Nové trendy v online nákupech módy

S očekávaným růstem e-commerce je na e-shopy kladen větší tlak inovovat a udržet krok. Tuzemské e-commerce firmy, které během posledních dvou let předvádějí nemožné, mají tak i letos šanci skokově posunout zákaznickou zkušenost a tím i své obraty. Jaké trendy výrazně ovlivní českou módní e-commerce a jaké příležitosti pro prodej nabízí sociální sítě? Nejen o tom informuje největší vyhledávač módy GLAMI svým každoročním reportem Fashion (Re)search.

S dozráváním českého e-commerce trhu investují e-shopy do reklamy rok od roku větší sumy, informuje GLAMI Fashion (Re)search. Dvě třetiny pak považují zvýšené náklady na reklamu za největší výzvu letoška a i výzkum Emarketer potvrzuje, že náklady na Facebook reklamu byly v třetím čtvrtletí 2021 o 47 % vyšší než rok předtím. Klíčové přitom bude zákazníka nejen zaujmout, ale i dlouhodobě udržet.

K tomu si e-commerce hráči mohou pomoci tzv. hyper personalizací. „Jedná se o pokročilé uzpůsobení nabídky a zákaznické zkušenosti dosáhnuté pomocí personalizovaných dat, umělé inteligence a prediktivní analýzy,přibližuje Ján Kešelák, Chief Revenue Officer GLAMI.

S navyšováním tržeb pomáhá umělá inteligence

Více než 70 % zákazníků personalizaci od značek očekává a 76 % dokonce zažívá frustraci, když se jim zobrazuje generická nabídka. Pro spotřebitele to v praxi znamená, že umělá inteligence na základě několika uživatelských údajů, jako je např. průměrná hodnota objednávky, začne nabízet personalizované slevy, uzpůsobí zobrazování kategorií či doporučí další produkty, než dojde k placení. Hyper personalizace se neustále prohlubuje strojovým učením na základě předchozího chování zákazníka, který se pak na stránkách o to lépe orientuje, zobrazují se mu relevantní produkty, dostává od e-shopu zprávy na míru a obecně se zvyšuje pravděpodobnost jeho příštího nákupu.

Podle Accenture tak mohou marketéři, kteří personalizují svůj web, očekávat nárůst tržeb o 19%. To potvrzují také interní data módního vyhledávače GLAMI o tuzemských tržbách a návštěvnosti. Personalizace nabídky produktů se odrazila v růstu tržeb u jedné návštěvy o 10 % a proklikovost vzrostla o téměř 3 %. Firmy, které rostou rychleji, získávají o 40 % obratu více právě z personalizace a naopak značky, které „nedokáží přizpůsobit svůj obsah zákazníkům v dostatečném rozsahu, budou pravděpodobně nuceny utratit za marketing a podporu prodeje o 10 až 20 % více než dosud, aby dosáhly aktuální úrovně návratnosti,” vyplývá z výzkumu McKinsey.

Během livestreamu nakupujete emočně, zakoupené zboží však překvapivě podléhá jen poloviční vratkovosti

Social shopping je nejnovějším trendem v online nakupování. „Livestream shopping stojí na influencerovi či celebritě, kteří propagují produkt skrze živé vysílání. Zákazníci nakupují v přímém přenosu. Principiálně to dodává značce lidskost, protože se zákazníky mluvíte jako člověk s člověkem, a urychlíte nákupní proces prostřednictvím časově citlivých nabídek,ujasňuje Kešelák.

Příkladem může být livestream módní ikony Tommy Hilfiger v Číně pro 14 milionů diváků. Výsledkem bylo 1 300 prodaných mikin za pouhé dvě minuty. Lákavé je i to, že se v marketingovém rozpočtu nejedná o nákladnou položku a podle údajů Coresight je u live-nakupujících v porovnání s ostatními online nakupujícími o 40 % nižší pravděpodobnost vrácení zboží. Do roku 2026 pak může podle studie McKinsey livestream představovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje.

TikTok možná byl pro děti, dnes je relevantním prodejním kanálem

Livestreaming je možné provozovat na všech sociálních platformách, jako je Youtube, Facebook nebo Instagram. Daleko strategičtější je však zapojení té nejmladší –⁠ TikTok se v roce 2021 stal nejoblíbenější platformou z hlediska návštěvnosti. „Dnes je 32 % uživatelů TikToku ve věku 25 až 34 let,” uvádí Kešelák, „zároveň je jedinou sociální sítí, kde můžete jako brand i s malým množstvím sledujících dosáhnout tisíců zhlédnutí a vysoké míry zapojení.”

E-commerce značkám nejvíc fungují hashtagové výzvy. Jednu takovou s názvem #GlowingOut proměnila značka River Island v prvotřídní success story. Ke spolupráci si přizvala 8 TikTok tvůrců, kteří tvořili videa na motivy hashtagu a vyzývali publikum natočit ta svá – myšlenkou bylo předvést se ve svém party outfitu. Celkem 38 tisíc lidí tak vytvořilo 76 tisíc videí, která zhlédlo 17,3 milionů uživatelů. 90 % z těch, kteří následně navštívili stránku riverisland.com, byli noví návštěvníci.