Léto jako ideální doba pro spuštění e-shopu nebo změnu platformy
Touha pustit se do podnikání přes internet nebo naopak faktory jako snaha o další růst byznysu, nespokojenost s podporou současné platformy, nebo i cena, mohou motivovat majitele e-shopů k otevření nového e-shopu, resp. přechodu na jinou platformu. Pokud však podnikatelé chtějí tento krok uskutečnit ještě před hlavní vánoční sezónou, je začátek léta nejvhodnější dobou.
Přes polovinu českých e-shopů je provozována na krabicových systémech. Rozdíly mezi poskytovateli těchto systémů začnou majitelé e-shopů vnímat až po nějakém čase provozu. Proto není neobvyklé, že po určité době se rozhodnou svůj obchod přesunout na systém konkurence. „Přesun podnikání pod jinou platformu je pro majitele e-shopů velkou výzvou, která může vyvolat obavy z možné ztráty pozic ve vyhledávačích a tím i potenciálních zákazníků. Nicméně, pokud je přechod správně zvládnut, pozice se obvykle rychle obnoví, často dokonce vylepší,” říká Martin Pech ze společnosti Upgates.
Dnes se vývojáři snaží co nejvíce usnadnit přechod nových klientů na své systémy. Například v Upgates, podle obchodního ředitele Martina Pecha, je přesun produktů a zákazníků otázkou pár kliknutí. „Vzhledem k tomu, že každý rok vzniká přibližně 1500 nových obchodů, musíme naše zákazníky hledat i u konkurence. Proto jsme se snažili vytvořit prostředí, které usnadňuje import jejich klíčových dat do našeho systému,” dodává Pech. To se týká všech aspektů, které jsou nezbytné pro hladký chod nového obchodu, jako jsou správné odkazy nebo integrace s ostatními systémy.
Nejzásadnější je ovšem dobré načasování migrace e-shopu. První polovina roku je ideální pro tento krok. Pokud však chtějí e-shopy zvládnout hlavní sezónu, letní měsíce jsou poslední šancí na přesun obchodu. Většina migrací podle Upgates trvá dva až tři měsíce, ale doba se může lišit v závislosti na velikosti obchodu. „Mnoho online firem plánuje migraci na dobu, kdy jim krátkodobý pokles objednávek nevadí. To často souvisí i s dalšími akcemi, jako je stěhování skladu nebo jiné organizační změny. Ideální doba může být v létě, kdy jsou zákazníci na dovolené a nakupují méně,” vysvětluje Martin Pech.
Přechod na nový systém vyžaduje řadu kroků, včetně testování nové platformy, grafického zpracování, konfigurace nastavení a přípravy integrací s externími službami. Tyto procesy mohou trvat několik měsíců, obvykle dva až tři. „Většinu e-shopů se daří migrovat během několika měsíců. U velkých projektů, které často mají specifické požadavky a funkce, může tento proces trvat až rok,” popisuje obchodní ředitel ostravské společnosti.
To ale neznamená, že by majitelé e-shopů museli svůj obchod na dobu migrace uzavřít. Celá migrace, resp. příprava nového obchodu, může probíhat souběžně s provozem stávajícího obchodu. Nejdůležitější je podle Martina Pecha učinit rozhodnutí. „Naše lokální nástroje a systémy jsou mezi nejvyspělejšími na světě. E-commerce je na vysoké úrovni, takže dnes je přechod z jednoho systému na druhý mnohem jednodušší, než se zdá. Vyžaduje to jen správný časový plán a nasazení ze strany majitele e-shopu, což se mu může v hlavní sezóně bohatě vrátit,” uzavírá Martin Pech.