Standard e-shopů: nakupte teď a klidně vraťte až na konci ledna
Nákupy přes internet se staly neodmyslitelnou součástí moderního života, nabízející pohodlí a širokou škálu různorodých produktů. Nicméně, s pohodlím přicházejí i určitá rizika, která mohou zážitek z online nakupování zhatit. Co když dárek nesplňuje očekávání obdarovaného? A jak se s tímto problémem vypořádat? Jedním ze způsobů, jak internetové obchody reagují na tato rizika, je poskytování možnosti vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dnů. V období vánočního šílenství se některé e-shopy dokonce snaží rozšířit možnosti vrácení zboží až do konce ledna.
Jak minimalizovat vratky?
Náš zákazník, náš pán
Dnes pozorujeme zajímavý trend, kdy většina e-shopů nevnímá vrácení zboží jako problém, ale spíše jako příležitost vybudovat si lepší vztah se zákazníkem. Klasické marketingové heslo „náš zákazník, náš pán“ nabírá na síle, a e-shopy se snaží aktivně přispívat k pozitivnímu nákupnímu procesu prostřednictvím flexibilních politik návratů a výměn.
„Politika návratu zboží není momentálně součástí našich obchodních praktik, protože ročně zaznamenáváme pouze tři případy vrácených balíků. V případě nepoškozeného zboží u nás však s návratem není problém. Záměrem je minimalizovat nutnost diskutovat s prodejci o návratu zboží. Pro nás má zákazník vždy přednostní postavení. Snažíme se minimalizovat diskuse a nabízíme vrácení peněz nebo výměnu za jiný produkt. Toto pravidlo je pro nás klíčové a věříme, že tímto způsobem poskytujeme zákazníkům unikátní a bezproblémový nákupní zážitek, ” říká Jiří Stabla, zakladatel značky Stabla, www.stabla.cz.
Několik tipů jak předcházet vratkam
Dle Patrika Dudy, CEO společnosti ATREON a zakladatele společnosti Naughty Harbor, je otevřenost a konzistentní komunikace klíčovými prvky, které mohou výrazně přispět k prevenci vratek a vytvoření loajálních vztahů se zákazníky. „Zákaznické vztahy jsou založené na vzájemné důvěře a spokojenosti. Kvalitní zákaznická podpora tu hraje podstatnou úlohu,“ dodává. Vysvětluje, že když jsou zákazníci dobře informováni a mají možnost konzultovat své nákupy s odborníky, pravděpodobnost, že budou s produktem spokojeni je výrazně vyšší. „Když e-shop poskytuje transparentní informace o produktech a zároveň je schopen poskytnout rychlé a informativní odpovědí na dotazy zákazníků, ať už prostřednictvím online chatu, e-mailu nebo telefonického hovoru, tak vytváří pocit stability a důvěry. E-shopy mohou dále posílit tyto vztahy prostřednictvím pravidelné komunikace, nabízením věrnostních programů, speciálních nabídek a exkluzivních slev pro stálé zákazníky”, doplňuje.