Konec kamenných obchodů? To je mýtus. Přežijí, ale musí adoptovat nové technologie

Ve světě existuje mnoho mýtů či dojmů o tom, že kamenné obchody mají svůj čas sečtený ve prospěch e-commerce. Jak ale na datech ukázala analytička Gartneru Joanne Jolietová, není to vůbec pravda. Kamenné obchody mají v globálním retailu stále své místo, do budoucna se ale musí transformovat. 

Apokalypsa retailu. To letos často píší média o situaci ve Spojených státech, kde bylo v letošním roce podle statistik kvůli bankrotu zavřeno už přes 8000 obchodů. A další bankroty mohou do konce roku ještě přijít. Jako důvod je v podstatě u všech případů zmiňována čím dál větší obliba nakupování lidí na internetu. 

Zdání ale často klame, což na tvrdých datech při příležitosti barcelonské konference Gartner IT Symposium/Xpo názorně ukázala analytička Gartneru Joanne Jolietová. 

“Když říkám lidem, že se v Gartneru věnuji kamenným obchodům, často dostávám nelichotivé reakce. Někdy jde jen o ledabylé mávnutí rukou, jindy o různé grimasy či pošklebky, a jednou mi dokonce bylo řečeno, že bych se raději měla zaměřit na jinou oblast, protože se má pozice postupně vytratí ruku v ruce s tím, jak mizí kamenné obchody,” uvedla na přelomu týdne v úvodu své prezentace Jolietová.

“Ale bez dat jde vždycky jen o domněnky. A ty pak vytvářejí falešné dojmy,” upozornila Joanne Jolietová a hned uvedla tři mýty, které dnes o kamenných obchodech a retailu jako takovém kolují.

Prvním z nich je obecný názor, že objem maloobchodu ve světě klesá. “Když se ale podíváte na globální maloobchodní prodeje, vidíte, že jsou v posledních letech stabilní s predikcí mírného růstu,” kontrovala Jolietová grafem.

Druhým mýtem či falešným dojmem je názor, že dochází k uzavírání obchodů vlivem čím dál větší obliby nakupovat v online prostředí, čili prostřednictvím e-commerce. 

“Z dat můžete jasně vidět, že e-commerce má stále relativně nízký podíl na celkových tržbách maloobchodníků. V roce 2014 to bylo 14 procent, predikce pro rok 2023 hovoří o 22 procentech,” vypočítala blonďatá analytička Gartneru.

Posledním mýtem, který Joanne Jolietová uvedla, je ten, že maloobchod ovládl Amazon. 

“Když se ale podíváte na globální tržní podíl Amazonu na celkovém retailu, jde pouze o jedno procento. Firmy jako Walmart nebo Alibaba mají jistě vyšší podíl, než jedno procento,” podotkla Jolietová.

Podle ní je ale Amazon (a jemu podobní) tou nejlepší věcí, které se retailu v poslední době mohly stát – nutí totiž ostatní k transformaci, která byla dlouho opomíjená. “Ze všeho zmíněného je jasné, že transformace obchodů musí obsahovat jak digitální, tak fyzickou stránku věci,” řekla Jolietová. 

Analytička Gartneru následně porovnala fotku z amerického obchodu ze 70. let minulého století a z dnešní doby. Na nich je vidět, že obchody vypadají i přes rozdíl půl století v podstatě stejně. 

“A protože se i dnes kamenné obchody podílejí na celkových světových retailových tržbách z 56 procent, maloobchodníci do nich budou muset i nadále investovat,” zdůraznila mimo jiné Jolietová, podle níž je hloupé si myslet, že kamenné obchody mají nižší zákaznickou visibilitu než e-shopy.

Kamenné obchody se jen musí proměnit a využívat všechny moderní technologie, které dnešní svět nabízí. Jde například o analýzu chování zákazníků, chytré roboty, bezdotykové technologie typu RFID, rozšířenou i virtuální realitu nebo bezobslužné placení.

Obchodníci proto musí využívat všechna dostupná data a analytické informace, aby ze svých jednotek vytvořili inteligentní a dynamické obchody. “Problémem je, že tyto technologie dnes nejsou harmonicky propojeny,” posteskla si Joliet.

Velké organizace už ale tento problém řeší. Důkazem je i to, že v letošním roce má už 90 procent velkých maloobchodních řetězců zřízenou pozici datového šéfa (Chief data officer – CDO). V roce 2010 jich přitom bylo jen 15, jak ukazuje graf níže. Příkladem firem, které velká data začaly brát vážně, jsoutřebad výrobci oblečení Nike a Zodiac nebo fastfoodový řetězec McDonald´s, jemuž jsme se na Digibizu už také věnovali.

Stejně jako se podle vědců z běžných medvědů izolovaných ledovcem poblíž Sibiře vyvinuli lední medvědi, kteří během doby museli projít mnoha změnami, aby vůbec mohli přežít v extrémně mrazivých podmínkách, musí se adaptovat v současné době lemované moderními technologiemi i všichni retaileři. Jinak je čeká postupný zánik, zatímco ti, kteří ke změně přistoupili, půjdou nahoru. 

A jak na to? Podle Joanne Jolietové je potřeba mít oči na stťopkách a reagovat na nastalé změny. A na závěr analytička Gartneru dodala ještě pár doporučení:

  • přestaňte podceňovat a podinvestovávat vaše kamenné obchody,
  • posilte vaši infrastrukturu o IoT a špičkové technologie,
  • umožněte vašim pracovníkům, aby se digitálně realizovali,
  • rozvíjejte své datové schopnosti, abyste se na trhu odlišili.

A také se třeba inspirovat od prodejců, kteří se na to v blízké či dávnější minulosti snažili jít jinak. Zmínila například obchod Starbucks zaměřený jen na rozvoz zboží či jeho vyzvednutí zákazníkem, australskou softwarovou firmu Takeoff, která pomáhá maloobchodníkům automatizovat výdej zboží, který snižuje z desítek minut na pouhé sekundy, nebo koncept Story od amerického Macy´s, který už v minulosti zavedl prodej zboží, které sice bylo různorodé, ale spojovalo ho jedno téma (např. v létě se vedle sebe prodávala sekačka na trávu, piknikové vybavení nebo venkovní truhlíky na květiny). 

Takové koncepty jsou dnes dobrým základem se odlišit, ovšem do budoucna budou o úspěchu rozhodovat zejména zmiňované moderní technologie. 

Napsat komentář