Filip Koubek (Motionlab): Personalizovaná videa uvidíme brzy i v dalších kanálech jako je YouTube nebo Netflix
Video se stalo masovým komunikačním nástrojem. Marketing se zaklíná personalizací, kde to jde a personalizovaná videa ukazují, jak může taková personalizace vypadat.
”Určitě nespočívá s samoúčelném použití jména”, vysvětluje Filip Koubek, spoluzakladatel firmy Motionlab, která se na personalizované videa specializuje. A dodává, že i o personalizovaném videu je třeba hodně přemýšlet. A je vděčný za GDPR, které podle něj firmy přinutilo dát do pořádku data.
O personalizovaných videích se na trhu mluví už relativně dlouho. Mám za to, že dlouhou dobu pro ně byla překážkou cena a náročnost zpracování. V jaké fázi je trh teď?
FK: Trh se pohybuje hodně dopředu. Rozvíjí se technologie a personalizovaná videa se tak stávají dostupnější. Takže už to není takový problém, jako byl před pár lety. Dneska se ceny za video pohybují v řádech desítek centů podle objemu a dalších atributů. Záleží ale také na tom, s čím je srovnáme.
Hodí se pro zákazníky, kteří již mají se značkou nějaký vztah. To znamená, že značka má také důvod pro ně udělat něco navíc. A i efektivita je potom velká. Naše kampaně ukazují, že se lidé v průměru dodívají na zhruba 75 – 80 % videí. To znamená, že když si člověk video pustí, většinou se na něj i dodívá. Je to video o něm. V tomto ohledu fungují personalizovaná videa velmi dobře.
Důležité je dobře si vyspecifikovat, na jakou bázi se bude kampaň realizovat, zda se jedná o produkt vhodný pro tuto formu propagace. Je důležité si dobře vyspecifikovat, na jakou skupinu zákazníků a na jaký produkt to má smysl. Pak vychází dobře i ROI.
Můžete uvést příklady, kde to funguje fakt dobře?
FK: Nejvíc zákazníků máme ze segmentu finanční služby, bankovnictví a pojišťovnictví. Tam to funguje skvěle, protože klienti mají spoustu dat o svých zákaznících. Kreativci pak dokáží video postavit tak, aby nabídka byla opravdu relevantní. Navíc jejich produkty jsou většinou poměrně složité pro plošnou kampaň. Konkrétní investiční produkt lze ve videu vysvětlit. Není to zkrátka takový ten plošný nálet typu Investujte s námi. Ve videu dostane člověk návod a pochopí, že je to konkrétně pro něj, a co má konkrétně udělat.
“Mnohem jednodušší je ve videu říct klientovi vlastní banky… Milý Filipe, když si měsíčně odložíte bokem pětistovku do tohoto produktu (protože ví, že si to může konkrétně dovolit), tak za rok vám to vydělá tolik a tolik. Já zároveň můžu toho člověka navést, že to s ním domluví tady Jaruška na pobočce v Hodoníně. Protože vím, že je z Hodonína a že Jaruška je jeho osobní bankéř. Můžete tam dát i fotku toho člověka a přímo ve videu si může naklikat, v jaký čas by se mu hodilo se v bance zastavit.”
A kde to naopak zákazníci zkoušeli a úplně se netrefili?
FK: Vždy záleží i na kreativě a ta se jako u jiných formátů reklamy někdy podaří víc a někdy méně. My poskytujeme technologii.Obecně se ale dá říct, že personalizovaná videa dávají největší smysl u produktů nebo služeb, u kterých je velká přidaná hodnota.
Například když nakupujete poprvé online potraviny, pravděpodobně se prodejci hned nevyplatí dělat upsellové personalizované video. Pokud ale nakupujete častěji nebo si kupujete dražší produkt, takový upsell už může dávat smysl. A to i v hodně náročném odvětví jako je e-commerce, kde jsou marketéři zvyklí měřit jen bezprostřední efekt kampaně.
Personalizace nemá být jenom pro personalizaci. Člověku to musí přinést nějakou hodnotu. Nebo třeba když naši zákazníci nemají moc informací o svých klientech, nemá smysl tam cpát jen jméno klienta. Naše vize je skládat kontent na míru člověka, ne aby tam bylo jen vaše jméno a to je vše, co je personalizované.
Jak dlouho trvá odeslání personalizovaného videa, od toho prvotního návrhu až po realizaci?
