Češi při nákupech upřednostňuji malé a střední e-shopy
Největší poskytovatel e-shopové platformy v České republice Shoptet hlásí vzrůstající trend oblíbenosti nákupů v malých a středně velkých českých e-shopech. Za druhý kvartál letošního roku dosáhl souhrnný obrat e-shopů na platformě Shoptet v České republice výše 14 mld. korun. E-shopy na platformě Shoptet tak přesáhly čtvrtinový podíl na celkovém obratu e-commerce u nás. V současnosti tak je přes malé a střední e-shopy utracena každá čtvrtá koruna v internetových obchodech. Obrat je navíc o 8 % vyšší než v prvním kvartále letošního roku a oproti druhému kvartálu loňského roku se zvýšil o 19 %. Největší nárůst hlásí e-shopy zaměřené na cestování, a to o 45 %. Naopak více než třetinový propad zaznamenaly sběratelské předměty. Propad o 17 % hlásí také segment erotických pomůcek, který právě v prvním kvartále letošního roku dominoval v nárůstu obratu.
Jak z meziročního, tak z kvartálního srovnání prodejů přes platformu Shoptet vychází, že právě e-shopy využívající tuto platformu v Česku nadále rostou, a to i navzdory krizi. Jak již společnost předvídala loni, nárůst zaznamenávají právě malé a středně velké podniky. Lidé jsou opatrnější a vybíravější. Hledají alternativy k vybraným značkám a druhům zboží. Zejména pak srovnávají ceny. „Nejrychleji rostou menší e-shopy se specifickým sortimentem zboží a často úzce profilovanou komunitou zákazníků. V dnešní době, kdy jsou lidé znepokojeni růstem cen, jim e-shopy nabízejí možnost jak snadno a rychle najít tu nejvýhodnější nabídku,” vysvětluje současnou situaci ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Velké firmy doplácejí jak na drakonický marketing a časté změny cen, tak na jednotlivé krize, s kterými se musely za poslední roky potýkat. Nejprve v době covidových opatření velmi často docházelo k narušení či úplnému přerušení dodavatelských řetězců a poté se velké podniky začaly potýkat s enormní inflací, a s tím souvisejícím skokovým zvyšováním cen. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou už ze své podstaty nuceni umět se rychleji adaptovat, a díky tomu jsou na tom dnes lépe,” dodává Huba.
Populární jsou cestování a wellbeing
Přestože segment e-commerce jako celek prochází v porovnání s loňským rokem poklesem, očekává se, že už koncem následujícího kvartálu by se trh e-commerce mohl vrátit k přirozenému růstu. Situace na trhu napříč produkty je však nevyvážená. Jak už bylo řečeno, pozitivních výsledků dosahují zejména malé a středně velké podniky. Nejvyšší navýšení obratu ve druhém kvartále hlásí e-shopy zaměřené na cestování, Naopak k propadu v obratu došlo u sběratelských předmětů, erotických pomůcek, ale i počítačů a her. V meziročním srovnání zaznamenal největší propad prodej tabáku a to téměř o čtvrtinu. Naopak největší nárůst v porovnání s loňským rokem vykazuje oblast gastronomie, kde stoupl obrat o 65 %. „V porovnání s loňským rokem vidíme růst v oblasti volnočasových aktivit. Ty začínají být oblíbené i s nástupem témat wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života. Zároveň je ale z dat patrné, že lidé mají navzdory krizi a zdražování stále potřebu se odreagovat a investují do své duševní pohody,“ komentuje Samuel Huba.