Stovky kamer a tisíce senzorů. Walmart otevřel první prodejnu, kterou řídí umělá inteligence

Jan Strouhal | 02. 05. 2019
Stovky kamer a tisíce senzorů. Walmart otevřel první prodejnu, kterou řídí umělá inteligence

Maloobchodnímu řetězci Walmart narůstá v USA konkurence v podobě kamenných prodejen Amazonu. Firma na “útok” v podobě cenových válek odpovídá digitalizací prodejen a umělou inteligencí.

Americký maloobchodní řetězec Walmart je dle žebříčku Fortune Global 500 firmou s největšími tržbami na světě. Ty dosahují až k 500 miliard dolarů. Být jedničkou ale také znamená neustálé hledání nových a inovativních způsobů, aby řetězec o svou pozici do budoucna nepřišel.

To je nyní mnohem aktuálnější, protože americký e-shop Amazon chce Walmartu podíl na trhu kamenných maloobchodních jednotek uzmout. Dokazuje to i jeho akvizice řetězce Whole Foods v hodnotě 13,7 miliardy dolarů z roku 2017.

Z nově vzniklé cenové války obou konkurentů těží hlavně zákazník, o kterého chce Walmart bojovat umělou inteligencí a digitalizací svých prodejen. Digitalizace by měla přilákat zákazníka na lepší zážitek z nakupování a navíc snížit náklady samotného řetězce.

Maloobchodní gigant s více než 4000 prodejnami rozesetými po celých Spojených státech proto v minulém týdnu otevřel první chytrou prodejnu v rámci projektu Intelligent Retail Lab. Ta je plná kamer, senzorů, dotykových displejů a umělé inteligence.

V praxi to znamená například to, že zboží je v regálech chytré prodejny situované na newyorském Long Islandu pod neustálým dohledem počítačových algoritmů. Stovky kamer vybavených umělou inteligencí dbají o to, aby na pultech nebylo zboží v poškozeném obalu, bylo úhledně srovnané či v nejhorším případě, aby nechybělo.

Dokáží také rozpoznat, jestli je kus ovoce či zeleniny přezrálý či začíná hnít a je nutné jej vyměnit za čerstvý. Tyto informace jsou okamžitě přes datacentrum předávány skrz aplikaci personálu. Kamery a senzory takto neustále dohlíží na 30 tisíc položek, které obchod nabízí. Umělá inteligence vše zpracovává a porovnává aktuální stav s očekávanou poptávkou.

“Kamery jsou nyní naprogramované tak, aby primárně sledovaly zboží a regály. Senzory zabudované v regálech dodávají další informace, protože vědí, jaká je situace v zadní části regálu, kam kamery nedohlédnou,” uvedl Mike Hanrahan, šéf Intelligent Retail Labu.

Kamery ale nekontrolují jen zboží. Hlídají i počet lidí u pokladen a včas informují o potřebě otevřít další pokladnu, aby se netvořily dlouhé fronty. Všechny tyto informace se zpracovávají v rozlehlém datacentru na kraji prodejny, kterým za jednu sekundu proteče 1,6 terabytů dat.

“Obchod je pro nás místem, kde objevujeme, zkoušíme a učíme se, co umělá inteligence v retailu dokáže,” dodal Hanrahan. 

V newyorském obchodě nechybí ani interaktivní dotykové tabule, které během nákupu poskytují informace o zboží návštěvníkům a dokážou zodpovědět jejich dotazy. Walmart kromě edukace zákazníků myslel ale i na jejich zábavu.

V jedné části prodejny je instalovaný interaktivní displej, který reaguje na pohyb návštěvníků. Je to připomínka toho, že se nacházíte v technologiemi prošpikované prodejně.

Intelligent Retail Lab na Long Islandu v budoucnu představí i další služby. Řetězec testuje například aplikaci typu Scan & Go, která umožní zákazníkovi vzít si zboží přímo z regálu, naskenovat jej prostřednictvím vlastního chytrého telefonu a rovnou odejít, čímž se vyhne čekání u pokladen.

Walmart novou prodejnou opět poodkryl, jak bude vypadat budoucnost retailu a jak lidem digitalizace usnadní nakupování. O dalších budoucích trendech v maloobchodě, které se brzy začnou naplno projevovat v realitě, jsme psali nedávno zde.

Foto: Walmart.com