Foodora půl roku od rebrandingu
V květnu letošního roku se největší česká platforma pro rychlý rozvoz jídla a spotřebního zboží přeměnila z Dáme jídlo na foodora. Cílem rebrandingu bylo zpomalit pokles zákaznických preferencí a omladit celkový positioning nejvýznamnějšího hráče na trhu. Po šesti měsících značka podle průzkumu pomalu dotahuje čísla před přeměnou.
Průzkum, jenž pro značku v srpnu tohoto roku realizovala výzkumná agentura Kantar odhalil, že foodora (kumulovaně s původním brandem Dáme jídlo) předstihuje konkurenci jak v rámci ToM (Top of Mind) tak v preferencích. Využití služby zvažují dle průzkumu zhruba dvě třetiny populace, spontánně si ji vybaví více než polovina.
„Jakkoliv můžeme mít zpětně výhrady k tomu, kolik jsme měli na rebranding času a jak proběhl, není pochyb o tom, že byl opravdu potřeba. Původní značka Dáme jídlo totiž začínala postupně ztrácet na preferencích,“ odhalil Jan Gemrich, CMO foodora. „Ty u původní značky postupně klesaly o jednotky procent. Na konci roku 2022 dosahovali jen 52 %. Naopak foodora zatím od rebrandingu stabilně roste a získává na popularitě u nových zákazníků – zejména u těch mladších. Pozitivní výhled navíc potvrzují i naši analytici a jejich chytré prognózy,“ dodává Gemrich s úsměvem.
Široká nabídka restaurací, snadné objednávání a dostupnost oblíbených podniků
Ze zjištění průzkumu vyplývá, že si jídlo domů v posledních 12 měsících objednali více než 3 z 5 Čechů, téměř polovina z nich nakupovala potraviny online. Trh se stává čím dál tím vyspělejší a konkurenční, i proto je potřeba klást důraz na takové vlastnosti značky, které mohou zaujmout potenciální zákazníky. „Pro uživatele naší platformy je klíčové, aby našli širokou nabídku nejrůznějších restaurací, ale i své oblíbené podniky, ze kterých jsou zvyklí objednávat, a tak pro ně znamenají určitou ‚comfort zone‘. Současně je potřeba zajistit, aby celý proces objednávky jídla byl tak jednoduchý, jak jen to jde,“ komentuje Gemrich zjištění z průzkumu. Podle něj navíc na rozdíl od foodora požadovali v minulosti zákazníci Dáme jídlo také co nejrychlejší doručení – to u nové značky vystřídala celková popularita brandu.
V aktivní komunikaci značka pak nepolevuje ani půl roku po rebrandingu. Do marketingu jen v druhém pololetí investovala desítky milionů, v následujícím roce by přitom rozpočty na tyto aktivity podle Gemricha nijak zásadně klesat neměly: “Uvědomujeme si, že změna brandu je velmi nákladný a dlouhotrvající proces. Naše investice budou vedle digitálu směřovat také do venkovní reklamy. Pohráváme si i se zcela novými přístupy k tvorbě reklamy jako takové, ale i k různým reklamním formátům. Ať už jde o generativní AI nebo o digitální billboardy napojené na programatiku,” dodává šéf marketingu foodora.