Leoš Dvořák (Valeo): Když budeme při řízení ignorovat varovné signály, technologie v určitých situacích převezmou rozhodování za nás
Firma Valeo provozuje ve středočeských Milovicích největší testovací polygon autonomních vozů na světě. S generálním ředitelem vývojového centra Leošem Dvořákem v podcastu řešíme nejen současná technologická omezení, ale i etické otázky, které budoucnost v souvislosti se samořiditelnými vozy přinese.
Pražská pobočka pro autonomní vozy vyvíjí senzory a systémy. Každé čtvrté auto na světě je vybaveno alespoň jedním senzorem od Valea.
Čeští vědci stojí za více než 70 patentovými technologiemi této firmy. Patří mezi ně například algoritmus pro rozpoznávání mokrých částí vozovky nebo detekce objektů v mrtvém úhlu zrcátek pro nákladní auta pomocí laserového senzoru.
Jaký je rozdíl mezi testováním normálního a autonomního vozu? “Normální crash testy všichni známe. U autonomního vozu simulujeme nekonečné množství situací, které nastanou v reálném provozu na silnici,” vysvětluje Leoš Dvořák. Po simulaci a testech ve virtuálním prostředí jde auto na polygon, který se nachází v areálu bývalého letiště v Milovicích.
Každé nové auto, které se dnes prodává, je na stupnici autonomnosti v rozmezí 0 až 5 na stupni číslo 2. To znamená, že disponuje asistenčními systémy, které řidiče upozorňují, že opouští jízdní pruh nebo je rychle blíží k vozu před sebou.
“Současná Tesla je nyní na pomezí stupně 2 a 3. Stupeň číslo 3 je tzn. ‘eye off’, řidič nemusí nutně dávat pozor, ale do 10 sekund musí být schopen převzít řízení. Vůz se pak chová jako autonomní vůz druhého stupně, “ mírní nadšení ze současné Tesly Dvořák.
Další vývoj podle něj bude mít legislativní dopady. Za auto je totiž dnes vždy odpovědný řidič. Jak dlouho to tak ještě bude? Co brání dalšímu rozvoji? Které legislativní otázky budeme řešit? Jak to bude do budoucna s odpovědností? To vše se dozvíte v podcastu.