Letošní zimní výprodeje odrazily spořivost zákazníků. Překvapivým vítězem krize jsou malé e-shopy

Zimní výprodeje jdou do finiše a obchodníci lákají na poslední sezónní kousky výraznými slevami. Obraty e-shopů v lednu a únoru odrážely ekonomickou krizi a zůstaly na podobných hodnotách jako loni. Zatímco počet objednávek vzrostl o pět procent, jejich průměrná hodnota mírně klesla. Znamená to, že lidé nakupují stejně často, avšak v menším množství, jak vyplývá z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Podle ní krize více zasahuje velké hráče, a naopak menší obchodníci vykazují lepší výsledky než loni, mohou tak ze svízelné ekonomické situace vyjít jako vítězové.

 

Vyprazdňování skladů se zimním zbožím letos přišlo v době vysoké inflace a ekonomické krize, což se zákonitě projevilo na spotřebitelském chování a následně stagnující výkonnosti v e-commerce. Obraty internetových obchodníků jsou velmi podobné jako loni v lednu a únoru, klesly pouze o jedno procento. Celkový počet objednávek však zaznamenal mírný pětiprocentní nárůst, což ale znamená, že zároveň o něco poklesla průměrná hodnota objednávky.

 

„Lidé si objednávají zboží v zimních výprodejích prakticky stejně často jako loni, což však vzhledem k vysoké inflaci naznačuje, že zboží v nákupním košíku citelně ubylo. Zákazníci jsou nyní spořivější a snaží se nakupovat efektivněji. Více přemýšlejí, co je opravdu nezbytné, a naopak co zase až tolik nepotřebují,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

 

Menší prodejci jako vítězové krize

 

O něco lepší výsledky než loni zaznamenali hlavně menší prodejci. Na jejich e-shopech totiž objednávky klesaly v mnohem menší míře, než tomu bylo u velkých hráčů na poli e-commerce, jejichž obraty často dosahují stamilionových hodnot. „Zajímavé je, že krize se výrazněji dotýká větších obchodníků. Některé menší e-shopy v zimních výprodejích dokonce zaznamenaly mnohdy lepší výsledky než v loňské sezóně. Není to však pravidlem a všechno závisí na šikovnosti majitele internetového obchodu,“ dodává Martin Pech.

 

Jeho slova potvrzuje i Marek Šauer z e-shopu Ellex gk se zaměřením na prodej spotřební elektroniky: „Daří se nám důmyslněji pracovat s marží a k akčním nabídkám přistupujeme více organizovaně, než tomu bylo před rokem. Zlevňujeme například jen některou část sortimentu. Začátek letošního roku tedy zatím vnímáme optimisticky, protože oproti tomu předešlému evidujeme nárůst v počtu objednávek přibližně o 150 %, ten doprovází také vyšší průměrná hodnota objednávky.“

 

Jedním dechem však dodává, že v poslední době vnímá také změnu chování zákazníků v negativním smyslu, což podle něj odráží aktuální náladu ve společnosti. „Od konce roku pozorujeme masivní nárůst stížností, reklamací zboží a zároveň troufalosti v požadavcích zákazníků, ať už se jedná o domnělé, nebo oprávněné připomínky,“ dodává Marek Šauer.

 

Daří se úzce specializovaným e-shopům

 

Segmenty, které během zimy zaznamenaly největší pokles prodejů, se zaměřují na doplňky do domácnosti a elektroniku. „Během covidu se právě těmto kategoriím velice dařilo a byly mezi nejrychleji rostoucími. Dává tedy smysl, že nyní naopak vykazují nejnižší prodeje obchody s doplňky do domácnosti a mírný pokles se týká také celé kategorie elektroniky,“ doplňuje závěrem Martin Pech. Podle něj se také poměrně daří e-shopům, které mají úzce zaměřený sortiment a dodávají specifické či unikátní zboží.