Letošní Reshoper prozradí, jak AI mění pravidla hry v e-commerce

Téma umělé inteligence začíná pronikat také do segmentu e-commerce. Jako pomyslná červená nit se táhne i programem největší české e-commerce konference a veletrhu Reshoper, kde budou mít čeští e-shopeři již 17. května jedinečnou možnost vyslechnout si řadu tematických přednášek a ujasnit si, zda lze AI v současné podobě skutečně efektivně implementovat do každodenních procesů – a zda jim taková technologie může pomoci předstihnout konkurenci. Prostřednictvím umělé inteligence totiž lze již dnes efektivněji expandovat na nové trhy, zlepšit zákaznickou zkušenost s rozhraním webu i přiblížit online nákupy těm fyzickým.

Na konferenci a veletrhu Reshoper, který 17. května v PVA Letňany přivítá přes 4000 majitelů e-shopů, marketérů a expertů na e-commerce, k tématu promluví ti nejpovolanější – zástupci startupových fondů i technologických firem, které AI do svých produktů již úspěšně implementují. „Součástí programu letošního 5. ročníku konference Reshoper bude mimo jiné téma umělé inteligence, na které jsme nemohli zapomenout, a o kterém jsme přesvědčeni, že má potenciál nejen přilákat spoustu účastníků, ale hlavně jim předat unikátní know-how z momentálně nejčerstvějších příkladů implementace,” říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Pro většinu majitelů e-shopů jsou technologie AI (artificial intelligence) a ML (machine learning) dosud zahaleny tajemstvím, přitom už dnes existuje pro spousta možností, jak jim právě taková řešení mohou jednoduše pomoci. Příkladem z praxe je třeba software pro překlad a tvorbu produktových popisků, který má mimo jiné potenciál majitelům zajistit snadnější vstup na zahraniční trhy. „Naše aplikace byla původně určená pro management překladů produktů. AI jsme využívali prostřednictvím služby DeepL, a e-shop si mohl následně prvotní překlad upravit,” říká Petr Sedláček ze startupu Translado, který se právě na produktové texty zaměřuje, a dodává: „Implementací ChatGPT-4 jsme nově schopni ze základních vstupních dat z e-shopu vytvořit k produktům poutavý popisek, který zohledňuje SEO a je hezky zformátovaný. Klient si popisek může následně opět dle libosti upravit nebo jej rovnou listovat na e-shop.”

Zážitek jako při fyzických nákupech

Druhou velkou oblastí, kterou AI podle prognóz brzy promění, je personalizace nákupního procesu v online prostředí. E-shopy by se tak s pomocí nových technologií mohly přiblížit zážitkům z fyzických nákupů. Tento aspekt vnímá Vladimír Šandera, zakladatel nástroje Smartsupp pro komunikaci se zákazníky, jako klíčový: „AI bezpochyby posune personalizaci na novou úroveň. Dnešní e-shopy se pracně snaží dát dohromady, co zákazníkovi nabídnout a jak mu poradit – naši stávající zákazníci k tomu používají sofistikovaný systém podmíněných pravidel. AI nám pomáhá být v tomto ohledu chytřejší a nabídnout návštěvníkovi e-shopu mnohem relevantnější odpovědi a ukazovat mu mnohem relevantnější nabídky. V ideálním světě vidíme zákazníka, kterého méně ‚otravujeme‘, a přitom mu umíme nabídnout více.“

Od personalizace zbývá už jen krůček k využití umělé inteligence při péči o zákazníky. „Čím AI může změnit e-commerce? Zákaznická péče dostupná 24/7, škálovatelná, doslova pro každého zákazníka vlastní prodavač, získáte možnost si produkt lépe prohlédnout, nebo položit specifický dotaz k produktu a nechat AI, aby to vyřešila,” říká Petr Kováčik ze startupového studia Budeto. Podle něj je primárně nutné pokládat otázky a ověřovat si, jestli founder pracuje na produktu, který je škálovatelný a určený pro velký trh. „Dále je důležité i to, jestli si jeho produkt vytváří významnou pozici u zákazníků a nestane se z něj jen jednoduše nahraditelná komponenta, jakmile se objeví levnější nebo schopnější konkurenční produkt,” doplňuje.

Se všemi z citovaných se lze potkat osobně, na veletrhu a konferenci Reshoper. Přednášky Vladimíra Šandery a Petra Sedláčka si mohou návštěvníci zdarma poslechnout v rámci partnerské zóny veletrhu.

Více informací o konferenci a veletrhu naleznete na www.reshoper.cz