domácnosti jsou dnes postaveny na wifi, za které nemusíte platit. Technologie nízkoenergetických sítí je postavená na jiném konceptu, u ní za konektivitu musíte platit. To je pro současnou populaci hůře stravitelný obchodní model ,” říká Plachký. Senzoor se tak v tomto roce obrátil směrem do B2B.
“Jsou tam jednodušeji realizovatelné případy, také se jednoduše najdou firmy s určitou potřebou, které do realizace půjdou,” předvídá Plachký a zároveň dodává, že i přes první vlaštovky na trhu stále chybí use casy, které by poukazovaly na prospěšnost technologie.
“Současná doba ale oboru nahrává. Protože když dojde k poklesu ekonomiky, tak firmy musí začít přemýšlet, jak procesy optimalizovat nebo dělat chytřeji,” říká Pavel Plachký v podcastu.