Rybecký: Ztráta Tesly je hodně vysoká. Je otázkou, zda je možné ji vyrovnat

Jan Strouhal | 06. 08. 2019
Rybecký: Ztráta Tesly je hodně vysoká. Je otázkou, zda je možné ji vyrovnat

Podnikatel a inovátor Elon Musk opakovaně každým čtvrtletím slibuje, že Tesla se přehoupne do zisku. Zatím se jí to ale nedaří, přestože prodeje jejího Modelu 3 rekordně rostly. Před americkou automobilkou tak stojí mnoho výzev, říká odborník na automobilový trh Vladimír Rybecký.

Americké automobilce Tesla se i přes proklamace jejího spolumajitele a hlavního tahouna Elona Muska stále nedaří dostat do zisku. Zveřejnění finančních výsledků za druhé čtvrtletí tohoto roku odhalilo, že Tesla od svého založení vygenerovala ztrátu překračující 6 miliard dolarů (cca 140 miliard korun).

“Ta ztráta je dnes už tak vysoká, že je otázkou, zda je možné ji vyrovnat s tak omezenou produkcí, jako má Tesla. I v případě, že by vše šlo podle plánu,” říká v rozhovoru pro Digibiz.cz odborník na automobilový trh a šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Ten upozorňuje i na fakt, že Teslu opouští i důležití manažeři a parťáci Elona Muska. Naposledy například inovátor - a mimo jiné otec dobíjecí sítě Super Charge - J. B. Streubel.

Tesla v číslech

Ztráta za 2Q 2019 - 408 mil. USD

Příjmy za 2Q 2019 - 6,35 mld. USD

Prodeje za 2Q 2019 - 95 356 vozů

Celková ztráta - více než 6 mld. USD

Proč se podle vás Tesla nemůže stabilně dostat do zisku?

Tesla velkoryse investuje do nových produktů a nových továren, ale naprosto nezvládla přechod na velkosériovou výrobu, takže se jí stále nedaří uspokojit poptávku po jejích vozech a dosáhnout potřebnou rentabilitu výroby. Příjmy proto zdaleka nejsou v rovnováze s výdaji. 

Tesla sice získala výtečné konstruktéry z automobilového průmyslu, ale nikoliv odborníky na nákup a výrobu. Navíc fluktuace ve vedení Tesla Motors je obrovská, většina vedoucích pracovníků odchází během několika měsíců. Také zaměstnanci si stěžují, že poměry panující v továrně ve Fremontu jsou krajně nevyhovující.

Není ale ztráta takto růstové firmy přirozená? Jeden příklad za všechny - Amazon, který také ve svých počátcích prohluboval ztráty, nyní se těší miliardovým profitům…

Ztráta u růstové firmy, zvláště když je nucena investovat do zcela nového výrobního zařízení, je samozřejmě přirozená. Problémem je, že Elon Musk dlouhodobě slibuje, že už v aktuálním čtvrtletí přinese konečně obrat. Nakonec ale jen prohloubí ztrátu. A ta je dnes už tak vysoká, že je otázkou, zda je možné ji vyrovnat s tak omezenou produkcí jako má Tesla. A to i v případě, že by vše šlo podle plánu. 

Je pravda, že některé exkluzivní značky dokážou srovnatelné prostředky vydělat, ale Tesla není malá exkluzivní značka. Už brzy ji navíc budou čekat další investice do obnovy výrobního programu - Model S a Model X už jsou ve výrobě hodně dlouho - a s přibývajícími vozy v provozu porostou i požadavky na investice do servisního zázemí.

Kdy se tedy podle vás Tesla dostane do zisku? Co pro to musí udělat?

Tak to je otázka pro Elona Muska. Tesla potřebuje hlavně stabilizovat výrobu Modelu 3, což se stále nedaří a místo toho se připravují nové projekty (pickup, nákladní auta). Pokud vše půjde bez problémů, tak Tesla může vydělávat od třetího čtvrtletí. Ale jak už jsem řekl, to se čeká už několik let. Poslední americké analýzy předpovídají čtvrté čtvrtletí.

Elon Musk je známý svými výstřelky. Škodí tím Tesle, nebo jí v jistém slova smyslu pomáhá? Jak vůbec vnímáte jeho osobnost a roli v Tesle?

