Retail plný technologií. Kde bude za 10 let a na co se má byznys připravit?

Jan Strouhal | 12. 04. 2019
Retail plný technologií. Kde bude za 10 let a na co se má byznys připravit?

Personalizované nabídky zboží obchodů, kolem kterých právě procházíte, virtuální zrcadla, drony nebo roboti sledující a doplňující zboží v regálech. To je budoucnost retailu, kterou už si tak trochu žijeme.

Informační technologie mění všechny obory ekonomiky, retail nevyjímaje. Proto je pro firmy už dnes důležité sledovat a připravit se na hlavní technologické trendy, které budou určovat blízkou budoucnost maloobchodu. Do deseti let bude plná interaktivních displejů, virtuálních zrcadel, digitálních cenovek a všudypřítomných čidel a robotů. Možná to vše zní jako sci-fi, ale tuhle budoucnost si žijeme už nyní. 

“Chytré domácnosti začínají se systémy ´ukaž a nařiď ´, ale časem se stanou plně proaktivními,” zaznělo mimo jiné v lednu na největší maloobchodní konferenci světa NRF 2019, které se zúčastnilo na 40 tisíc lidí ze stovky zemí celého světa, a to včetně zástupců české společnosti Adastra. Jeden příklad za všechny - v praxi jde třeba o to, že lednička už nebude svému majiteli ukazovat pouze aktuální stav surovin a informovat jej o jejich nedostatku, ale rovnou chybějící suroviny objedná.

Technologie tak budou čím dál více klíčem k vyšším prodejům a konečnému úspěchu. A z průzkumu provedeného mezi téměř dvěma tisíci maloobchodníky, který byl na konferenci prezentovaný, vyplývá, že se letos chtějí nejvíce soustředit právě na růst zisku. Až poté na zlepšování zákaznického zážitku, vylepšování produktů, teprve nakonec na snižování nákladů (viz následující graf).

Z pohledu sílícího významu online technologií a nastupujícího internetu věcí je zajímavý pohled na graf, který odhaluje, kam se nyní v maloobchodu nejčastěji investuje. Horkými obory jsou personalizace, mobilní technologie, ochrana dat a çross channel. Na opačném pólu pak stojí robotika a rozšířená a virtuální realita. Jde přitom o obory, které budou v následující dekádě rozhodující silou na cestě k upoutání zákazníka, a tím pádem k vyšším prodejům.

Kam by se tedy snahy maloobchodníků měly nyní unpout? Martin Rys, competency leader pro Business Inteligence ze společnosti Adastra, který se konference NFR 2019 zúčastnil, vybral hlavní oblasti, v nichž se bude v následujících 10 letech lámat chleba

Customer experience

V segmentu zvyšování zážitku a péče o zákazníka budou hrát velkou roli interaktivní displeje, které s pomocí kamery reagují na osobu před zrcadlem, ale také na samotné zboží. Navíc budou nabídky propojeny s mobilním telefonem pomocí systému Beacon v návaznosti například na wish list zákazníka nebo jím využívaný věrnostní program. 

Důležitou součástí této oblasti budou virtuální a chytrá zrcadla, která budou opět reagovat na osobu či zboží. Zákazníci si pomocí nich mohou při zkoušení v kabince objednat jinou velikost či barvu žádaného kousku oděvu nebo v tom nejsofistikovanějším případě nebudou muset žádné zboží zkoušet - virtuální zrcadlo je prostě samo oblékne. A když se mu zboží zalíbí, rovnou za něj bude moci skrz zrcadlo zaplatit.

ESL (Electronic Shell Labels)

Senzory rozmístěné napříč maloobchodními jednotkami budou sloužit k okamžitým úpravám cen zboží a jejich promítnutí do mobilní aplikace zákazníka. Jde tedy o posílení marketingových aktivit každého obchodu. A jako bonus s sebou ESL nese i ekologický přínos - prodejny se zbaví papírových cenovek.

Mobilní aplikace

Chytrý telefon se čím dál více stává ovladačem k reálnému světu a retail není v tomto směru výjimkou. Technologie typu QR kódů a NFC jsou už dnes známé a budou jen nabývat na významu. K tomu se bude čím dál více připomínat rozšířená realita, kterou dnes retail stále tak trochu opomíjí. V kombinaci s navigací v obchodě a integrací věrnostního programu je to jedna z cest, jak je možné zaujmout zákazníka. 

Videoanalytika

Každý manažer by měl mít přehled o návštěvnosti jeho obchodu, o návštěvních špičkách a o tom, do jakých částí obchodu se zákazníci chodí nejčastěji dívat. K tomu jim pomůže videoanalytika, která pomocí kamer monitoruje počet lidí v prodejně i jejich pohyb. Získaná data pak mohou obchodníci využít k marketingovým aktivitám, aby zaplnili “bílá” místa z pohledu návštěvnosti. Pomocí videoanalytiky ale také mohou predikovat a minimalizovat fronty u pokladen. 

Monitoring regálů a prostředí

Právě pomocí videoanalytiky, RFID technologií a všudypřítomných čidel budou obchody budoucnosti monitorovat stav naplněnosti regálů a také pořádek v prodejně. Buď půjde o statické senzory, nebo se mezi regály budou pohybovat autonomní roboti. Další z hi-tech možností je monitoring pomocí dronů.

Mimo tyto oblasti dále půjde o různé koncepty samoobslužného odbavení (například scannery), a tím pádem trend zcela bezobslužných obchodů. Svou roli budou hrát i digitální asistenti vybavení umělou inteligencí nebo inventory management, tracking personálu, zařízení či zboží. 

To, co je nyní na okraji zájmu retailu, bude za pár let mainstreamem. Však se podívejte na současné trendy sami.