Revoluce ve světě e-commerce: Startupy mění fungování celého trhu
Startupy čím dál víc proměňují fungování trhu e-commerce. E-shopům pomáhají optimalizovat zásoby i zvyšovat tržby, lidem zase lépe vybírat. S řešením problémů startupy pomáhají především malým a středním e-shopům. Právě těm velmi často chybí technologické nástroje, které běžně využívají velcí hráči jako Amazon, Allegro či Alza a jejichž vývoj, zavedení i využívání může stát miliardy korun. Malé a střední e-shopy přitom nemají šanci podobně drahé nástroje vyvinout či zaplatit.
Konkurenční nevýhodu menším a středním hráčům pomáhají dohánět právě startupy, a to za pomoci demokratizace technologií. E-shopům zajišťují sofistikovaná a přitom cenově dostupná řešení s využitím nejnovějších technologií, včetně umělé inteligence.
Díky startupům dokáže řada e-commerce hráčů skokově zlepšit své výsledky, a to často bez větších nákladů. Podle venture kapitálového fondu Presto Ventures počet startupů, které se specializují na řešení pro e-commerce, roste. Mezi zainvestované startupy Presta patří například Inventoro či Outfindo, světoví hráči v oblasti technologických řešení a optimalizací pro e-commerce.
Jak se mění e-commerce | Trendy a čísla
- Podle dat Outfindo začíná 99 % nákupů komplexnějších produktů jako jsou kola, pračky, telefony či stany online.
- Řešení od Inventoro e-shopům pomáhá snížit kapitál vázaný v zásobách, tedy množství peněz za zboží, které má uskladněno pro budoucí prodej, až o 40 % a přitom stále udržet všechny položky dostupné. E-shopy mají totiž často více než polovinu hodnoty svých zásob v takzvaných „mrtvých zásobách“.
- Outfindo nástroje dokáží zvýšit tržby za kategorii až o 55 %.
- Po nasazení jejich AI průvodců, kteří pomáhají s výběrem, je na e-shopech podle dat Outfindo využije skoro 40 % zákazníků.
- Díky tomu se výrazně snižuje také vratkovost, tedy podíl případů, kdy lidé zboží vrací – a to například ze 70 % na 30 %.
Startupy a investoři vidí potenciál v celé řadě oblastí e-commerce. Jde například o přehlednost a navigaci do různých podkategorií zboží a implementaci AI chatbotů. Důležitá je také kvalita produktových informací, protože druhým nejčastějším důvodem vrácení je špatný popis zboží. Kromě přesnosti je nutné dávat důraz i na přehlednost včetně vizualizace.
Zvýšení obratu výrazně napomáhá i snadnost objednávek, gamifikace (například možnost virtuální prohlídky, zkoušky modelů apod.) či rychlost a dostupnost zboží, což souvisí také s predikcí zásob. Startupy mohou také významně podpořit e-shopy v zajištění správného fungování reklamy cílící na zákazníky.
Roman Nováček, CFA | Partner Presto Ventures
„Vítězové v nynějším intenzivním e-commerce boji se poznají tak, že se nebudou bát investovat do nových řešení, která mají rychlou návratnost a dokáží efektivněji zmonetizovat zákazníka e-shopu. To se v době vysokých akvizičních cen za zákazníka ukazuje jako klíčový bod pro úspěch,” vysvětluje situaci na trhu Roman Nováček.
„Technologické nástroje na snížení nákladů jsou rozhodně nápomocné, nicméně z našeho průzkumu vyplývá, že potenciální hodnota těchto nástrojů v celé EU výrazně nepřesahuje 300 miliard korun. Presto Ventures tedy vidí největší potenciál v nástrojích, které primárně zvyšují obrat, kde se pohybujeme na trhu minimálně dvojnásobném a pravděpodobně i mnohem větším.”
V Česku je mnoho startupů, které dříve nedostupné technologie zpřístupňují malým a středním firmám, a těm velkým otevírají nové obzory. Venture kapitálový fond Presto Ventures ročně potká přes 200 startupů, které řeší různé činnosti pro e-shopy. Může jít o správu produktových informací, dynamickou cenotvorbu, design webů či například gamifikaci nakupování. Celkově pak fond ročně posuzuje přes dva tisíce startupů.
Radim Jung | Spoluzakladatel Inventoro
„Když se na stokrát skloňovanou krizi e-commerce podíváme pořádně, tak zjistíme, že žádná krize vlastně není. Respektive jednalo by se o krizi modelu, nikoliv objemu. Technologie jsou to jediné, co malým a středním hráčům může pomoci opravdu řádově zlepšit své výsledky a třeba i dohnat velké e-shopy. V Inventoro díky našemu řešení umíme e-shopům pomoci s předvídáním prodejů a tím pádem i s optimalizací uskladněného zboží. Mohou tak snížit kapitál vázaný v zásobách až o 40 %, což jim umožní se nadechnout a investovat do svého rozvoje.“
Podle Junga je na internetu síla značky velmi podporovaná a provázaná s logistikou. Stírá se tak rozdíl mezi logistikou a marketingem. A je to právě logistika, kde velcí hráči mnohdy předčí ty menší. Díky technologiím, které přináší Inventoro, je možné zlepšit operativu skladových zásob, což je velký benefit nejen pro provozovatele e-shopu, ale i pro zákazníky, kteří na svou objednávku nemusí dlouho čekat nebo zboží hledat jinde.
