Mít e-shop pomůže B2B firmám i v zahraničí

Vlastnit e-shop je již dnes pro většinu B2C společností, které prodávají koncovým zákazníkům, téměř standardem. U velkoobchodu byl donedávna tento způsob prodeje ještě v plenkách. Až covidové roky donutily B2B firmy více přemýšlet nad vstupem do internetového prodeje. Dnes však s online prodejem sklízí úspěch a dostávají se blíže zákazníkům, i těm v zahraničí.

Čísla mluví jasně, B2B ecommerce roste velmi rychlým tempem. Letos by v Evropě měla dle odhadů americké vládní agentury International Trade Administration dosáhnout obratu 1,33 bilionu amerických dolarů. Do roku 2025 by pak měla vyrůst o dalšího půl bilionu. Přesto představa provozovat velkoobchodní prodej přes internet může vzbuzovat v majitelích firem velké obavy. Přece jen oproti maloobchodnímu prodeji využívají sofistikované interní nástroje, na kterých je chod jejich firem doslova závislý. Proto před vstupem do B2B ecommerce je nejčastější dotaz: „Jak to vše poskládáme dohromady, aby to fungovalo?”

Vývoj e-commerce však výrazně pokročil, zvlášť u nás v Česku, kde jsme bráni jako e-shopová velmoc. Není tedy výjimkou, že dokážeme vybudovat nástroje, které umožní velkoobchodním firmám naskočit na vlnu online prodeje. „I když má B2B celou řadu specifických požadavků na funkčnost a způsob prodeje, jsou dnes e-shopová řešení plně připravena k otevření velkoobchodních internetových obchodů,” vyzdvihuje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Mnozí majitelé velkoobchodů si ovšem myslí, že se vždy musí jednat o řešení na míru, s kterým se často spojují vysoké náklady, dlouhá doba výroby e-shopu a následná závislost na konkrétní společnosti a systému. Opak je však pravdou. Velkoobchodní online prodej lze dnes zvládnout i přes tzv. krabicové e-shopy. Martin Pech ze společnosti Upgates, která tyto systémy tvoří a spravuje, vysvětluje, jak to funguje: „Krabicové systémy už dávno nejsou jen řešením pro start online podnikání. Dnes mají majitelé e-shopů, ať už B2C, nebo B2B, k dispozici všechny funkce pro plnohodnotný prodej. To platí i o propojení na interní systémy nebo nástroje třetích stran, ať už CRM, fakturační, nebo skladové systémy, logistiku a další.

Krabicové systémy e-shopů mají oproti řešením na míru jednu velkou výhodu a tou je cena. Ta je totiž mnohem nižší. Majitel obchodu platí pouze měsíční částku za provoz, za niž dostává přístup k podpoře a aktualizacím, které vylepšují stávající a uvádí nové funkce. Nevznikne mu tak na začátku projektu vysoký náklad, který se poté musí snažit dohnat prodeji. „Už samotný pohled na online podnikání je odlišný. U krabicového systému si zjednodušeně nahrajete produkty, nastavíte podmínky pro zákazníky, propojíte s dalšími nástroji a e-shop prakticky spustíte. Nevytváříte si tak na sebe tlak, že musíte splatit nemalou počáteční investici do vlastního řešení. Oproti tomu se zaměříte na to, co je podstatné, tedy získávání zákazníků a zakázek obchodní nebo marketingovou cestou,” vysvětluje rozdílnost přístupů Martin Pech.

Modulárnost e-shopu, čímž se krabicové systémy vyznačují, je také důležitým prvkem pro samotný obchodní rozvoj. Nejen, že v základu získává majitel širokou paletu dílčích nástrojů pro zefektivnění prodejů, ale může také jednoduše uzpůsobit svůj obchod i přeshraničnímu prodeji. Vlastně z jedné administrace ovládá správu obchodů do několika zemí a to stále při zachování všech požadavků na velkoobchodní prodej. „E-shop určený pro zahraniční prodej odbourá v prvé řadě jazykové bariéry, protože si firemní zákazníci z dané země samoobslužně vyberou přes internetový obchod zboží, které chtějí nebo potřebují nakoupit. Navíc tento způsob zjednodušuje dodavatelům celkové procesy. Objednávky jsou automaticky propsány do interních systémů, čímž odpadá manuální práce a snižuje se riziko lidské chyby nebo ztráty e-mailové komunikace, přes niž jsou objednávky stále často zadávány,” uzavírá Martin Pech.