Budoucnost nakupování: Generace Z počítá s umělou inteligencí, rozšířenou realitou i roboty

Průzkum společnosti Klarna ukazuje, že příští generace spotřebitelů touží po technologických inovacích, které by zlepšily jejich zážitek z nakupování. 81 % příslušníků generace Z a mileniálů očekává, že rozšířená realita zlepší nakupování v kamenných prodejnách, a 65 % uvedlo, že při nákupu je pro ně klíčová větší personalizace.

Průzkum přední světové bankovní, platební a nákupní služby Klarna ukazuje, jak bude vypadat budoucnost nakupování. Je pravděpodobné, že umělá inteligence, rozšířená realita a roboti ovládnou prostředí v prodejnách i na internetu, přičemž nákupní služby, jako je Klarna, již do svých produktů integrují funkci AI personalizace.

 Klarna letos slaví 18 let, během kterých se ze své severské domoviny rozšířila do více než 45 zemí, kde spolupracuje s více než 500 tisíci maloobchodními partnery. Svými inovacemi, jako možnost odložených plateb (anglicky Buy Now Pay Later) se významně podílela na transformačních změnách v retailu. V letošním roce se také stala jednou z prvních značek, která spolupracuje s OpenAI a využívá svůj protokol k vytvoření integrovaného pluginu pro ChatGPT.

V rámci oslav osmnáctých narozenin oslovila Klarna přes 5 000 spotřebitelů v pěti zemích a vypracovala studii s názvem Future of Retail, která se zabývá chováním zákazníků v době za 18 let, kdy bude Generaci Z 40 let a spolu s mileniály budou dominantními spotřebiteli. Výsledky studie odhalují předpovědi, jak nové technologie ovlivní budoucnost nakupování.

Personalizovaná nabídka

Nejdůležitější je pro zákazníky větší personalizace. 65 % respondentů si přeje, aby se v budoucnu nakupování více personalizovalo, a 36 % je přesvědčeno, že se tak stane, a to jak v kamenných prodejnách, tak v onlinu. Pouze polovina oslovených věří, že si oblečení vyzkouší stejným způsobem jako dnes (53 %). Naopak 48 % respondentů chce využívat virtuální převlékací kabinky, 28 % rozšířenou realitu (AR) a 23 % se chce spolehnout na umělou inteligenci (AI), která jim poradí, jaké oblečení se nejlépe hodí k jejich postavě a módnímu stylu.

„V západním světě probíhá přibližně 80 % všech online nákupů prostřednictvím vyhledávání, zatímco zbývajících 20 % je založeno na personalizovaných doporučeních. Naproti tomu v Číně je 80 % online nákupů založeno na personalizovaných doporučeních. Tato studie potvrzuje, že zákazníci na Západě touží po srovnatelném zážitku z nakupování, který je nyní k dispozici ve feedu aplikace Klarna, založeném na umělé inteligenci a datech o historii nákupů. Příští generace spotřebitelů bude očekávat vysoce personalizované nakupování, kdy si produkty najdou je, a nikoli naopak.“ říká David Sandström, CMO společnosti Klarna.

 

Virtuální osobní asistenti a robotičtí poradci

Více než polovina (59 %) respondentů je otevřena myšlence, že by měli v prodejně k dispozici robota, který by jim změřil míry a doporučil vhodný styl a dalších 18 % by o tom uvažovalo v závislosti na jeho chování a vzhledu. Tři čtvrtiny respondentů navíc chtějí mít přístup k virtuálním „osobním nákupčím“, kteří by jim při online nákupech poskytli doporučení na základě jejich stylu a vkusu.

Rozšířená (AR) a virtuální (VR) realita

Drtivá většina (81 %) očekává, že rozšířená realita (AR) zlepší jejich zážitek z nakupování na prodejně, a třetina (37 %) si myslí, že se tato technologie časem stane standardem v celém odvětví, naopak méně než polovina příslušníků generace Z (43 %) věří, že nakupování ve virtuální realitě (VR) v příštích dvaceti letech překoná nakupování v reálném životě.

Budoucnost je bezhotovostní
Příslušníci generace Z a mileniálové (64 %) souhlasí s předpovědí, že většina kamenných obchodů bude za 18 let zcela bezhotovostní, a 31 % z nich věří, že k této změně dojde již do 5 let.

Udržitelnost

Kromě technologického pokroku je v popředí zájmu spotřebitelů také budoucnost planety a růst cirkulární ekonomiky. Mladší generace se shodují na tom, že cirkulární ekonomika by měla mít větší podíl v nákupním průmyslu a že móda by měla být více orientována na udržitelnost. 52 % respondentů chce v budoucnu udržitelnější módu a 57 % respondentů si přeje, aby cirkulární ekonomika tvořila větší podíl v celém nákupním odvětví. Každý třetí respondent věří, že bude častěji prodávat (26 %) a kupovat (37 %) použité zboží.