Petr Blabla (Adastra ČR): Zákazníci v retailu mění své chování. Jak ho značky mohou měřit a předvídat?
Rychle nakoupit podle seznamu a utíkat pryč. Lidé se nyní snaží čas strávený v prodejnách minimalizovat. Jejich chování se vlivem restrikcí i obav o vlastní zdraví mění, říká ve svém autorském komentáři Petr Blabla, ředitel divize Digital Retail, Adastra ČR.
Obchodníci chtějí toto chování měřit, poznat a odhalit nové trendy. Stále totiž platí, že chtějí co nejvíc prodat. Proto je důležité v nákupním chování rychle odhalit nové trendy.
Lidé tráví na prodejnách méně času
Vzorce chování, na které byli obchodníci léta zvyklí, se mění. Pozorujeme čím dál větší skupinu zákazníků, kteří vlivem restrikcí spěchají a neprochází celou prodejnu v určeném směru jako dřív. Obchodníci proto mají mnohem méně času na to, aby mohli se zákazníkem komunikovat a interagovat.
Například impulsivní nákupy u pokladen jsou všeobecně známé a obchodníci jich dokonale využívají. Nyní jsou ale fronty díky povinným rozestupům mnohem delší. Hledáme proto společně s nimi způsoby, jak této změny využít.
Značkám měříme, kde na prodejně se jejich vystavené zboží lépe prodává
Nejen prodejny, ale i značky chtějí měřit, jak zákazníci reagují na různé způsoby vystavení produktu. Chtějí vědět, jestli se jejich zboží prodává lépe u dveří, u zeleniny nebo u pečiva.
Prodává se lépe zboží z normálního regálu nebo ze sekundárního vystavení? To nyní pro značky měříme a vyhodnocujeme. Mají tak lepší kontrolu nad výkonností kampaní, zvlášť v případech, kde řetězcům za extra vystavení platí.
Proto poptávají řetězce i značky v segmentu FMCG i mimo něj technologie jako jsou chytré váhy, chytré regály nebo palety, které umožňují měřit, jak se zákazník nově chová, co odkud dává do košíku a jak je efektivní logistika.
I u vystavení můžete měřit ROI a plánovat podle toho kampaně
Cílem je samozřejmě zvýšit prodeje, využívat vystavení s nejvyšším ROI a dle toho lépe plánovat kampaně. Díky tomu, že značky nyní ví, kde se které zboží prodává lépe, mohou efektivněji plánovat distribuci.
Zboží obíhá více, lidé méně
S tím, jak se snížil pohyb lidí, se adekvátně zvyšuje pohyb zboží. Část objednávek přešla do onlinu a to vytváří další tlak na bezproblémovou a nákladově efektivní logistiku.
Kam umístit zboží na prodejně je jen jedna část toho, co nyní s prodejci a jejich dodavateli řešíme. Na to totiž navazuje optimalizace distribuce a skladového hospodářství. Pohyb zboží dle našeho pozorování v praxi neustále zrychluje.
Automatické rozpoznání roušek a počtu lidí na prodejně
Retailové prodejny také nyní poptávájí automatické rozpoznávání roušek na obličeji a automatické počítání lidí v prodejně na m2 tak, aby vyhověli všem zákonným restrikcím.
Počítat lidi podle košíku s tvrzením, že jeden košík musí být na jednu osobu, aby jich v prodejně nabylo náhodou víc, není zrovna metodou, která staví zákazníka na první místo. Když jdeme nakupovat ve dvou, nutí nás ostraha brát zbytečně dva košíky. Zákaznický zážitek dostává v kombinaci s desinfekcí politými madly pořádnou ránu.
Udržitelnost šla dočasně na druhou kolej
A co budeme do pár měsíců určitě řešit? Je to obrovská spotřeba jednorázových obalových materiálů. Osobně vidím silnou potřebu cirkulárního řešení.
Současné chování jde vlivem restrikcí a potřeby hygienického chování v obraně před koronavirem proti Pařížské klimatické dohodě. Nárůstem spotřeby plastů a jiných obalových materiálů se nyní nikdo nezabývá, ale dříve či později budeme muset tento nárůst a jeho dopad na klimatické cíle řešit.
Proto v Adastře klademe důraz na to, aby naše řešení byla cirkulární. Všechna čidla a další systémy jsou nízkoenergetická a neinvazivní. To znamená, že jdou velmi snadno nasadit do stávajícího prostoru nebo na existující regály.
Nad daty stavíme analýzy, které slouží jako podklad pro strategická rozhodnutí v reálném čase. Firmy tak mohou efektivně snižovat náklady včetně negativního dopadu na životní prostředí.