Služba PIKITO propojuje svět online a offline nákupů
Nový český startup PIKITO má ambice propojit svět online a offline nákupů formou sdílených showroomů. Letos plánuje otevřít prodejny v Praze, Bratislavě a Bukurešti. Pro příští rok plánuje expanzi na další evropské trhy. Reaguje tak na potřeby úspěšných e-shopů, které hledají další způsoby pro expanzi, a právě vlastní kamenná prodejna je osvědčenou strategií.
Hlavní myšlenka a koncept PIKITO
Základem je sdílení nákladů mezi nekonkurenčními e-shopy. Prodejní jednotka velikosti 500-1000 m2 se dá efektivně rozdělit na 12 prodejen (showroomů) s vlastním brandingem, ale společným zázemím, servisní částí, kabinkami pro vyzkoušení oblečení a zejména vyškoleným personálem. Jednotlivé e-shopy tak mají možnost oslovit zákazníka v lokalitách, kde by vlastní prodejnu samy neotevřely.
Problémem při provozu kamenné prodejny je ziskovost. Online prodejci se často ve světě offline retailu neorientují. Při špatně zvolené lokalitě s nedostatkem zákazníků se může provoz prodejny výrazně prodražit. Prodejny často prodělávají vyšší desítky tisíc korun měsíčně. Výjimkou nejsou ani několikamilionové roční ztráty. A v prémiových obchodních centrech je potřeba počítat s několikaletými nájemními smlouvami, z kterých se v případě neúspěchu prodejny těžko vystupuje.
K tomu je potřeba připravit design prodejny, projít si administrativou se státními orgány, vybrat, zaškolit a udržet personál a každodenně kontrolovat provoz. To jsou starosti, které hodně e-shopů od provozování vlastních prodejen odrazují.
„Otevření prodejny v prémiové lokalitě ve vlastní režii vyjde minimálně na 2 mil. Kč. K tomu je potřeba počítat s náklady na provoz prodejny či práci s personálem. PIKITO přináší e-shopům možnost mít vlastní prodejnu bez vstupní investice, pouze za měsíční poplatek, který se pohybuje na úrovni mzdových nákladů za 2 zaměstnance,“ uvádí Ladislav Kažimír, CEO a spoluzakladatel Pikito.
Jak vznikl nápad vytvořit PIKITO
Druhý ze spoluzakladatelů PIKITO, Marcel Vargaeštok, k trendu propojení online a offline prodeje říká: „Jak u svého podnikání, tak při rozhovorech s investory z oboru vidím pozitivní přínos vlastní prodejny při expanzi e-shopu. Vlastní prodejna zvyšuje důvěru zákazníků. Zákazníci i v dnešní online době potřebují kontakt s fyzickým světem. Zejména u dražšího zboží si raději přijedou produkt prohlédnout a vyzvednout osobně. Propojení online a offline světa přes vlastní prodejnu či showroom je pro růst nevyhnutelné.“
To potvrzuje i Shopify, jeden z největších poskytovatelů E-commerce řešení na světě ve studii The Future of CommerceTrend Report 2022, kde 54 % respondentů uvádí, že zboží pravděpodobně vyhledají online a nakoupí v kamenném obchodě.
Garantem zkušeností z „kamenného“ obchodu je Ladislav Kažimír. Po kariéře v korporátním retailu v Česku a Anglii téměř 10 let řídil expanzi a provoz největšího řetězce chovatelských potřeb v ČR a SR PetCenter a nyní jej nadchla vize PIKITO. „S Marcelem se známe již delší dobu a myšlenka sdílených prodejních míst pro e-shopy mě okamžitě zaujala. Za týden jsme měli zpracovaný koncept a po konzultacích s e-shopy jsme jej vyladili do současné podoby. Po cca půlroční přípravě plánujeme otevření prvních prodejen v Praze a v Bratislavě v létě letošního roku. Dále pracujeme na otevření prodejen v Bukurešti, Budapešti a Varšavě. A v příštím roce pak chystáme větší expanzi na další evropské trhy,“ popisuje Kažimír.
Zkušenosti zakladatelů
Při přípravě PIKITO vychází Marcel z vlastních zkušeností. „U svých investic v Kulina.cz a Footshop.cz vidím, že při otevření vlastní prodejny narůstá v daném městě obrat e-shopu několikanásobně. Jak pražská prodejna Kuliny v Holešovické tržnici, tak i Footshop v Bukurešti a v Budapešti slouží jako místo pro osobní odběr až pro 40 % všech objednávek v rámci hlavního města. Podobná data reportují i další e-shopy.“ I proto PIKITO cílí na e-shopy s ročním obratem od 100 mil. do 1 miliardy Kč s ambicí expandovat na zahraniční trhy.
„Předpokládám, že stejně jako v našich e-shopech bude 80 % objemu tvořit výdej zásilek objednaných online. Zbylých 20 % budou impulsní nákupy. Každý z partnerů bude mít příležitost oslovit svou prezentací novou skupinu zákazníků z 11 nekonkurenčních e-shopů,“ odhaduje Marcel Vargaeštok.