Odvrácená strana on-line výuky: hackeři útočí na školy, využívají i oblíbenost Zoomu nebo Google Meet
Množství DDoS útoků (Distributed denial of service) zaměřených na vzdělávací instituce se v porovnání s loňským jarem enormně zvýšilo. Za každý měsíc od ledna do června 2020 se počet DDoS útoků na tyto zdroje zvýšil ve srovnání s odpovídajícím měsícem v minulém roce o nejméně 350 procent. DDoS útoky mají za cíl přehltit síť až dojde k jejímu zhroucení.
Při DoS útocích se hackeři snaží zahltit síťový server svými požadavky, což vede ke zhroucení celého serveru – odepření přístupu uživatelům. DoS útoky většinou zahrnují pouze jeden útočící počítač, proto se daleko častěji setkáme s útoky DDoS. V nich jsou totiž zaangažované tzv. botnety – řada infikovaných počítačů, které provádějí útoky současně.
Jedním z hlavních problémů v případě DDoS útoků je délka jejich trvání – ta se může pohybovat mezi dny až týdny, což způsobuje výrazné narušení provozu napadených organizací. V tomto případě tak studenti nebo zaměstnanci škol neměli řadu dní přístup k důležitým materiálům.
Vzhledem ke koronavirové pandemii se na jaře a v létě připojovalo k internetu daleko více lidí než obvykle. To vedlo k častějším hackerským útokům na počítačové sítě.
Celosvětově se tak v prvním čtvrtletí zvýšil celkový počet DDoS útoků o 80 % ve srovnání se stejným obdobím za rok 2019. Velkou část tohoto nárůstu představovaly útoky na zdroje vzdělávacích institucí.
DDoS útoky ale nebyly jedinými kybernetickými hrozbami, kterým pedagogové a studenti letos na jaře čelili. Od ledna do června 2020 se 168 550 unikátních uživatelů Kaspersky setkalo s hrozbami, které byly zamaskované jako oblíbené výukové platformy/videokonferenční aplikace (Moodle, Zoom, edX, Coursera, Google Meet, Google Classroom, Blackboard).
Učitelé byli také vystaveni rostoucímu počtu phishingových stránek a e-mailů, zneužívajících jména stejných platforem.
„Vzdálená výuka se letos na jaře stala pro miliony žáků a studentů po celém světě naprostou nezbytností. Vzdělávací instituce přitom na tuto velkou změnu byly jen minimálně připravené. Narůstající obliba online vzdělávacích zdrojů spojená s nízkou připraveností školních systémů tak ze vzdělávacího sektoru udělala ideální cíl pro kybernetické útoky, „vysvětluje Alexander Gutnikov, bezpečnostní odborník ze společnosti Kaspersky.
„Dá se očekávat, že i na podzim bude část výuky pokračovat v online prostředí, a proto by měly tyto organizace podniknout kroky k zabezpečení svých digitálních vzdělávacích prostředí,“ dodává.