Výdejny e-shopů na ústupu. Zákazníci chtějí špičkově zásobenou kamennou síť nebo čistokrevnou e-commerce
Mohutný vzestup online nákupů během pandemie i jejich následný propad jsou jevy, které udávají trendy nejen v e-commerce, ale také ve světě retailu. Zatímco před covidem a během něj raketovým tempem přibývaly nové a nové výdejny e-shopů, momentálně přichází útlum a koncept výdejen je na ústupu. Požadavky zákazníků na e-commerce i na „kamenný retail“ se totiž mění. Nároky spotřebitelů rostou a ukazuje se, že pro polovičatá řešení již není prostor. Zatímco u e-commerce zákazníci vyžadují výhodné ceny a bleskové doručení, kamenní obchodníci jsou pod tlakem nastavit své provozy tak, aby dokázali vždy nabídnout dostatečný výběr zboží i skladovou dostupnost. Do hry tak opět vstupují technologie.
K uzavření poboček, které fungovaly čistě jako výdejny pro e-shop, v poslední době přistoupila celá řada retailových hráčů, a to včetně amerického giganta Walmart, který své výdejny uzavřel po takřka dekádě od otevření. Desítky svých kamenných poboček uzavřel také Amazon a přístup ke kamenné síti přehodnocuje i řada módních řetězců jako C&A, H&M, Orsay či Zara. Ukazuje se totiž, že pobočky, které slouží primárně jako výdejny, nejsou dostatečně profitabilní. Pro vyzvednutí zboží navíc zákazníci preferují sítě partnerských pick-up pointů a samoobslužných boxů, které mají často v blízkosti svého bydliště či zaměstnání a nemusí tak cestovat na druhou stranu města. V těchto lokacích lze navíc zboží mnohdy i snadno vracet, motivace zákazníků navštěvovat dedikované výdejny daného prodejce tak rapidně klesá.
Retail se musí změnit a technologicky vyzbrojit
Retail není mrtvý, jak by se mohlo vzhledem k soumraku kamenných poboček zdát. Stojí před ním však řada výzev, na které musí odpovědět, ať už jde o tlak na udržitelnost, společenskou zodpovědnost nebo na rychlé adresování měnících se potřeb zákazníků. Zásadním požadavkem zákazníků v oblasti retailu je aktuálně především adekvátní výběr zboží na prodejně a jeho dostatečné množství. Nakupující již nejsou ochotni tolerovat nutnost si chybějící kusy doobjednávat a cestu na prodejnu absolvovat znovu. To na prodejce klade vysoké nároky především v oblasti zásobování, distribuce zboží a správného nastavení skladových zásob.
Cílená redistribuce zboží mezi jednotlivými prodejnami je vhodnou cestou, jak udržovat na pobočkách vybalancované množství zásob a zároveň netvořit na skladě neprodejné „ležáky“. Obchodníci tak mají možnost průběžně zlepšovat své cashflow a optimalizovat zásoby, a to při minimálních logistických nákladech. Dnešní technologie totiž dokáží navrhnout vysoce profitabilní redistribuční schémata na míru jednotlivým obchodníkům i segmentu, ve kterém působí.
„I ty největší globální řetězce si dnes již uvědomují, že umět pracovat s vlastními zásobami je pro jejich prosperitu naprosto zásadní. Průběžná optimalizace a redistribuce skladových zásob je totiž důležitá nejen pro celkovou udržitelnost, ale také pro zachování zákaznické spokojenosti. Aby mohl kamenný retail konkurovat velkým e-shopům, musí mít své zásobování zvládnuté skutečně na 100 %. Dnešní zákazník totiž chyby neodpouští a pokud si z obchodu neodnese, pro co si přišel, pravděpodobně se již nevrátí,“ uzavírá Roland Džogan z Ydistri.