Starý svět, nové technologie. Už i vinařům pomáhá umělá inteligence

Vinařství má v Česku dlouhou tradici. Je považováno za jedno z nejstarších řemesel vůbec, ale ani jemu se nevyhýbá vliv nových technologií jako internet věcí nebo umělá inteligence. Ty pomáhají s optimalizací na vinicích i v samotné výrobě. A také vinařům usnadňují lepší pochopení chutí a preferencí zákazníků.

Ve vinici mezi keříky se pomalu sune bílý stroj na čtyřech terénních kolech. Na samém vrcholu má oranžově blikající maják a vydává pípavé zvuky, to aby jej pracovníci na vinici nepřehlédli. Ale i kdyby, nic by se nestalo. Stroj je totiž autonomní a jeho úkolem je sbírat data potřebná k vypěstování toho nejkvalitnějšího vína.

Sbírá údaje nejen o počasí, ale i o vlhkosti vzduchu a půdy, dokonce pomáhá s postřiky nebo s přihnojováním. Jen sbírat hrozny ještě neumí. To je stále doména lidské síly, která má cit v prstech.

Popsaný výjev není z filmové předlohy žánru scifi, jde o již funkčního robota vinařství Château Clerc Milon z francouzského Bordeaux, kde mu familiárně říkají Ted. Přestože trhat hrozny ještě nezvládne, je důležitý z pohledu sběru dat přímo na vinici a jejich následného vyhodnocení, které pak vinař dostane přehledně do svého počítače nebo mobilního telefonu. Farmářům navíc dokáže pomoci i s některými rutinními pracemi, jako jsou postřiky nebo zastřihávání keříků. 

Připomenout zde můžeme i španělský projekt robota VineScout, který také sbírá data týkající se růstu vinné révy. Projekt financuje Evropská unie a spuštěn byl loni v srpnu.

Nejde sice o žádné zlomové technologie, které bychom neznali z jiných oborů. Je to ale důkaz toho, že se tyto technologie pomalu rozmisťují i v silně tradičních odvětvích, jako je právě vinařství. 

Data z vinic i skladů

O tisíce kilometrů dál na západ, za velkou louží v kalifornském Nappa Valley, využívá vinařství Palmaz big data k tomu, aby podle slov majitele Christiana Palmaze dokázal vyrobit tu nejoptimálnější láhev vína. Jeho systém Vigor (kombinovaný se softwarem Filics) využívá kombinaci senzorů, sond a rentgenových paprsků k shromažďování milionů dat, které mu následně pomáhají nejen vypěstovat kvalitní víno, ale také upozornit na různé choroby nebo určit, kdy je nejlepší čas ke sklizni a jak dlouho má hrozny optimálně skladovat.

https://digibiz.cz/zemedelstvi-4-0-jak-digitalni-farmy-zmeni-budoucnost-pestovani/

“Výroba vína zabírá neuvěřitelné množství času, třeba i přes dva roky. A když se konečně dostanete do finále a jste konfrontováni s výsledkem, je pak těžké určit, kdo může za věci, na které můžeme být pyšní a kdo naopak za to, na co ve finále moc pyšní nejsme,” vysvětluje Christian Palmaz. 

Za podobnými technologiemi ale nemusíme chodit až tak daleko. Na Digibizu jsme například přinesli rozhovor s Jiřím Musilem z českého startupu Agdata, který buduje informační platformu kombinující právě IoT senzory a další data ze statků, ale i ze samotných polí. Není ovšem zaměřen přímo na vinařství, což ale vinařům ve využití systému vůbec nebrání. 

“Pozoruji, že lidé se více zajímají o proces výroby vína. Vlastně nejvíce, co jsem kdy viděl. A to je směr, kterým musíme jako vinaři jít. Rozdílnost je vším, a pokud usneme na vavřínech – a že k tomu má naše odvětví tendence – mohli bychom ztratit půdu pod nohama. Musíme být ostražití v tom, co zákazníci chtějí,” dodává Palmaz. 

Zaměřeno na zákazníka

Vypěstovat kvalitní hrozny a správnými postupy je přeměnit v opravdu chutné víno je jedna věc, druhou věcí je pak vše zpeněžit, tedy zaujmout zákazníka. I v tom mohou vinařům a obchodníkům nové technologie pomoci. 

Pokud nejste zrovna velkými znalci vína, asi znáte přešlapování před regálem s víny v obchodech a spekulování nad tím, které z těch desítek až stovek lahví za to opravdu stojí. A možná jste už i díky tomu slyšeli o startupu Vivino. A pokud neslyšeli, mohl by vás zajímat. Vzal si totiž za cíl vyřešit tento problém a úplně odstranit vaše dohady při výběru. 

Funguje to jednoduše. Vivino je aplikací, kterou si stáhnete do svého mobilního telefonu. Pak už stačí jen namířít fotoaparát na vinětu. Tu vyfotíte a počkáte, až umělá inteligence vše přečte, identifikuje a nabídne vám přehled nejen o druhu vína, jeho původu a historii samotného vinaře, ale také o běžné ceně (ano, i tak lze zjistit, jak moc vás má například váš obchodní partner rád), k jakým příležitostem se hodí a nechybí ani recenze ostatních uživatelů. Vivino je navíc dnes už hodně personalizované na základě předchozího výběru  uživatele či hledání na internetu.

Screenshoty z aplikace Vivino.

Vivino v číslech

8 000 000 lahví v digitální knihovně

100 000 nových recenzí na vína denně

20 000 nových recenzí na vinařství ročně

Podobných startupů ale existuje více, například Vinomofi nebo Myoeno. S rostoucím počtem jejich uživatelů se pak stávají jedním z vhodných, ne-li nutných, marketingových kanálů, které by mohly mít stejný dopad na byznys jako přítomnost restauračních zařízení například v TripAdvisoru.  

A vinaři by také pomalu měli přemýšlet i o novém fenoménu digitálních asistentů, jako je Alexa od Amazonu nebo Siri od Applu. Právě digitální asistenti se mohou stát doslova virtuálními sommeliéry, kteří budou edukovat zákazníky a pomáhat jim s výběrem toho nejvhodnějšího vína- To bude přinášet komfort zákazníkům, obzvláště v dnešní době rostoucího počtu vinařských značek.

Tradiční sommeliéři zřejmě nevymřou, zákazníci ale budou čím dál více ponechávat nákupní rozhodování na digitálních technologiích. A kdo z vinařů na tento trend dříve “naskočí”, ten ve finále bude mít větší náskok.

A využívání robotů, umělé inteligence nebo IoT přímo ve vinicích zase vzhledem k nízkému plýtvání se zdroji, jako jsou voda nebo hnojiva, nabírá na významu v době hrozby klimatických změn. Urychlí jejich nástup například současné sucho?

https://digibiz.cz/jiri-musil-agdata-v-zemedelstvi-uz-brzy-nebude-duvod-delat-cokoliv-rukama/