Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste

Společnost Shoptet, která je dominantním hráčem na poli tuzemských e-shopových platforem, oznámila ve třetím kvartálu letošního roku meziroční růst obratu e-shopů běžících na platformě v Česku ve výši 14 %.  S tím souvisí také nárůst počtu objednávek v e-shopech, a to dokonce o téměř 20 %. Navzdory celkovému poklesu trhu e-commerce v předchozích šesti kvartálech lze pozorovat stabilní zájem českých zákazníků o nákup na menších a středních e-shopech. Souhrnný obrat všech českých internetových obchodů na platformě Shoptet dosáhl za třetí kvartál tohoto roku téměř 16 mld. korun. 

Tento trend naznačuje, že menší a středně velké e-shopy jsou u Čechů stále populárnější a začínají konkurovat větším hráčům na trhu. Zákazníci jsou ochotni věnovat více času průzkumu trhu a hledání nejlepších nabídek. Jsou také otevřeni objevování nových unikátních produktů a služeb. „Lze očekávat, že celkový trh e-commerce se po šesti kvartálech poklesu vrátí k mírnému růstu. U menších a středně velkých e-shopů vidíme, že růst je meziročně stabilní. Předpokládáme, že v součtu obratu letošního roku dosáhnou e-shopy na Shoptetu v Česku 60 miliard korun, zatímco za minulý rok činil celkový obrat téměř 50 miliard. Na tuzemském trhu by se tak tento rok měli malé a střední e-shopy přiblížit k 30 % podílu na trhu,” potvrzuje silnou pozici na trhu ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Malé a středně velké e-shopy rostou na meziroční bázi. Růst prodeje by mělo podpořit také silné období Black Friday a Vánoc. „Očekávání mezi českými e-shopaři jsou v současnosti mírně optimistická, především ale směřují k předvánočnímu období. Přesto věřím, že již třetí čtvrtletí roku 2023 bude odrazovým můstkem zpět k meziročnímu růstu on-line prodejů. Stále však vnímáme, že je současná situace v maloobchodu náročná a spotřebitelé jsou ve svých útratách umírnění,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci – APEK.

Velká poptávka je po mobilních telefonech, příslušenství a počítačových hrách

 E-shopy s mobilními telefony a jejich příslušenství zaznamenaly v meziročním srovnání růst prodeje o 38 %. Češi tak stále více nakupují technologické produkty online, což je trend, který zesílil během pandemie, a zdá se, že pokračuje i nadále. To, mimo jiné, potvrzuje nárůst prodeje počítačových her – o 47 % meziročně.

 Výraznému růstu se těší  gastronomie

Další oblastí významného růstu je sektor restaurací a gastronomie, kde zájem Čechů oproti předchozímu kvartálu vzrostl o 17 %, v meziročním srovnání dokonce až o 84 %. Významný podíl na tom má velký zájem o možnost objednání si jídla online. Trend naznačuje, že Češi stále více řeší otázku svého volného času a častěji využívají službu rozvozu jídla domů.

Populární jsou kosmetické přípravky

V popředí je nejen zájem o kvalitně strávený volný čas, ale také o prostředky péče o tělo. Češi o sebe stále více pečují, to, mimo jiné, dokazuje zvyšující se prodej kosmetických přípravků. Tento úsek trhu zaznamenal meziroční nárůst obratu o 33 %. Populární jsou zejména lokálně vyrobené přípravky a produkty firem zajímajících se o udržitelnost.

Sběratelské předměty na ústupu

Z meziročního srovnání obratu se nejvíce propadl trh se sběratelskými předměty a to o 33 %. Překvapivý pokles zaznamenaly také e-shopy s dětským zbožím, které v meziročním srovnání klesly o 13 %.  Meziročně klesl také prodej knih – o 11 %, přestože v porovnání s předchozím kvartálem letošního roku vzrostl prodej o 23 %.

Češi nakupují častěji a projevují zájem o lokální firmy

 Průměrná hodnota objednávky ve třetím kvartálu činila 1960 Kč. Zůstává tedy v porovnání s předchozím obdobím stabilní, roste však počet objednávek. „Stále více českých zákazníků tráví čas hledáním nejen nejlepší nabídky, ale také unikátních produktů a služeb. Zajímají se též, jak se firma staví k ochraně přírody a jakým způsobem řeší udržitelnost. Na popularitě nabírají  produkty lokální výroby,“ uzavírá Huba.