Bez Elona Muska by Tesla nebyla tam, kde je nyní. A to v dobrém i špatném. Musk úspěšně vystupuje jako nový Steve Jobs a nikomu nevadí, že je tu zásadní rozdíl. Jobs svá vystoupení spojoval s uváděním nových produktů do prodeje, které se daly okamžitě koupit. Musk ukazuje produkty, které se teprve budou někdy v budoucnu vyrábět.

Díky jeho vystoupením je Tesla pojem a může prodávat svá auta bez vynakládání peněz na inzerci. Každý, kdo o elektromobilitě nic neví, pokládá Muska a Teslu za průkopníky a velké objevitele. Díky tomu mu zájemci o Model 3 poslali tisíce dolarů a snášejí, že na své auto čekají mnohem déle, než jim slíbil.

Vnímají to tak i investoři, takže jsou stále ochotni dluhy Tesly pokrývat. Utěšují se totiž tím, že jeho jiné projekty (PayPal, Space X, produkce akumulátorů) jsou skutečně mimořádně úspěšné. Proto stále věří, že je automobilový průmysl ve světě řízen diletanty a čeká, až přijde spasitel Musk. Otázka je, jak dlouho mu budou ochotni ty jeho výstřelky tolerovat. Loňský pokus odsunout jej z vedení se ukázal jako formalita.

Tesla Model S. Foto: Tesla

Kdo je dnes největší konkurent Tesly? 

Nejde o to, kdo je jím dnes, ale kdo jím bude během pár měsíců. V segmentu prémiových elektromobilů s dlouhým dojezdem je Tesla několik let v podstatě jediná. Vloni přišel Jaguar I-Pace, nedávno Audi e-tron, velmi brzy se objeví Porsche Taycan a další anti-Tesly, které přinesou evropské standardy kvality výroby. 

Tesly jsou sice vynikající auta, ale kvalita jejich zpracování je „americká“. Tedy stejně jako služby odpovídající ceně těchto vozů. Za rok uvidíme, zda Tesla v této konkurenci obstojí, ale také to, zda zájem o luxusní elektromobily není ve skutečnosti jen zájmem o Teslu.

Má Tesla oproti velkým a zavedeným automobilkám stále navrh, nebo už se rozdíly, pokud jde o elektro a autonomní vozy, stírají?
Tesla kromě Elona Muska nemá nic, v čem by předčila zavedené automobilky, ale to je hodně významný argument. Naopak automobilky mají kvalitní servisní zázemí a mnoho doprovodných služeb. 

Elon Musk konejší investory tím, že největší poptávka po elektrovozech teprve přijde. Sdílíte s ním názor, že budoucnost dopravy je v elektromobilitě?

Tvrdí to nejen Musk, ale i mnoho politiků a šéfů automobilek v čele se šéfem VW Diessem. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje. Kromě státních dotací a mimo určitou skupinu bohatých ekonadšenců a firem vylepšujících si „zelené“ image po elektromobilech nikdo netouží, protože z hlediska uživatele nepřinášejí žádné výhody. 

Je ale možné, že rostoucí zakazování provozu aut se spalovacími motory přinese takové omezení osobní mobility, že kupujícím nic jiného nezbyde, pokud si to ale budou moci dovolit.

 A v autonomním řízení?

Autonomní řízení je téma na dlouhé povídání. Zatím je spojeno s mnoha legislativními i technickými limity. Nemyslím, že by bylo dostupné pro běžný provoz během několika (deseti?) nejbližších let.

To, co Tesla označuje jako Autopilot, není autonomní řízení, ale jen vyspělý asistenční systém.

A bude v těchto oblastech Tesla hrát i nadále významnou roli, jako tomu bylo doteď?

To záleží především na Muskovi. Pokud se mu podaří dát dohromady opět tým schopných techniků, jako tomu bylo při vývoji Modelu S, a poskytne mu takovou volnost na práci jako tvůrcům projektu SpaceX, tak proč ne. 

Problémem ale je, že před pár dny Muska (Teslu) opustil i jeho nejdůležitější partner, s nímž Teslu zakládal. J. B. Streubel byl tím, kdo vymyslel ty nejdůležitější inovace, které dostaly Teslu tam, kde je (použití Li-Ion aku v autě, vyřešení problémů s tím spojených, vytvoření sítě Super Chargerů atd.).