Budoucnost nakupování: Generace Z počítá s umělou inteligencí, rozšířenou realitou i roboty
Průzkum společnosti Klarna ukazuje, že příští generace spotřebitelů touží po technologických inovacích, které by zlepšily jejich zážitek z nakupování. 81 % příslušníků generace Z a mileniálů očekává, že rozšířená realita zlepší nakupování v kamenných prodejnách, a 65 % uvedlo, že při nákupu je pro ně klíčová větší personalizace.
Průzkum přední světové bankovní, platební a nákupní služby Klarna ukazuje, jak bude vypadat budoucnost nakupování. Je pravděpodobné, že umělá inteligence, rozšířená realita a roboti ovládnou prostředí v prodejnách i na internetu, přičemž nákupní služby, jako je Klarna, již do svých produktů integrují funkci AI personalizace.
Klarna letos slaví 18 let, během kterých se ze své severské domoviny rozšířila do více než 45 zemí, kde spolupracuje s více než 500 tisíci maloobchodními partnery. Svými inovacemi, jako možnost odložených plateb (anglicky Buy Now Pay Later) se významně podílela na transformačních změnách v retailu. V letošním roce se také stala jednou z prvních značek, která spolupracuje s OpenAI a využívá svůj protokol k vytvoření integrovaného pluginu pro ChatGPT.
Personalizovaná nabídka
Nejdůležitější je pro zákazníky větší personalizace. 65 % respondentů si přeje, aby se v budoucnu nakupování více personalizovalo, a 36 % je přesvědčeno, že se tak stane, a to jak v kamenných prodejnách, tak v onlinu. Pouze polovina oslovených věří, že si oblečení vyzkouší stejným způsobem jako dnes (53 %). Naopak 48 % respondentů chce využívat virtuální převlékací kabinky, 28 % rozšířenou realitu (AR) a 23 % se chce spolehnout na umělou inteligenci (AI), která jim poradí, jaké oblečení se nejlépe hodí k jejich postavě a módnímu stylu.
Virtuální osobní asistenti a robotičtí poradci
Více než polovina (59 %) respondentů je otevřena myšlence, že by měli v prodejně k dispozici robota, který by jim změřil míry a doporučil vhodný styl a dalších 18 % by o tom uvažovalo v závislosti na jeho chování a vzhledu. Tři čtvrtiny respondentů navíc chtějí mít přístup k virtuálním „osobním nákupčím“, kteří by jim při online nákupech poskytli doporučení na základě jejich stylu a vkusu.
Rozšířená (AR) a virtuální (VR) realita
Budoucnost je bezhotovostní
Příslušníci generace Z a mileniálové (64 %) souhlasí s předpovědí, že většina kamenných obchodů bude za 18 let zcela bezhotovostní, a 31 % z nich věří, že k této změně dojde již do 5 let.
Udržitelnost
Kromě technologického pokroku je v popředí zájmu spotřebitelů také budoucnost planety a růst cirkulární ekonomiky. Mladší generace se shodují na tom, že cirkulární ekonomika by měla mít větší podíl v nákupním průmyslu a že móda by měla být více orientována na udržitelnost. 52 % respondentů chce v budoucnu udržitelnější módu a 57 % respondentů si přeje, aby cirkulární ekonomika tvořila větší podíl v celém nákupním odvětví. Každý třetí respondent věří, že bude častěji prodávat (26 %) a kupovat (37 %) použité zboží.