Sedm rad, jak neskončit ve spamu a nastartovat rozesílku
Mnozí email marketéři si lámou hlavu, jak se vyhnout problémům při warm-upu, neboli zahřívání domény a vybudovat dobrou reputaci. Ta otevírá dveře vysoké doručitelnosti a výkonnosti kampaní. Rozesílat e-maily je totiž stále nejlevnější způsob oslovení zákazníků, a tak poskytovatelé schránek denně čelí bombardování schránek svých klientů.
Při ochraně před nebezpečnými a obtěžujícími zprávami, nastavují mailbox provideři jako Gmail, Seznam nebo třeba Yahoo pravidla tak, aby odesílatele rozdělili na ty s dobrou a špatnou reputací. E-maily s dobrou pověstí přitom zpracují rychleji, protože vědí, že majitelé schránek nebudou nijak obtěžováni. Marketéři by se tak měli zaměřit na dodržování sedmi principů e-mailingu.
- Na odhlášené nic neposílejte
Dejte pozor, pokud měníte platformu. „Na odhlášené kontakty nic neposílejte, neboť byste se dopustili zásadního porušení zákona. Na nové platformě je nutné provést Import odhlášených. Poskytovatelé e-mailových schránek pečlivě sledují, kdo se odhlásil a nedodržení těchto žádostí pak vede ke snížení reputace a vyššímu množství stížností příjemců. To poškozuje vaši dobrou pověst,“ říká Libor Nádvorník, Business development manažer společnosti Mailkit.
- Eliminujte staré kontakty
Z rozesílky staré kontakty vyřaďte. Jde o adresy, které nemusí vůbec existovat, a pokud s vámi daní příjemci nebyli v poslední době v kontaktu, nejsou pro vaši rozesílku relevantní. Tito příjemci si vás navíc často nemusí pamatovat, a tak budou vaše zprávy označovat jako spam.
- Postupujte od nejangažovanějších příjemců
Při warm-upu, kdy svou doménu zahříváte, abyste u poskytovatelů schránek zvýšili důvěryhodnost a vaše e-maily nekončily ve spamu, buďte trpěliví. „Zaměřte se na aktivní příjemce, kteří emaily v poslední době otevřeli, proklikli nebo s nimi nějak interagovali. Právě tito příjemci nastartují budování pozitivní reputace vaší domény. Při další rozesílce k nim přidejte kontakty, se kterými jste byli ve spojení méně a stejně postupujte až do chvíle, kdy to bude dávat smysl. Důležité je průběžně hodnotit výsledky z každé rozesílky. Pokud se výsledky začnou zhoršovat, raději se vzdejte části databáze,“ shrnuje Nádvorník.
- Pospíchejte pomalu. Odeslané objemy hrají podstatnou roli
Pokud jsou to týdny nebo měsíce, kdy jste naposledy posílali e-maily, nebo začínáte úplně od nuly, startujte s malým objemem. Podle Libora Nádvorníka je první a druhý den dobré rozeslat maximálně tisíc až 1500 e-mailů. Další dny doporučuje navyšovat o 20 %. „Postupným navyšováním objemu postupně ohříváte vaši doménu a zároveň se držíte v rámci limitů poskytovatelů, kteří sledují objemy zpráv z jednotlivých domén. Pokud limity překročíte, tak vaše příští rozesílka může celá skončit rovnou ve složce spam,“ dodává Nádvorník.
- Udržujte kontakt
E-maily rozesílejte pravidelně a v dávkách. Namísto jedné velké rozesílky měsíčně dělejte menší rozesílky, a to minimálně jednou za 2 týdny. „Větší časová prodleva by už nebyla v mezích dobré praxe a negativně by ovlivnila reputaci. Příjemce totiž zapomíná. Po měsíci už si značku nemusí pamatovat a bude přemýšlet, zda se k newslettru vůbec přihlásil. To může vést k odhlášení, stížnostem, nebo označení zprávy jako spam,“ říká Nádvorník.
- Testujte publikum
Posílejte na angažované příjemce a testujte kvalitu obsahu nebo znění předmětu. Obsah totiž přímo souvisí s mírou angažovanosti. „Čím lepší pro daný segment vytvoříte, tím vyšší bude angažovanost. Postupně zjistíte, co má vaše publikum v oblibě a angažovanost budete držet na vysoké úrovni. Tím prohloubíte vztah, posílíte svoji reputaci a dosáhnete vyšších tržeb,“ radí Nádvorník.
- Používejte ověřenou mailingovou platformu
Reputace platformy, přes kterou odesíláte je tak kvalitní, jak kvalitní je pověst jednotlivých klientů. „Reputace v e-mailovém světě funguje stejně jako v životě. Jeden přešlap z vás padoucha neudělá. Ale budete-li opakovat stále stejné chyby, pak bude trvat dlouho, než vám někdo zase uvěří, že jste slušný člověk. V nejhorším případě to dotáhnete do spamové schránky nebo až na blacklist. To poznáte zásadním propadem metrik. Doručitelnost i reputace musí být nepřetržitě monitorovány a reporty by měly být očištěné od robotů, aby se takovému stavu předešlo, “ uzavírá Nádvorník.