Vlastní aplikace, data o jízdách a predikce nehod. Jak služba DoDo šetří drahocenné minuty

Jan Strouhal | 07. 06. 2019
Vlastní aplikace, data o jízdách a predikce nehod. Jak služba DoDo šetří drahocenné minuty

Česká služba zajišťující rozvoz zboží pro domácnost - ale čím dál více i pro samotné firmy - často hraje o minuty. Firma DoDo se proto od samého počátku snaží co nejvíce procesů digitalizovat. Šetří tím drahocenný čas.

Český startup DoDo, jehož kurýry a obrandované vozy můžete potkávat ve větších českých, ale zahraničních městech, má za sebou prudký růst i smělé plány. Když službu před dvěma lety Michal Menšík z Inveo.cz od finanční skupiny KKCG přebíral, měla deset kurýrů, dvě auta a pět lidí v backoffice. Dnes má už 440 kurýrů, přes 200 vozů a 30 lidí v backofficu. Její tržby loni vzrostly o neuvěřitelných 850 procent na 2,6 milionu eur (v přepočtu 66,6 milionu Kč). 

Rychlý růst firmy je sice pro vlastníky potěšující, pro její management ale bývá nesmírně náročný. V DoDu mu to ulehčila právě digitalizace. “Digitalizovalo se například plánování směn, které dříve bylo realizováno pomocí telefonického obvolávání a následného zapisování do papírového kalendáře,” popisuje jeden z úsměvných, ale častých příkladů, product owner DoDa Lukáš Huňka.

DoDo ale digitalizovalo i dříve telefonické obvolávání kurýrů dispečery jen kvůli zjištění, jaké auto si daný den vzali. “Když má dispečer na starost pět kurýrů, takové obvolání mu zabere deset minut a pak dalších deset při změně směny. To už máme 20 minut lidské práce na jednoho člověka za den, celkem to pak u nás dělalo denně tři hodiny lidské práce,” vypočítává Huňka. 

To už je ale minulost, kurýři se dnes při nástupu na směnu během pár vteřin přihlásí do aplikace, kde se jim automaticky přiřadí auto. Pobočka má tak okamžitý přehled o tom, kde se kdo nachází.

Z provozního pohledu, tedy přesněji z pohledu cash-flow, se DoDu osvědčila také digitalizace plateb. Kurýři, kteří se pohybují v terénu a operují s hotovostí, ji pravidelně odevzdávají do vkladomatů. “Díky tomu v reálném čase víme, kolik je kde peněz,” vysvětluje Huňka.

Pro logistickou službu je ovšem klíčové hlavně dodat zboží včas na určené místo. Zákazníci e-shopů mají v čím dál větší oblibě doručení zboží v den objednávky. DoDo navíc kromě Mall.cz, Datartu nebo třeba Nespressa spolupracuje i s KFC nebo Pizza Hut, kde se hraje i o minuty. Jde tedy o čím dál náročnější disciplínu.

“Dispečer přesně vidí aktuální polohu kurýra, jeho rychlost, dojezd k dodavateli a dojezd k zákazníkovi. Vše vidí v reálném čase vůči reálnému provozu. To ohromně usnadňuje a zpřesňuje naši práci,” pochvaluje si Huňka, který má dřívější zkušenosti právě z Košíku či Rohlíku.

Proto ví, že velkým nepřítelem rozvážkových služeb jsou hustý provoz a zácpy, největší hrozbou pak dopravní nehoda. “Kurýři nejezdí s jednou objednávkou, takže v momentě, kdy nastane problém typu nehody nebo rozbitého auta, jde o nesystémový zásah do denního plánu, který se řeší velmi obtížně,” říká Huňka.

DoDo proto nyní testuje vlastní řešení pro predikci nehod. Mezi vstupní parametry patří například informace o tom, kolikátý den v řadě je kurýr v práci, jakou trasu má jet, jak starý je jeho vůz, jaká je délka jeho řidičských zkušeností, jaký je styl řidičovy jízdy, jestli překračuje rychlost a podobně. Na základě těchto dat dokáže technologie upozornit na vyšší pravděpodobnost incidentu. 

“Zatím jsme ve fázi sbírání a vyhodnocování dat. Pomůže nám to lépe identifikovat pravděpodobnost incidentu, ale velmi výrazný je efekt pro náborové oddělení, které díky sběru a vyhodnocování dat ví, jaká skupina řidičů je pro nás nejrelevantnější a dlouhodobě nejspolehlivější,” vysvětluje Huňka.

Digitalizace DoDa a jakékoliv logistické firmy ale přináší i další, environmentální rozměr. Vzhledem k tomu, že stojí za lepším využitím času zaměstnanců i vozového parku, jde o cestu, jak lze ulevit městům od záplavy poloprázdných dodávek všemožných rozvážkových služeb. 

“Nechci, abychom za rok měli 2000 aut. Chci, abychom jich měli tisíc, ale abychom byli schopni s nimi odvézt 4x více objednávek, než děláme teď. To znamená v reálném čase přeplánovat cestu tak, aby naše kapacita byla sdílená i pro jiné firmy nebo jiné firmy byly sdílené pro nás,” nastiňuje Huňka pohled do budoucnosti.