Nakupování online se brzy otřese v základech, na trh vstoupí zahraniční internetová tržiště

Nakupování zboží online, které po pandemii zažilo v důsledku návratu zákazníků do kamenných prodejen výrazný celosvětový pokles, se v posledních měsících opět vrací k růstu. Lidé si od něj nadále slibují především nižší ceny a širší výběr než v kamenných obchodech. V Česku však stále neexistuje platforma, která by uspokojovala oba tyto požadavky zákazníků najednou. To otevírá příležitosti velkým mezinárodním hráčům jako Allegro či Kaufland, jejichž brzy očekávaný vstup na český e-commerce trh může rozpoutat cenovou válku.  Vyplývá to z výzkumu společnosti Boston Consulting Group.

„Příchod těchto mezinárodních internetových tržišť postavených na principu Amazonu může českým trhem výrazně otřást. Z našeho průzkumu totiž vyplynulo, že mezi nejdůležitější faktory při nakupování online patří cena a šíře nabídky, přičemž – 65 % zákazníků považuje cenu při svém rozhodování za naprosto klíčovou. Zároveň zákazníci zatím nikoho ze současných velkých hráčů nepovažují za jednoznačného lídra v těchto dvou dimenzích. To znamená, že pokud chtějí Kaufland a Allegro s oznámeným vstupem na český trh uspět, můžou útočit kromě šíře sortimentu právě cenou, vysvětluje David Antoš z poradenské společnosti Boston Consulting Group, který se zaměřuje na odvětví e-commerce. Zároveň dodává, že na německém i polském trhu jsou ceny nižší než u nás, takže oba velcí hráči budou mít pro případnou cenovou válku dobré vstupní podmínky. „Pokud se tak stane a pokud budou současné tuzemské e-shopy nuceny na tuto situaci reagovat, může to znamenat velký tlak na jejich marže a pro některé i ohrožení ziskovosti,“ dodává David Antoš.

Češi věří, že e-shopy zdražují méně

Pro Čechy se se dobrá cena stává zásadním faktorem pro nákupy také vzhledem k současné vysoké inflaci. Dvě třetiny zákazníků přitom věří, že na internetu najdou zboží levnější než v kamenných prodejnách. Většina lidí se také domnívá, že e-shopy zdražují pomaleji než kamenné prodejny. „Všechny tyto faktory budou v nadále podporovat přechod lidí k online nákupům a nahrávat právě internetovým tržištím typu Amazon. Ta v zahraničí totiž vítězí právě kombinací nízkých cen a široké nabídky. Jelikož se jedná o otevřené platformy, o zákazníky soupeří několik různých prodejců, což tlačí ceny dolů. Mezinárodní hráči se přitom mohou opřít o své existující partnery a levnější zboží do Česka dovážet. Musí však vyřešit přeshraniční přepravu a jazykovou lokalizaci.“ upozorňuje David Antoš.

V závodě o vybudování českého internetového tržiště jde o desítky miliard

Souboj o vedoucí internetového tržiště je zároveň soubojem o miliardové tržby. Podíl tržišť na světovém e-commerce se za posledních 10 let zvýšil ze čtvrtiny na celou polovinu a podle Davida Antoše není důvod, proč by tržiště neměly uspět i u nás. Vítězné tržiště navíc obvykle získává značný tržní podíl. „Zákazníci na tržištích vedle ceny a výběru oceňují také jednoduchost – všechno zboží mohou nakoupit na jedné adrese. To vede k tomu, že vítězné tržiště obvykle trhu dominuje – jen v několika málo zemích se stabilně drží 3 a více hráčů s podobným podílem,“ říká David Antoš s tím, že loni činil objem českého e-commerce přes 200 miliard korun.

Symbolem online nákupů je pro Čechy zatím Alza, to se ale může změnit

Otevřené tržiště začali v posledních letech v Česku budovat všichni největší hráči: Alza, Mall i Heureka, v Česku již také úspěšně působí čínský AliExpress. V letošním roce se očekává vstup Kauflandu a Allegra, v dalších letech se spekuluje zejména o Seznamu a Amazonu. Kaufland své tržiště, které se na rozdíl od kamenných supermarketů nezahrnuje potraviny, již spustil v testovacím režimu na Slovensku a otevření české verze je zřejmě na spadnutí. Allegro před rokem koupilo Mall a zřejmě plánuje v Česku zopakovat obrovský úspěch z Polska, kde jako jednička trhu úspěšně odolává i Amazonu. Pro oba hráče však může být překážkou, že je čeští zákazníci dosud příliš neznají, případně si je nespojují s online nákupy.

„Synonymem online nakupování jsou pro Čechy Alza a v menší míře potom Mall. Alzu v souvislosti s online nákupy aktivně zmíní téměř polovina populace a téměř všichni ostatní také ví, o koho jde. Alza navíc rok od roku posiluje v síle značky i zákaznické spokojenosti. Potenciální konkurence bude tedy zřejmě muset přijít s masivní
a dlouhodobou kampaní, aby si mezi lidmi vybudovala svoji pozici,“
říká David Antoš.