Chytrá továrna Audi dokáže zkontrolovat až 5 milionů svarů denně. Jde o začátek naší datové cesty, zní z managementu

Německá automobilka Audi už ve svých továrnách automatizovala nespočet pracovních činností jako je svařování nebo nýtování, ale jejím hlavním cílem je vytvořit opravdu chytré továrny s nejnovějšími technologiemi průmyslu 4.0. Ve svém závodu v německém Neckarsulmu se o to pokouší ve spolupráci s Intelem.

Audi se spojilo s americkým Intelem a kalifornskou firmou Nebbiolo technologies vyvíjející edge computing platformu pro průmyslová IoT řešení, aby zlepšilo proces kontroly kvality jednotlivých svarů na svých vozech. Proof of concept proběhl v jedné ze dvou hlavních továren automobilky v německém Neckarsulm, kde má u produkčních linek celkem 2500 autonomních průmyslových robotů. 

Každý z robotů je vybaven určitým nástrojem, od lepicích pistolí po elektrické šroubováky, a provádí specifický úkol potřebný ke komplementaci automobilů se čtyřmi kruhy ve znaku. Na 900 robotů je pak vybaveno svařovací pistolí, kterou spojují jednotlivé díly vozů dohromady.

Produkčními linkami v Neckarsulmu takto projede až 1000 aut denně, každé z nich má pak dohromady až pět tisíc svarů. To znamená pečlivě zkontrolovat na pět milionů svarů denně, což není v lidských silách. Nové technologie to ale zvládnou, nová edge computing platforma od Nebbiola a hardwaru od Intelu dokáže jeden svar zkontrolovat za neuvěřitelných 18 milisekund.

“Audi bylo připraveno se podívat na mnoho věcí novým pohledem a zkusit trochu odlišný přístup,” pochvaluje si Christin Nolesová, viceprezidentka IoT sekce a general manager Industrial Solutions Division Intelu.

“V továrně jsme díky tomu dosáhli poklesu personálních nákladů o 30 až 50 procent,” uvedl šéf plánování, automatizace a digitalizace v Audi Michael Häffner. Zároveň ale upozornil, že se nejedná o náhradu lidí stroji, ale že pro ně Audi naopak vytváří nové pracovní příležitosti spojené s novými znalostmi a zkušenostmi. Německá automobilka pak počítá i s generační obměnou a s kladnějším vztahem mladších pracovníků k novým technologiím.

Automatizace a nová platforma přináší firmě i další benefity. Kromě zmíněné úspory v personálních nákladech jde například i o to, že továrna může díky novému systémů předcházet problémům v produkci a nebýt tak ve vleku jejich řešení. Zkrátka a dobře z reaktivní továrny se stává továrna proaktivní. 

“Řekněme, že na každém autě denně děláme dohromady 5000 kontrol a z nich vyplývá, že 95 procent svarů je kvalitních a zbylých 5 procent ne,” vypočítává Mathias Mayer, který v Audi vede divizi orientující se na plánování automatizovaných technologií. “V budoucnu se tak můžeme zaměřit na těch zbylých 5 procent. Protože o nich víme, budeme na ně schopni reagovat daleko dříve než nyní,” říká. 

A podle senior managera Audi Production Lab Henninga Lösera je největším přínosem pro byznys automobilky to, jak se obecně odvrací od manuálních kontrol k automatizaci a procesům řízeným daty, které vedou k exaktnějším kontrolám kvality výrobků, navíc ve větším rozsahu, než bylo dříve vůbec možné. 

“Jsme na samém počátku sběru a analyzování našich dat,” říká Henning a hned dodává. “S tím, jak půjdeme dál po této cestě, objeví se nám mnoho dalších příjemných překvapení a nových příležitostí,” uzavírá.