Retail Summit se vrací v plné síle. Ukáže novou realitu obchodu

Po vynucené rok a půl dlouhé pauze se obchodníci a jejich partneři setkají už za pár dní na Retail Summitu 2021 v Praze. Pokud chcete porovnat vaše názory s kolegy z jiných firem a probrat, kam trh směřuje, pak není lepší příležitosti než právě zde.

O osobní setkávání na konferencích je znovu zájem a dokazuje to i Retail Summit 2021, největší setkání klíčových hráčů obchodního trhu ve střední Evropě. Tradičně probíhal v únoru, letos musel svůj termín hned třikrát měnit. Nakonec se tato velká odborná i společenská událost koná již 21.–23. září. Nový je nejen termín, ale také místo konání. Po devíti letech se akce přesouvá z Clarion Congress Hotelu do Kongresového centra Praha, kde zaplní druhý největší sál a přilehlé prostory včetně foyer s výhledem na pražské panorama.

Více informací o celé akci, včetně detailního programu je k dispozici na stránkách summitu. Tam se také mohou zájemci o akci registrovat.

Všechno se mění?

Hlavním tématem je letos „Nová realita obchodu“, přičemž pořadatelé z Blue Events a Svazu obchodu a cestovního ruchu k němu možná z opatrnosti přidali otazník. Jejich cílem je v bohatém programu ukázat, co se v obchodě pod vlivem událostí posledního roku a půl mění, a co naopak zůstává. Přinesla pandemie opravdu revoluci? Nebo se v dlouhodobém horizontu bude spíše jednat o evoluci s rychlým startem? Celkem 80 řečníků přinese v rámci příspěvků a diskusních bloků širokou paletu názorů. Retail Summit přitom opět ukazuje, že je místem setkání všech obchodníků. Ať už začínali s kamennými prodejnami, nebo na internetu, dnes všichni působí v propojeném ekosystému „nového retailu“.

Další novinkou je i to, že klíčový řečník hlavního programu tentokrát nepochází ze zahraničí, jak bylo v minulosti zvykem. Je jím totiž Tomáš Čupr, CEO Rohlik Group. Úspěch jeho byznysu dobře ukazuje právě změny, které se na trhu odehrávají. V roce 2020 vyrostl Rohlík meziročně o 101 % a obsluhuje nyní měsíčně zhruba 750 tisíc zákazníků. Český modelu úspěchu v online prodeji potravin se mezitím daří vyvážet do okolních zemí a firma se tak stává lídrem v online prodeji potravin v regionu.

Zákazníci i firmy v nové realitě

Obecně co se týče chování spotřebitelů, tak podle některých analýz je již nyní jasné, že řada změn přetrvá i v době rozvolnění. Změnily se zejména nákupní rutiny, do obchodů chodíme méně často, nákupy více plánujeme a za jeden nákup v obchodě necháváme více peněz. Radikálně se proměnila role našeho domova a také kde nakupujeme, kdy se centra měst vylidnila.

Velkými změnami prošly samotné firmy, které byly nuceny rychle adaptovat nové technologie a dostat se do nových kanálů prodeje. Odborníci se shodují, že tak výrazného pokroku v e-commerce či pokroku v digitalizaci bychom, nebýt pandemie, v tak krátké době nejspíš nikdy nedosáhli. Někteří kamenní obchodníci začali pracovat více na svých vlastních firemních systémech a odpoutali se od technologií předepsaných ze zahraničních centrál. Byli tak schopní působit jako „omnichanel“ hráči a zaměřit se na zákazníkovy potřeby napříč prodejními a komunikačními kanály. Úspěch slavily také nové technologie např. pro cílený marketing v rámci aplikací bank, nebo nové metody pro sledování počtu lidí na prodejní ploše a jejich pohybu, což následně vyhodnocuje umělá inteligence. Ta se uplatnila také v oblasti cenotvorby a pomohla lépe předpovídat poptávku a vyrovnávat výpadky příjmů.

Hlavní program nově moderuje Lucie Výborná z Českého rozhlasu, stejně jako slavnostní večer s předáním cen Mastercard Obchodník roku a O2 Digital Retailer. Dále je připraveno celkem devět paralelních tematických bloků, kde se bude diskutovat hlavně o digitalizaci obchodu, nových výzvách v rámci dodavatelských řetězců, o čerstvých potravinách, zákaznické zkušenosti, efektivním marketingu, odolnosti firem, cirkulární ekonomice a využití nových technologií.

Retail Summit se koná za podpory zejména společností Mastercard, Plzeňský Prazdroj, TCC Global, Xovis, Pygmalios a víc než padesáti dalších komerčních partnerů. Ti všichni se představí v expozicích v předsálí konference a dál tak obohatí zážitek účastníků.