Češi nákupy do školy nemají rádi

Násilně zkrácené prázdniny, ceny utržené ze řetězu a také nutnost obíhat celou řadu obchodů, než je odškrtnuta poslední položka nákupního seznamu. Nákupy se začátkem školního roku patří u českých domácností k těm nejméně oblíbeným. Zjistil to online supermarket Košík.cz ve své rychlé sondě, se kterou oslovil 1340 z nich. A na jeho základě přináší celou řadu zjednodušení, která mohou nakupující využít – od doručení nákupu přímo do prázdninové destinace po „školní e-shop na míru“. Slibuje, že i nový zákazník zvládne nakoupit vše potřebné do čtvrthodinky.

Ze všech velkých nákupů, které běžná domácnost v průběhu roku udělá, patří podle průzkumu Košíku ty před návratem do školy mezi nejméně oblíbené. Na poslední příčku je umístilo shodně 87 % dotazovaných zákazníků. A důvody se překvapivě shodují. V první řadě nám vadí, že se jedná o symbolický hořký konec prázdninové pohody. V druhé řadě pak při nákupech zažíváme zbytečný stres a nervozitu. A zároveň je kvůli nim potřeba projít hned několik obchodů, než se dobereme výsledku.

Letos se k tomu přidává ještě nová starost – strach z toho, kolik nakonec bude všechno stát. Rodiny prvňáčků si většinou stanovily limit na 3,5 tisíce korun, 64 % z nich si však myslí, že se do něj nebudou schopny vejít. Rodiče žáků ze druhé a třetí třídy pak předpokládají, že budou moci utratit zhruba 2700 korun. A v případě rodičů starších žáků se tento limit opět zvyšuje, a to zhruba na 4300 korun. Tyto částky však nezahrnují například investice do elektroniky nebo výbavy dětských pokojů a studoven.

Nákupy věcí do školy zároveň krátí dětem prázdniny. Domů se kvůli „tour po obchoďácích“ vydá o dva až tři dny dříve celých 69 % dotázaných domácností. 7 % se pokusí nakoupit nezbytné věci ještě během tohoto týdne z prázdninové destinace – nejčastěji v krajském městě u svého letního pobytu. 24 % oslovených se pak spolehne na nákup online. S nákupy chtějí začít především v druhé polovině posledního prázdninovém týdnu, tedy od 30. srpna dále. Nakupování chtějí domácnosti rozdělit do dvou etap – tu druhou zrealizují až poté, co dostanou přesné instrukce ze školy.

„Už nyní si všímáme, že návštěvnost naší sekce se školními potřebami raketově roste. V každém dvacátém nákupu se objevuje některá z typicky školních položek – a to jsme teprve na začátku posledního předškolního týdne. Předpokládáme, že koncem tohoto týdne bude pravděpodobná útrata za věci do školy již v řádu tisícikorun na jeden nákup,“ predikuje Jan Vašíček, šéf marketingu online supermarketu Košík.cz.

Košík umí nákup za patnáct minut, ze seznamu sestaví „školní e-shop na míru“

A proč lidé preferují nákupy online? V první řadě hraje roli pohodlí a možnost objednat si nákup v podstatě kdykoli na libovolnou adresu v Česku. V případě Košíku to znamená i to, že výbava pro školáky může přijít jako součást běžné objednávky potravin. Na druhém místě je pak možnost snadno porovnávat ceny a vybrat to nejlevnější řešení – zákazník tak může lépe plánovat svůj rozpočet.

A u Košíku vyhrává další body celá řada praktických vychytávek, navržených tak, aby byl i nákup do školy otázkou patnácti minut.

„Pod jedním profilem může nákupní košík plnit klidně celá rodina. A je jedno jestli přes počítač nebo mobilní appku. Pokud nahrajete v Košíku do vyhledávání svůj školní seznam, sestavíme pro vás na jedno kliknutí ‚školní e-shop na míru‘. A prvňáky, kteří ještě neumí psát, můžete zabavit tím, že si seznam věcí do školy jednoduše nadiktují do vyhledávacího pole,“ zmiňuje Jan Vašíček. „I méně zkušený uživatel tak nakliká kompletní nákup do čtvrthodinky.“

A to je věc, která se bude rozhodně hodit – věci do školy si spolu s nákupem do ledničky totiž nechá letos poslat rekordní množství zákazníků. Obliba online supermarketů roste především v regionech a cestu k nim si nachází i starší generace.

Co rodiče trápí? Aktovky od zapomenutých banánů a věčně kapající lahve

Košík se zároveň zaměřil na to, čemu při nákupech věnují rodiče největší pozornost. Na prvním místě se jednoznačně objevila aktovka. Ta musí být ergonomická a ohleduplná k zádům školáků, zároveň však trendy a praktická co do počtu kapes i možnosti vyčistit ji, pokud v ní roztržité dítě nechá přes víkend například svačinu.

Na druhém místě je s přehledem „svačinová výbava“ – boxy a lahve na pití. Tady začínají být rodiče náročnější – volí hlavně snadno čistitelné lahve z bezpečných plastů (tedy bez BPA), požadavek je pochopitelně na to, aby lahev nepropouštěla. U svačinových boxů si pak všímají toho, jak pevný je jejich uzávěr, jak dokáží uchovat potraviny čerstvé a jak sofistikované je jejich vnitřní uspořádání.

Kolik si domácnosti připravili na nákupy peněz?

  • Prvňáci – 3,5 tisíce korun
  • 2 – 3. třída – 2,7 tisíce korun
  • třída a starší – 4,3 tisíce korun