FK: Proces tvorby není nijak výrazně delší, než když se řeší jakékoli jiné video. Většinou klient sám nebo jeho agentura vymyslí kreativu. My fungujeme jako platforma. Naše role je nejčastěji klientovi vysvětlit výhody personalizovných videí a poté poskytnout technologii. Kreativu většinou vymýšlí klientova agentura, kterou zaškolíme. Agentura pak zjišťuje, jaká jsou dostupná data pro personalizaci a na jejich základě staví příběh scénáře. To je vlastně klasický proces tvorby videa.
Paralelně s tím se řeší integrace, napojení na CRM, jak se bude řešit rozesílka, jestli je to mailing nebo třeba MMSky, které naše technologie také zvládá. Celý proces může být hotov do šesti týdnů. U větších klientů, kde je delší schvalovací proces, se občas dostaneme na 2 měsíce. Ale to není časté.
Vy ta videa posíláte se zvukem. Na druhou stranu, řada videí na sociálních sítích se titulkuje, protože většina z nich je přehrávaná bez zvuku. Jak víte, že si videa zákazníci přehrají se zvukem?
FK: Záleží na konkrétním use casu. U některých videí titulky máme. Musíme umět pracovat i s dynamickými titulky, to znamená, že v titulku je jméno člověka a mění se. Například jsme dělali pro bono kampaň na Covid, kdy jsme pracovali s O2 Media na rozesílce prostřednictvím MMS. Kampaň byla zaměřena na mladší ekonomicky aktivní lidi, aby přispěli neziskové organizaci Elpida, která pomáhá starším lidem v této situaci. A tím, že video bylo uzpůsobeno pro MMSku a byl to čtvercový formát, aby se na telefonech dobře zobrazoval, byly tam i titulky. Většinou záleží na kreativní agentuře, jak vymyslí celý koncept videa.
Zasáhla nějak současná krize do rozvoje online videa? Ať už pozitivně nebo negativně?
FK: Pociťujeme dva efekty. Hodně pracujeme pro velké klienty a korporace, a tam se marketingové projekty nyní pozastavují. Na druhou stranu si ale řada klientů uvědomuje, že nyní mají velmi limitovaný osobní kontakt se zákazníky. Chodí tedy i nové poptávky, které si kladou za cíl osobnější přístup v onlinu. V současné situaci jim lidé nepřijdou na pobočku a nemůžou se s nimi bavit osobně. Tak zkouší nové metody, jak je oslovit. A personalizované video je na to super.
Fajn jsou také pro bono kampaně, například pro Běhej lesy, což pomáhá nejen dobré věci, ale i promovat personalizovaná videa.
Když se na to podíváme z hlediska konkurence, kolik je na trhu firem jako vy?
FK: Jsou různé typy firem, které řeší personalizovaná videa. Na trhu jsou například digitální agentury, které si vyvinuly vlastní řešení a používají ho pro svoje klienty. Ale nejsou schopni do toho pustit další videoprodukce, další agentury. Kdežto my jsme fakt platforma. Jakákoli videoprodukce a agentura je schopna pracovat s naším řešením.
Kreativci se nemusí učit se nic nového, během hodiny je zaškolíme, jak s naší technologií pracovat. Není to nic zásadního a můžou si videa pak vytvořit sami. A takových platforem je hrozně málo. Monitorujeme i světovou konkurenci. Většinou jsou to buď velmi robustní platformy, kde to pro kreativce není tak jednoduché, je například třeba systémový integrátor, jsou k tomu potřeba ajťáci, kteří jim to pomůžou rozchodit.
Takže jednoduchost bych u nás vyzdvihnul. Klient je schopen do toho sám nahrát data. Čili v tomhle postavení máme minimum konkurence. Proto se snažíme, aby i agentury, které pracují s vlastním nástrojem, začaly používat naše řešení. A tyto agentury my vnímáme spíš jako naše potenciální zákazníky.
Jak se vám to daří? Některé kreativní agentury mají občas velká ega…
FK: Někdy je to trošku náročnější. 🙂 Náš původní byznys model byl takový, že jsme chodili do agentur a snažili jsme se přes ně tlačit na klienty. Ale zjistili jsme, že nejlíp funguje, když klienta nadchneme přímo my. Proto děláme hodně case studies, webináře o tom, jak personalizovaná videa fungují. Pokud se jim to líbí, tak jim řekneme, ať si přizvou kreativní agenturu. Pro nás je to pak daleko lepší pozice. Navíc, jak si to agentura jednou vyzkouší a zjistí, že to není tak složité, tak to pak zase nabízí dalším svým klientům. A spolupracujeme s ní dál.
Kam podle vás trh s online komunikací míří?
FK: Myslíte celý online nebo jen náš výsek s personalizovanými videy?
