Bankovní identita se blíží. Air Bank, Fio banka a Moneta zakládají protiváhu velké trojce
Novou společnou platformu k poskytování bankovní identity v České republice založily „mladé“ banky jako protipól sdružení Bankovní identita, a.s., v němž figurují tři velké banky Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.
V Česku vznikla nová Aliance pro bankovní identitu, kterou založila trojice finančních domů Air Bank, Fio banka a Moneta.
„Air Bank, Fio banka a MONETA se dohodly na založení společné platformy k poskytování bankovní identity v České republice,“ uvedly banky na začátku týdne ve společném prohlášení s tím, že nová platforma je otevřena pro všechny tuzemské banky.
Trojice mladých bank tak de facto vytvořila protipól projektu BankID spadající pod sdružení Bankovní identita, a.s., za kterým stojí Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB.
První digitální doklad
Bankovní identitu, která je doposud největším digitalizačním projektem českého bankovní sektoru, budou moci Češi využívat od ledna příštího roku a umožní jim s pomocí autentizačních prvků finančních institucí identifikovat občana a jemu zase využívat služby e-governmentu, komunikovat s finančním úřadem nebo i nahlížet do katastrů nemovitostí.
Má to být vůbec první digitální doklad totožnosti pro komunikaci se státními úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou mobilní operátoři, obchodníci s energiemi nebo i e-shopy.
V současné době jednotlivé banky, které se chtějí nového fenoménu účastnit a kterých je dle České bankovní asociace většina, akreditují svá technická řešení u ministerstva vnitra.
Banky tak budou službu bankovní identity nabízet sami za sebe, role aliancí bude zejména ve společném vystupování při vyjednávání s poskytovateli online služeb.
Inspirace na severu
Česko se bankovní identitou inspirovalo zejména v severských státech a také v Estonsku, kde přispěla například k razantní digitalizaci státní správy a usnadnila tak komunikaci občanů s úřady, ale i soukromými společnostmi jako jsou například telefonní operátoři nebo samotné e-shopy.
V Česku se dnes uživatel ke každému z nich musí přihlašovat separátními údaji, od příštího roku to půjde jednotně právě skrz bankovní identitu.
Nejrozšířenějším nástrojem „digitálního“ ověřování totožnosti je přitom bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, které v Česku využívá 97 procent občanů.