Na německém trhu vznikají dvě skupiny pojišťoven. Liší se v přístupu k datům
Pojmy Big Data a datová analýza se vynořují v pojišťovnictví čím dál častěji. Poradenská společnost Ernst & Young analyzovala 25 německých pojišťoven s cílem zjistit, jak pracují s analýzou dat. Celkem 83 % poptávaných podniků „vidí vysoký potenciál v oblasti datové analýzy“. Od zpracování dat si 73 % dotázaných slibuje možné zvýšení efektivity, například cestou automatizace.
Velké oči pojišťoven
Přestože německé pojišťovny vidí v Big Data vysoký potenciál, skutečný pokrok u nich velký není. Téměř každý čtvrtý dotázaný podnik uvedl, že vlastně nedisponuje žádnou strategií v oblasti dat a datové analýzy. A pokud už takové záměry pojišťovny mají, vztahují se převážně jen na jednotlivé úseky činností.
Současná úroveň kvality dat je pro většinu dotázaných společností největší výzvou k tomu, aby mohly pokročilou datovou analytiku nasadit v praxi. 62 % pojistitelů zažívá v některé oblasti kvůli aktuálnímu stavu kvality dat velká omezení denního provozu.
Dvě třetiny firem označuje zvýšení kvality dat za hlavní výzvu v zájmu zavedení pokročilé práce s daty. Tři čtvrtiny zpovídaných podniků neměly definovanou funkci centrální datové kvality a vytvořenou odpovídající pozici. Čekají je proto v této oblasti nezanedbatelné investice i proto, aby vyhověly nové a přísnější regulaci EU v oblasti ochrany dat.
Většina pojišťoven pátrá po možnostech praktického využití, kdy by datová analýza přinesla jasné přidané hodnoty – například v oblasti vyřizování škod, v obchodu, marketingu a zákaznickém servisu. Potřeba konkretizovat tyto praktické scénáře je u každého druhého subjektu (52 %) prioritou pro daný rok.
Dvourychlostní pojišťovnictví
Autoři studie došli k závěru, že na německém trhu se utvářejí dvě skupiny pojišťoven. Na jedné straně jsou podniky, které do Big Data i analýzy investují a nabírají personál pro tuto oblast. V podnikové strategii se tato témata objevují a začínají fungovat specializované organizační složky.
Jiná třída pojistitelů je tváří v tvář datové analýze stále pasivní. Jejich heslem zůstává, že otázka správného nastavení strategie, pojmenování přínosu Big Data a rozboru dat pro jejich další existenci bude zodpovězena v budoucnu, ale ještě není na pořadu dne.
Zdroj: Ernst & Young