Mallpay překonal loňské výsledky

Další nárůst transakcí, rozšiřování sítě partnerů, ale také vývoj unikátních řešení, jejichž význam jednou může přesáhnout hranice českého trhu. To jsou nové úkoly fintechu Mallpay, který před pár týdny kompletně převzala ČSOB. Z pozice „experimentální fintechové jednotky“ se nyní chystá na post české BNPL jedničky.

Zásadní novinky fintech oznamuje dva měsíce od změny vlastnické struktury. Na konci března se totiž jediným vlastníkem nejrozšířenějšího poskytovatele takzvaných odložených (BNPL) plateb v Česku stala bankovní skupina ČSOB. Do čela fintechu tak nově zamíří její dlouholetý manažer Richard Kotrlík, který v něm na postu finančního ředitele a manažerské dvojky působil od roku 2019, kdy ČSOB poprvé získala 50% podíl.

Plně pod křídly ČSOB nyní fintech získává novou misi – výrazně zrychlit vývoj nových produktů, připravit se na vstup globální konkurence a dále růst na objemu. A to jak v počtu nově zapojených partnerů, tak v celkovém objemu transakcí. Pomoci má mimo jiné ještě větší integrace do bankovního světa a hlubší práce s daty, ale také nově nabytá nestrannost.

Mallpay by se zároveň měl stát fintechovou garáží pro vývoj nových BNPL produktů nejen pro českou ČSOB, ale možná i evropskou skupinu.
„Odložené platby jsou platební metodou, v jejíž budoucnost věříme. V cestě, která na jedné straně kombinuje zodpovědný přístup a na druhé straně maximální svobodu financování všech potřeb běžného člověka, vidíme příležitost nejen pro e-commerce, ale i fyzický retail nebo služby,“ zmiňuje Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB zodpovědná za Inovace a Digital.

Cesta k snadné platební identifikaci

Velká část know-how v Mallpay stojí na unikátním BNPL skóringu, který umožňuje během několika vteřin rozhodnout o tom, kterému žadateli odloženou platbu bezpečně povolit. I díky tomu se dlouhodobě pohybuje v počtu pozdě zaplacených nákupů pod dvěma procenty. I v Evropě, kde je trh finančních služeb zpravidla obdobně regulovaný jako Česku, je takto zodpovědný přístup poměrně unikátní.

Mallpay na něm chce pod vedením Kotrlíka dále stavět a systém posouvat. Zapojovat další datové zdroje a využívat je způsobem, který dnes není obvyklý ani v zahraničí. Postupně by tak mohla vzniknout standardizovaná platební identifikace.

„Vize je jednoduchá. Pokud jednou zákazník povolí Mallpay sdílet data o svých karetních transakcích, stejně jako je to dnes běžné u bankovní identity či transakční historie z běžného účtu díky PSD2, dostane na základě svého skóringu výrazně širší nabídku platebních metod na míru. Jednou tomu třeba budeme říkat PayID a stane se z toho tržní standard, obdobně jako BankID,“ uvádí Kotrlík. „Takovými daty dnes disponují poskytovatelé řešení pro akceptaci karet a ČSOB je na rozdíl od řady dalších českých bank jedním z nich. Ve spojení s odloženou platbou to může v budoucnu znamenat malou revoluci při nakupování a zánik ‚momentu platby‘, jak ho dnes známe.“

Mallpay e-shopům přizpůsobí své produkty

Plánům v rozletu nebrání ani aktuální situace na e-commerce trhu. Celý segment totiž zažívá největší skokový propad transakcí, a tím i obratů v novodobé historii. Počet transakcí a objem zprostředkovaných plateb na Mallpay již v překonal loňských 300 milionů a i v současnosti meziměsíčně roste. Odloženou platbu navíc volí jako preferovanou metodu stále více e-shopů. Podle Kotrlíka je celá situace předzvěstí mnohem rozsáhlejších změn, které mimo jiné změní i způsob, jak uvažujeme o placení – což je pro fintechy obrovská příležitost.

„Bavíme se s největšími hráči na trhu o budoucnosti plateb v české e-commerce a jsme připraveni být tím, kdo spojí potřeby zákazníka na straně jedné a řešení, které dává smysl e-shopu, na straně druhé. Stabilita banky a agilita start-upu bude něco, co ani globální konkurence nedokáže nabídnout,“ uvádí Kotrlík. „Ve výsledku to může znamenat, že část řešení budeme vyvíjet největším českým e-shopům na míru.“

Podle něj rychlému růstu BNPL plateb nahrávají i změny v hlavách zákazníků.

„Za pár let zkrátka nebudeme chápat, jak jsme kdy mohli platbu v řádech tisíců korun posílat e-shopu dopředu, aniž bychom si byli jistí, že nám zboží bude odesláno, zda nám dojde, co jsme si objednali, a zda si zboží vůbec budeme nechávat,“ zmiňuje Kotrlík.

Nové produkty, nové jméno a chuť stát se českou platební jedničkou

Přestože v Česku odložená platba představuje výrazně nižší podíl na on-line platbách než na západních trzích, nadcházející změny mohou její podíl velice rychle znásobit. Pomoci má mimo jiné její spojení s dalšími benefity v rámci konceptu takzvaných „obohacených plateb“. Ten už skoro rok rozvíjí úspěšně i Mallpay – při platbách jeho kartou zákazníci získávají například pojištění zboží zdarma nebo bezplatné prodloužení záruky o rok.

„Naše služby budeme pochopitelně výrazně doplňovat. Chystáme například rozdělení nákupu do tří splátek bez jakéhokoli navýšení nebo možnost rozložit vyúčtování do několika splátek. V hledáčku máme i typické zákaznické starosti spojené s nakupováním on-line – zákazníci s námi brzy jednoduše vrátí nevhodně zvolené zboží na pár kliknutí a stejně tak rychle vyřeší reklamaci či pojistnou událost krytou z našeho pojištění,“ zmiňuje Kotrlík.

Zapojovat se časem mohou i nové typy partnerů. Odložená platba v pojetí Mallpay nemá své přirozené místo pouze v košících e-shopů, ale i u dalších článků e-commerce řetězce, jako jsou například dopravci. V hledáčku má Mallpay i kamenné prodejny.

„Počet možností, kde se bude dát rychle zaplatit s Mallpay, by se v následujících letech měl znásobit. Svou misi stát se platební jedničkou mezi chytrými platebními metodami rozhodně bereme vážně,“ uzavírá Kotrlík.

Již nyní je zároveň jasné, že do letošní vánoční sezony bude Mallpay vstupovat pod novým názvem. Ten chce fintech představit spolu s rebrandingem v první polovině léta