Navzdory vývoji e-commerce očekává pozitivní rok téměř polovina módních e-shopů

Módní průmysl po covidových letech bezesporu ožil. Jak se mu bude dařit v roce 2023? Téměř polovina českých a slovenských e-shopů v nedávném průzkumu GLAMI Fashion (Re)search uvedla, že v letošním roce očekává růst tržeb. Šest z deseti také bude usilovat o zlepšení ziskovosti. Firmy se zaměří především na posílení značky a práci se zásobami, dlouhodobě pak chtějí maximalizovat personalizaci nabídky a automatizovat provoz. 

Půlka e-commerce počítá s růstem tržeb, ceny ponechají povětšinou stejné

Lednový průzkum přední evropské platformy pro vyhledávání módy GLAMI ukázal, že bezmála půlka módní e-commerce počítá s růstem tržeb a 63 % z nich bude usilovat o zlepšení ziskovosti. Bezmála 46 % očekává zhoršení tržních podmínek, a 40 % pak předpokládá zlepšení nebo stejnou situaci. Dobrou zprávou také je, že celých 63 % e-shopů plánuje zachovat ceny stejné jako v minulém roce. Dalších 28 % v zájmu zajištění dostatečných marží plánuje ceny zvýšit. Plánované navýšení se má pohybovat ve dvou třetinách mezi 1–10 %, v jedné třetině mezi 11–20 %. Neluxusní móda jako segment by měla pokračovat až v 1% růstu, odhaduje McKinsey.

Prioritou roku je budování značky a flexibilnější práce se zásobami

V letošním roce se e-shopy zaměří především na budování brandu (61 %). „Téměř polovina e-shopů s módou se bude snažit najít způsoby, jak snížit provozní náklady. Tuto změnu myšlení vnímáme jako součást jejich dlouhodobého plánu, jak překonat možnou obtížnou situaci v letošním roce, což je zejména v období nejistoty pochopitelné. Do jisté míry to vnímáme jako příležitost najít chytrá řešení, která pomohou překonat tento náročný rok,“ říká Eliška Hynková, brand manažerka GLAMI.

Téměř třetina z dotazovaných e-shopů plánuje expanzi do zahraničí. Pro 45 % z nich je velkým tématem práce se sortimentem. 59 % chce snížit počty nabízených stylů, více než polovina upraví poměry mezi sezónním a základním zbožím. 41 % e-shopů bude objednávat menší množství kusů, ale za to více druhů zboží.

Nevyhnou se také zaměření na generaci Z

S postupným vstupem generace Z do produktivního věku stojí před tuzemskou e-commerce také strategické otázky zapracování preferencí těchto zákazníků. Ti nakupují jinak než mileniálové, na které je marketing e-shopů zvyklý. „Zetka“ plynule kombinují nákupy online a offline, dají na sítě a doporučení influencerů a nečekají, až jim průmysl nadiktuje, co je cool. Trendy, jako jsou široké kalhoty a legíny (po nichž dokonce na GLAMI vzrostla poptávka o 50 % meziročně), viditelné ponožky v teniskách či kousky z druhé ruky, si tato sebevědomá generace vytváří sama. I to je další argument pro digitalizaci a automatizaci e-commerce.

Dlouhodobě chtějí maximálně personalizovat nabídku a automatizovat provoz

Firmy si uvědomují, jak může být dopad technologií na interní procesy z obchodního hlediska klíčový. Hyperpersonalizace neboli přizpůsobení obsahu a cesty uživatele pomocí umělé inteligence (AI) je dle módní platformy skvělým příkladem, který po zavedení vykazuje více než 20% nárůst tržeb na zákazníka.

E-commerce a móda se mění. Díky technologiím může e-shop každému uživateli levně a snadno vytvořit personalizovanou nabídku. V GLAMI pracujeme na popularizaci AI tím, že složité modely překládáme do snadno použitelných funkcí,“ vnímá Antonín Hoskovec vedoucí týmu umělé inteligence GLAMI. Jedním z kreativních řešení ve sběru a využití dat je také GLAMI kvíz. „Kvíz zjednodušuje nákup pro zákazníka, zároveň také zvyšuje jeho hodnotu. U uživatelů, kteří dokončili kvíz, došlo ke zvýšení hodnoty nákupu 2,5x,“ doplňuje Hoskovec.