Softwarové řešení pro správu zásob od Inventoro nyní využívá například internetový obchod Kulina s vybavením pro vaření a stolování. Ten nabízí více než 10 tisíc položek a obsluhuje zákazníky v šesti evropských zemích. Díky automatizaci a lepší správě může nyní jeden člen týmu řídit 80 dodavatelů namísto původních 40. Díky softwaru se snížil čas pro správu zásob a mzdové náklady vynaložené na manuální a rutinní práci.
Jan Matějů | CEO a zakladatel Outfindo
„Zákazníci jsou rozhodně opatrnější a některé nákupy odkládají, ale nepřehlížejme také ten pozitivní trend. Online prostředí je pro ně při výběru a nákupu produktů čím dál důležitější, a proto je stěžejní jej stavět prozákaznicky. Pokud se tohle e-commerce prodejcům povede, dokáží obrat velmi rychle navýšit třeba i o 55 procent – takové výsledky vidíme u našich partnerů.”
Outfindo průběžně zpracovává vlastní průzkumy, na základě kterých dále vylepšuje své produkty. V současné době už za sebou mají okolo 200 hodin výzkumů se zákazníky napříč různými kategoriemi komplexních produktů, během kterých sledují například proces výběru a rozhodování zákazníků.
Společnost Outfindo spolupracuje s více než 30 e-commerce partnery po celém světě. Po nasazení jejich chytrých AI průvodců, kteří zákazníkům pomáhají s výběrem, je na e-shopu využije až 40 % uživatelů. To mimo jiné výrazně snižuje vratkovost, tedy podíl případů, kdy lidé zboží vrací.
Jana Dzuričková | CMO Kolovna.cz
„Chytrá řešení od startupů mohou e-shopům výrazně pomoci. V našem případě jsme navázali spolupráci s Outfindo a využili jejich Product Guide, což je skvělý způsob, jak zákazníkovi pomoci při výběru vysněného kola a současně zlepšit jeho zážitek z nákupu na našem e-shopu. Díky propracovanému průvodci si zákazník dokáže vybrat nejen správnou velikost kola, ale také nejvhodnější typ pro terén, ve kterém bude jezdit. Před nasazením tohoto průvodce od Outfindo se vratkovost kol objednaných přes e-shop pohybovala na úrovni 70 % – od nasazení je vratkovost opačná, tedy do 30 %.”
Presto Ventures | E-commerce poroste nad rámec ekonomiky o 2-3 %
Souhrnný roční obrat online obchodů v Evropské unii je zhruba 8 bilionů korun (víc než 350 miliard euro). Tuto částku generuje zhruba 1,5 milionů obchodníků, z nich až tři čtvrtiny tvoří jednotlivci prodávající opakovaně na různých marketplaces. Průměrný obrat jednoho prodejce je okolo 5,3 milionu korun, kdežto obrat jednoho profesionálního prodejce s alespoň jedním zaměstnancem je přibližně 20 milionů korun. Po odečtení 15 největších hráčů na trhu se dostaneme zhruba na 12 milionů korun. Průměrná hrubá marže se pohybuje okolo 40 procent.
V období od evropské dluhové krize do pandemie covid-19 byl růst e-commerce v Evropské unii v průměru 13 procent ročně. V pandemii pak růst vyskočil na 33 procent a následně se takřka zastavil. Agentury pro průzkum trhu nyní předpovídají pokračování růstu okolo osmi procent ročně.
Podle odhadů Presto Ventures bude růst e-commerce překonávat nominální růst ekonomiky o zhruba 2-3 procenta, což zhruba odpovídá číslům agentur. V současné době existuje jen málo sektorů, kterých se e-commerce ještě nedotkla, nicméně Presto v mnoha sektorech vidí prostor pro výrazně rychlejší růst. Jde například o oděvy, módní doplňky, second hand & circular economy nebo zasílání dárků.
E-commerce 2024+ | Startupy v hlavní roli
Svět e-commerce budou dál silně ovlivňovat chytrá řešení, která startupy přináší. Díky demokratizaci technologií budou dál nabízet cenově dostupné nástroje, které e-shopům pomohou vyřešit dosavadní konkurenční nevýhody a online prodejcům všech typů a velikostí pomohou lépe obsloužit zákazníka.
Startupy jako Outfindo či Inventoro jsou důkazem, že Česká republika je v této oblasti světovým hráčem. Řada unikátních řešení a startupů má zázemí právě v Česku, a to díky špičkovým odborníkům, kvalitnímu technologickému zázemí i kreativním řešením.