Za dopravní zácpu mohli zaměstnanci letiště, ne zákazníci, ukázala telco data

Ivana Karhanová | 26. 03. 2019
Za dopravní zácpu mohli zaměstnanci letiště, ne zákazníci, ukázala telco data

Přinášíme pár praktických příkladů, jak můžete v souladu s GDPR využívat data, která mají k dispozici mobilní operátoři. Přesto jsou tyto možnosti stále málo využívané. Jejich potenciál pro byznys je přitom obrovský.

Letiště v Sydney a dopravní zácpy

Letiště v australském Sydney využilo data mobilních operátorů k analýze vznikajících dopravních potíží v prostoru letiště. Mapovali, odkud a kam řidiči jezdí a snažili se odhalit konkrétní vzorce chování.

Přitom vyšlo najevo, že zácpy nezpůsobují cestující, ale zaměstnanci. Část řidičů navíc přijížděla každý den ve stejný čas. Proto nyní zaměstnanci parkují na oddělených parkovištích. Výsledkem je plynulejší doprava.

Retailový obchod v Helsinkách láká nové zákazníky

Přilákat nové zákazníky a získat zpět ty, kteří se rozhodli nakupovat jinde. Tak znělo zadání pro marketingové oddělení jednoho retailera v Helsinkách. Na pomoc si vzali telco data.

Zkoumali, odkud zákazníci přichází, jak dlouho v obchodě zůstávají a kam poté odcházejí. Výsledná data zkombinovali se socioekonomickými a demografickým údaji. Takto provedená analýza pomohla identifikovat relevantní segmenty zákazníků a naplánovat, jak a čím je v marketingu lze zasáhnout. 

Neuquén, argentinské město a zlepšení dopravy

Toto hlavní město argentinské provincie Neuquén vytvořilo spolu s okolními městy mapu, kudy se lidé po městě pohybují. Na základě dat od společnosti Telefónica - obohacených o demografické a behaviorální informace - sestavili řízený plán dopravy. 

Outdoorové kampaně s přesným cílením

Posterscope inzeruje v Singapuru na outdoorových reklamních plochách. Díky anonymním a agregovaným datům mobilního operátora zjistil, kdo chodí kolem jakých reklamních ploch. Inzerci tak umístil tam, kde se pohybuje relevantní cílové publikum. 

Telco data však využívají také vládní a neziskové organizace. Mobilní operátoři se mohou připojit k iniciativě Big Data for Social Good (Big data pro dobrou věc). Například brazilský mobilní operátor Vivo spolu s tamním ministerstvem zdravotnictví zkoumal, odkud a kam lidé cestují, aby mohli přijmout účinnou strategii proti šíření viru Zika. 

Výše uvedené příklady využívají agregovaná data. Operátoři však umí předat i data související s konkrétním uživatelem - samozřejmě s jeho výslovným souhlasem. 

TelcoScore

Služba TelcoScore poskytuje predikce chování zákazníka, tedy pravděpodobnost defaultu zákazníka ve finančních službách na základě telekomunikačních dat za 3 měsíce. Dodavateli score jsou tři největší mobilní operátoři: O2 Czech Republic a.s., T-Mobile Czech Republic a.s. a Vodafone Czech Republic a.s., takže score pokrývá téměř celý tuzemský trh.
 

Náhrada kreditní historie

Společnosti O2, T-Mobile a Vodafone vytvořily v ČR parametr hodnocení kreditního rizika zákazníka pro finanční instituce, tzv. Telco Score.

Telefónica umožňuje při zneužití karty verifikovat bankám informaci o tom, kde byla karta použita. 

Tyto příklady ukazují, že telco operátoři možnost využití a hodnotu svých dat znají a umí je poskytovat. 

Zdroj: Forrester