Nemusíte nutně prodávat elektroniku, abyste zabodovali v onlinu, zní z Brašnářství Tlustý
České Brašnářství Tlustý se rozhodlo jít se svou kůží na online trh. Digitalizace tradičnímu odvětví jako je kožedělnictví sluší a hlavně pomáhá. O tom už péše jednatel šéf značky Ivan Petrův.
Jarní lock-down a další šíření koronaviru způsobilo, že se mnoho výrobců i obchodníků začalo najednou shánět po možnosti, jak začít prodávat svoje produkty a zboží na dálku. Krize postihla také tradiční řemeslné výrobce, kteří čelí problémům nejen s klesající poptávkou, ale také s dodávkou zboží svým věrným zákazníkům.
Mnoho jinak bezpochyby schopných řemeslných výrobců možná svoje podnikání ukončí – a to jen proto, že se doposud domnívali, že pro záležitosti, jako jsou online prodej a social media marketing ,nejsou pro jejich produkty vhodné a nepřikládali jim tak velkou váhu a účelově je opomíjeli. Anebo možná jen nevěděli, jak začít.
Někteří řemeslní výrobci vnímají online prodej a virtuální komunikaci se zákazníky jako degradaci osobního prodeje produktů, vyráběných v dílnách ručně, z poctivých materiálů a tradičními postupy. Zákazníci si přece chtějí takový produkt osahat, promluvit si o něm přímo s jeho výrobcem nebo si domluvit úpravu na zakázku. Takový způsob prodeje přece nejde do online světa přenést. A nebo ano?
Brašnářství Tlustý už téměř 8 let a na více než 68000 kusů jedinečných produktů, dodaných zákazníkům po celém světě, ukazuje, že to možné je. Říká se, že výborný produkt si své zákazníky najde. To samozřejmě platí – ale nanejvýš tak v rámci města nebo okresu. Každá nepředvídaná událost, které vůbec nemusí dosahovat rozměrů současné pandemie a nadcházející ekonomické recese, může mít pro řemeslného výrobce fatální důsledky.
V Brašnářství Tlustý proto od samého počátku pečlivě budujeme a neustále vylepšujeme online prodej, kterým se dnes naše ručně dělané výrobky dostávají k zákazníkům po celém světě. Naše dílna v pražských Vršovicích od počátku osobně komunikuje se zákazníky online prostřednictvím videohovorů přes WhatsApp nebo Facebook Messenger a využívá všechny moderní nástroje pro řízení a komunikaci jako jiné společnosti, které podnikají narozdíl od nás v IT prostředí.
V Brašnářství Tlustý nasloucháme požadavkům zákazníků, snažíme se jim být vždy na dosah a vytváříme si s nimi opravdový vztah. Díky tomu se nám podařilo si vybudovat věrnou komunitu spokojených zákazníků, která neustále roste. To s sebou samozřejmě nese i nutnost opravdu umět reagovat na dotazy zákazníků na mnoha kanálech- včetně několika sociálních sítí (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube). Právě ve vysokému standardu komunikace tkví úspěch internetových firem.
A v současné době je nejlépe vidět, jak se investice do online prodeje a digitálního marketingu vyplácí – bez ohledu na pandemii koronaviru jedou objednávky na vánoční sezónu na plné obrátky a brzy se zaplní i kalendář výroby větších, časově náročnějších produktů.
Pokud nechceme, aby tradiční řemeslné dílny živořily nebo rovnou zanikaly, je potřeba, aby se dali dohromady lidé, které umí skvělý produkt nejen vyrobit, ale také prodat. A rozhodně se nebát spojení tradičních postupů, digitalizace a online prodeje. Vzniká pak zajímavá symbióza, kdy v Brašnářství Tlustý na jedné straně používáme stroje, které pracovaly již v továrně Tomáše Bati, abychom při marketingu a prodeji využívali software vyvíjený argentinskými či chorvatskými programátory. Z každého milionu obratu investujeme 100 tisíc do online reklamy a další peníze do vylepšování naší online prodejní platformy.
Digitalizace přináší také další výhodu v podstatně pružnější reakci na nečekané události. Díky tomu letos na jaře rychle spojily síly Brašnářství Tlustý s Destilerií Balatka a vznikl společný projekt Stopvir. Obě firmy využily uvolněnou pracovní sílu k výrobě nedostatkových ochranných prostředků, jako jsou dezinfekce, roušky a provizorní obličejové štíty. Rychlá reakce nám pomohla udržet zaměstnance a získat nové zákazníky.
Ivan Petrův, jednatel Brašnářství Tlustý