Češi využívali službu rychlého doručování i o Vánocích
Rozvoz jídla a dalšího spotřebního zboží Češi hojně využívali i na Štědrý den. Doručení objednávky až ke dveřím využil během letošních Vánoc každý desátý zákazník. Důvody proč se Češi na rozvážkou službu stále častěji obracejí i v tento sváteční den se různí. Pro mnohé je to způsob, jak se vyhnout stresu spojenému s přípravami štědrovečerní večeře, pro jiné zase prostředek, jak dokoupit dárky či chybějící suroviny na poslední chvíli. Nejoblíbenějším pokrmem se již tradičně stala nevšední pizza. Na objednávkách spotřebního sortimentu měli velký podíl alkoholické a nealkoholické nápoje (během Vánoc vzrostl zájem čtyřnásobně), květiny (dvojnásobně) a potřeby pro domácí mazlíčky (téměř dvakrát tolik, než obvykle).
I letošní svátky se někteří Češi rozhodli strávit Štědrý den poněkud netradičně a místo přípravy štědrovečerní večeře využili služby q-commerce (rychlé doručování), kterou nabízí společnost Dáme jídlo. Ta v objednávkách v porovnání s předcovidovým rokem 2019 překonala o 120 %.
Online bez vánočního shonu
Za zvýšený zájem o službu q-commerce může podle CEO společnosti Dáme jídlo, Adama Kolesy především skutečnost, že lidé chtějí vánoční čas strávit v klidu s rodinou. Mezi další důvody řadí fakt, že lidé chtějí minimalizovat čas přípravou večeře, nebo se jednoduše chtějí vyhnout vánočnímu shonu v obchodech.
„Pro mnohé naše zákazníky je to dobrý způsob, jak se vyhnout každoročnímu stresu, který je bohužel s Vánocemi spojený. Přeplněné obchody a fronty představují pro řadu z nich tlak, a pokud mají možnost se tomu vyhnout, rádi využijí naše služby. Během pár kliknutí si zákazníci objednají vše potřebné až ke dveřím domu, a jednoduše se můžou soustředit na pohodu a radostný čas strávený s rodinou,“ říká Adam Kolesa, šéf Dáme jídlo.
Oblíbené ovoce ani vychlazené pivo nesmí chybět
Češi rádi využijí pestré nabídky, kterou platforma Dáme market nabízí a berou ji jako možnost dokoupení potravin, či menších dárků na poslední chvíli. O Vánocích pravidelně zaznamenává dvakrát vyšší zájem ze strany zákazníků oproti běžným dnům v roce. Mezi nejčastějšími položkami v nákupním košíku zákazníků byly potraviny. Zejména ovoce a zelenina, kterou volil každý třetí zákazník a pečivo, které volil každý druhý. Výrazný zájem byl také o víno (nárůst o 30 procent), které se stalo nedílnou součástí štědrovečerní tabule v českých rodinách. Oblíbené byly i dětské hračky, například z hračkářství Bambule zákazníci 23. 12. objednávali třikrát tolik co obvykle. Během Štědrého večera pak na platformě zaznamenali nárůst o 50 % oproti standardu.
Pizza i letos kraluje
Co do počtu objednávek, i letos zaznamenala společnost Dáme jídlo v Česku nejvyšší počty u ne příliš tradičního vánočního pokrmu – pizzy. Nejoblíbenější byla ta se čtyřmi druhy sýrů (quattro formaggi), hned druhá v pořadí pak pizza se šunkou. Často oblíbená i proklínaná pizza hawaii s ananasem skončila na 5. místě. Díky vyššímu počtu zapojených restaurací, lidé také čím dál častěji vybírají z širší a mnohdy také exotičtější nabídky restaurací.
Již tradičně objednávali lidé nejvíce v hlavním městě Praze (70 % z celkového počtu objednávek), velký zájem o rychlé doručení měli ale i v Liberci (5,5 %) a v Brně (5,2 % z celkového počtu objednávek). V objednávkách stále převažuje rozvoz jídla, nicméně v porovnání s čísly z minulých let je jasně vidět, že si Češi zvykají na komfort rychlého doručování spotřebního zboží. Obliba platformy Dáme market na Štědrý den meziročně vzrostla o 30 %. K oblibě přispělo i přizpůsobení podniků a partnerských obchodů požadavkům zákazníků a uzpůsobení otevírací doby.