Ono je to podle mě spojené. Systémy na rozesílání emailů sem vstoupily někdy před deseti lety, trh se stabilizoval. Teď jsou na něm zhruba čtyři klíčoví hráči, světoví provideři, kteří spolupracují s největšími firmami typu Google tak, aby dokázaly efektivně pracovat na straně serverů s doručováním sdělení. Jak se v tomto směru online komunikace vyvíjí? Vidíte nějaký potenciál právě ve videích? Kam se to podle vás celé sune?
FK: Personalizovaná videa se v tutu chvíli vyplatí na pečlivě vybrané produkty nebo služby. Ale podle mě se do budoucna tohle vzhledem ke zlevňování změní. Nyní vidíme velký potenciál v kanálech typu MMSky nebo mailing. Ale řešíme i integrace třeba na YouTube, kde to samozřejmě nejde cílit na konkrétního diváka, to ani sociální sítě neumožňují. Konkrétně teď děláme zakázku pro jednu leteckou společnost. Tam je to nastavené tak, že když si člověk vyhledává nějaký let, může vyskočit reklama, která už pracuje s údaji, které vyhledával. Můžete mu tedy nabídnout i video, které se automaticky vygeneruje a souvisí s tím, co si vyhledával.
Dalším trendem je například AVOD. Když se člověk dívá na nějakou služby typu Netflix, můžeme pak dynamicky pracovat s tím, jaké typy seriálů sleduje. Můžeme mu pustit personalizované video. Takže v budoucnu vidím propisování technologií do dalších kanálů, které lidé využívají, čím dál víc budeme využívat dynamickou kreativu.
Když jste zmínil leteckou společnost, vzpomněla jsem si na jedno personalizované video, které nebylo úplně prodejní, ale spíše careové, řekněme pečující. Bylo o tom, jak se odbavit, kde najdeme svoje sedadlo a podobně. Jaké jsou vaše zkušenosti nebo zkušenosti vašich zákazníků, k jakým účelům je vhodné personalizovaná videa používat? Kde to má efekt?
FK: Care je super příklad. My bohužel většinou začínáme z byznysového hlediska případem, kde jim to přináší peníze. A teprve potom začnou klienti přemýšlet, jak to dostat do těch careových oblastí. Ale na začátku si od toho většinou všichni slibují právě ty peníze. Navíc řada marketérů se s careovými videy ještě osobně nesetkala, takže v tom vidím i hodně příležitostí pro edukaci trhu, aby bylo vidět, co všechno se s personalizovanými videy dá dělat.
My máme ale výhodu, že jsme platforma. Takže my spíš ponoukáme ostatní, ať vymýšlí, co všechno se s tím dá dělat. Proto rádi pracujeme s kreativními agenturami. Ony často přináší nápady, jak naši technologii použít, což je super. Ale jak jste nakousla, starost o customer experience, o tu spokojenost zákazníka, je super. A dá se to pak dobře propojit i s byznysovým zaměřením.
Například jsme dělali pro jednoho pojišťovacího zprostředkovatele. Oni zjistili, že člověk, který si pojistí auto, už za půl roku vůbec neví, co a jak má pojištěné. My jsme pro ně vytvořili personalizované řešení, člověku, který si u nich pojistí auto, se za nějakou dobu objeví remind video, které mu připomene, co všechno si pojistil. Zároveň je tam opět možnost upsellu. Člověk si může třeba dokoupit pojištění předního skla, hned je tam tlačítko, které ho propojí na člověka, který s ním pojištění uzavíral. A to funguje velmi dobře. V rámci CRM pak poradci vyskočí, že ten a ten zákazník si chce dopojistit přední sklo a že se mu má ozvat. To je typický příklad propojení careu a byznysu, kdy máme desítky pozitivních ohlasů a zpráv, že to funguje.
Proč to tedy firmy nedělaly dříve, například v textové podobě, kde je to asi výrazně jednodušší?
FK: Ten zprostředkovatel, o kterém mluvím, to původně dělal v textové podobě. Lidem přišlo nějaké pdf. Ale podle jejich zkušenosti to lidé moc nečetli. Praktičtější je forma minutového videa, než číst pdf se zvýrazněnými atributy. I když někteří zákazníci rádi čtou, masa si raději pustí video. A navíc, konečně si i firmy začínají dávat data do pořádku. Před pár lety by vlastně takhle hluboká personalizace ještě vůbec nebyla možná, protože CRM neměly úplně v pořádku. I dnes se občas setkáváme s klienty, kteří by chtěli dělat personalizovaná videa, ale shoří to na tom, že nemají v pořádku CRM. Ono tomu paradoxně pomohlo i GDPR, kdy si klienti začali data dávat do pořádku.