Angličané dostali k novému roku autonomní značkovací stroje. Šetří náklady městu a nervy řidičům

Anglická státní firma Highways England s novým rokem oficiálně vypustila na silnice malého chytrého robota, který na nejvytíženějších dopravních tazích značkuje šablony pro bílé dělící pruhy bez zbytečných dopravních omezení. Celý proces je navíc levnější, než kdyby jej dělali silničáři.

Anglická státní firma Highways England, což je obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic, začala v novém roce naplno využívat malé autonomní vozítko WJ Robotic PreMarker. Jeho hlavním úkolem je vyznačovat na nejvytíženějších dopravních tazích šablony pro budoucí bílé dělící čáry. 

Titěrný žlutý autonomní stroj, který svou velikostí zbytečně neblokuje silniční pruhy a řidiči jej tak mohou bez větších komplikací a dopravních omezení objet, byl otestován už loni na několika projektech, a to včetně největší modernizace spojnice A14 z Cambridge do Huntingdonu za celkem 1,5 miliardy liber (v přepočtu zhruba 44,5 miliardy korun).

Nedávno také vytyčil vodorovné značení na třináctikilometrovém úseku silničního tahu M6 ve Staffordshire, a to jen během čtyř hodin. Běžně tuto práci dělají dva silničáři po celý pracovní týden. 

Jak Highways England vypočítává ve své zprávě, autonomní značkovací vozítko ušetřilo také například 27 člověkohodin na pětikilometrovém úseku silnice M4 v Berkshire, 77 člověkohodin na osmikilometrovém úseku silnice M6 ve Warwicshire nebo šest hodin práce na tříkilometrovém úseku komunikace M1 v Leicestershire.

Finanční úspora při využívání tohoto stroje, když se průměrná hodinová sazba silničáře v Anglii pohybuje kolem 10 liber (v přepočtu 300 korun), je tedy nezpochybnitelná. Jeho provoz má navíc benefit v tom, že zbytečně neomezuje dopravu a nevystavuje silničáře přímému nebezpečí, které plyne z pohybu na vytížených komunikacích uprostřed hustého provozu. Podobných kolizí silničářů s dopravními prostředky se v šestapadesátimilionové Anglii stane v průměru 250 za měsíc. 

A v neposlední řadě je autonomní vozítko také přesnější než “pouhá ruka” silničáře.

“Neustále hledáme inovativní způsoby práce, které ji zefektivňují a pomáhají řidičům,” uvedl Julian Lamb, stavbyvedoucí silnice A14, na níž byl robot také testován.

“Pracujeme rovněž na projektu samořiditelného sklápěcího nákladního vozu. Dokončili jsme testy těchto nových technologií, abychom pomohli Highways England rychleji, bezpečněji a efektivněji realizovat ambiciózní program modernizace silnic. Podobné technologie zároveň podporují tvorbu nových pracovních míst. Silničáři zítřka si jen musí osvojit práci s takovými autonomními zařízeními,” dodal.

Dnes už můžeme napsat, že chytrý robot WJ Robotic Premar úspěšně prošel všemi testy – přináší méně dopravních omezení, a tím i nižší vypouštění škodlivin z dopravních prostředků do ovzduší, zvyšuje bezpečnost, šetří náklady…  I proto mu jeho výrobce WJ Group už co nevidět dodá dalšího bratříčka.

“Jsme ale stále na startovní čáře. I nadále budeme investovat do výzkumu a vývoje, abychom našli lepší, efektivnější a bezpečnější způsoby práce,” uzavřel výkonný ředitel WJ Group Wayne Johnston.

Podobné technologie co nejméně omezující provoz by jistě pod optikou současných dopravních problémů při modernizaci D1 ocenili i čeští řidiči. Pro ně je to ale zatím stále hudba budoucnosti.

Napsat komentář