Martin Hasilík: Role emocí v kamenném obchodě vs. e-commerce

Role emocí je stále velmi významná pro rozhodnutí výběru produktu v místě prodeje. A právě v posledních dvou letech, kdy kamenné obchody ztratily významné procento ze svých obratů na úkor e-commerce, se mnoho kamenných obchodů změnilo a zaměřilo se na refit nebo celý refresh prodejny se zážitkem.

Nejsilnější prostředek, jak lze získat feedback na svůj produkt/prodejnu, je komunikace se zákazníkem a následná zpětná vazba, to vše při správném podpoření vzhledu prodejny přehledností a poutavým vystavením produktů.

V prodejně oproti e-commerce na zákazníka nejvíce působí design a zážitek z nákupního chování. Design je nedílnou součástí komunikace značky, a proto je potřeba vnímat umístění claimu, loga, produktu, grafických prvků základního vizuálu a vhodně s nimi pracovat. A samozřejmě tvar, celkový vzhled, netradiční použití interaktivních prvků vč rozložení produktů je právě nejvhodnějším nástrojem pro práci s emocemi zákazníka.

Možností, jak zaujmout výrobkem v prodejně s návazností na podvědomí, je propojení obou prodejních světů, kterými jsou e-commerce a kamenný retail. Těchto možností je mnoho podle typu produktu-výrobku, ale důležité je umět vhodně propojit na obou komunikačních a prodejních kanálech komunikační strategii a zaměřit se na smysly a podvědomé vnímání.

Mnohdy není řešení o závratných investicích, jde udělat zajímavý prvek pro podporu i za levný peníz, jen je potřeba vnímat, co zákazník očekává a jak spojit značku s potřebou zákazníka. Tedy myšleno: neukazuj jen produkt, ale jak ho použít. Zapoj zákazníka do tvé kampaně, podpoř jeho emoce a využij jeho pohledu na značku – práce s lidmi a emoce ke značce zkrátka patří.

I svým obalem a přístupem k ekologii, udržitelnosti zdrojů mohou značky udělat silný krok k pozitivnímu vnímání zákazníka. Tohle je velmi důležitý směr, který my jako výrobci a designéři podpory prodeje a instore designu vnímáme aktuálně nejvíce.

Požadavek zadavatelů značek je zaujmout zákazníka nejen novinkou, ale i obalem a recyklovatelnosti.

A objevuje se toto zadání v obou prodejních kanálech, v kamenné prodejně typem obalů, vystavením na prodejně i snadnou likvidací následného odpadu a stejně tak v e-shopech, kde se více zaměřuje požadavek zadavatele na ekologické rozesílání a znovuvyužití obalů. Možná se blíží i doba, kdy zadavatel nabídne zákazníkům na svém e-shopu nabídku společného doručení s jinými produkty během 2 až 5 pracovních dní. Naši západní sousedé už nemají jako prioritu termín doručení, ale ekologické doručení za 3 až 5dní.

Věřím, že právě v této nesnadné době pro zadavatele spojením podpory v obou prodejních kanálech dokáže zadavatel zvýšit zájem zákazníka o své produkty i s ohledem na vhodnou podporou ekologické udržitelnosti na svém zboží.

Martin Hasilík, jednatel Authentica, s.r.o.

Článek byl převzat z portálu Zboží a Prodej.