Ludvík Jaroš (Homeport): Londýn bude měřit kvalitu ovzduší pomocí čidel na našich kolech

Jan Strouhal | 20. 06. 2019
Ludvík Jaroš (Homeport): Londýn bude měřit kvalitu ovzduší pomocí čidel na našich kolech

Provozovatel sdílených kol Homeport za 10 let své existence vyvinul vlastní software i elektrokola pod značkou freebike. Ty jsou na technologické špici a dokážou městům poskytovat užitečná data nejen o pohybu kol.

Český poskytovatel systémů pro sdílení elektrických i klasických kol Homeport v posledním roce se svou službou freebike prudce roste. Jeho zelenkavá kola se letos objevila nově a ve velkém v Praze. Služba se pak čerstvě stala novým provozovatelem systému sdílení elektrokol v Londýně.

“Evropská města jsou úplně jinde než Praha či další česká města. A nemusí jít o tradiční cyklistické země, jako je Nizozemsko. Jde i o Lucembursko nebo Polsko,” říká hned v úvodu rozhovoru pro Digibiz.cz šéf Homeportu Ludvík Jaroš, který jej vede rok a půl.

Homeport založil před 10 lety podnikatel - a mimo jiné bývalý vlastník Datartu - Charles Butler. A od samého počátku se soustředil na vývoj vlastních kol i softwaru pro sdílení elektrokol, který probíhá nepřetržitě. 

Dnes kola freebiku neoplývají jen odolným rámem, kotoučovými brzdami a výkonnými světly. Jejich unikátnost je například v na míru vyvinutých bateriích, které mají vlastní software, ale třeba i v tom, že motor elektrokol funguje jako sofistikovaný zámek.

A také v datech. Nejde přitom jen o monitorování pohybu kol a následné zobrazení často využívaných tras v heatmapě, které firma využívá například pro určení nejvhodnějšího umístění tzv. virtuálních stanic a městu může pomoci při plánování výstavby cykloinfrastruktury. 

“V kolech máme čidla. A teď si jen musíme určit, co chceme, aby uměla. Je to jen o programovací schopnosti a firmwaru kola. A naše čidla umí v podstatě všechno, nemají téměř žádný limit,” přibližuje Jaroš a udává čerstvý příklad využití přímo z Londýna, kde se obecně zajímají o co nejdetailnější dostupná data.

Heatmapa Homeportu nejvyužívanějších cyklotras z Londýna. (modré body jsou, kde se nejvíce parkuje, oranžová barva představuje využívání tras)

“Základním vybavením našich elektrokol jsou ale například čidla pro měření kvality ovzduší. Data už nějaký čas sbíráme a máme, jen jsme je ještě s nikým nesdíleli. To se ale mění s našim příchodem do Londýna, kde je chtějí,” dodává šéf firmy, která po celé Evropě, ale i v Saúdské Arábii nebo Kanadě, má rozmístěno celkem 1300 elektrokol a 5000 klasických kol.

A má i jednu další novinku, která pomáhá nejen freebiku, ale i samotným municipalitám. “Máme něco, čemu se říká damage score. Je to technologie, která sleduje, jakým stylem uživatel jede - jestli kličkuje, smykuje, skáče přes obrubníky a podobně. Na základě toho jsme schopni uživatele pokárat a říct mu, že by měl jezdit ohleduplněji,” popisuje Jaroš s tím, že samotné firmě to pomáhá eliminovat poškození kol.

Pro města má tato funkcionalita hned několikero využití. Pokud by sesbíraná data o otřesech kola od freebiku využívala, mohla by například přesně určit místa s výmoly či jinými nerovnostmi na cyklotrasách, následně pak zjednat nápravu. 

“Vezměte si třeba pražskou náplavku. Na 80 procentech jsou vytvořeny pruhy pro cyklisty, ale na posledních 200 metrech pod mostem se v podstatě nedá jezdit. A i taková data umíme městům posílat,” přidává se Charles Butler, který se části rozhovoru účastnil.

Pokud je město provozovatelem bikesharingu a stará se i o kola, čidlo sledující otřesy dokáže určit, zda kolo spadlo. “To usnadňuje práci v terénu. A městům to ve výsledku šetří peníze z pohledu provozu a údržby systému,” doplňuje Jaroš, který už má v čele Homeportu za sebou 13 vítězných veřejných tendrů.

Pokud jde o Prahu, zde freebike začal jezdit na jaře. A od samého počátku vede dialog s magistrátem a jednotlivými městskými částmi o možnosti využívání dostupných dat. Spolupráce zatím funguje na bázi poskytování údajů o tom, kde uživatelé nejčastěji jezdí.

Česká metropole už v minulosti projevila zájem o integraci služby do platformy, která nabízí všechny způsoby dopravy na jednom místě (aplikace podobná modelu MaaS - Mobility as a service), ale konkrétní kroky zatím váznou a komunikace je spíše vlažná.

freebike v Londýně. Foto: Homeport

“Data jsou super, ale pokud je město nemá zájem využívat, což zrovna v Česku moc není, tak jsou k ničemu,” říká Jaroš a dodává: “Získali jsme ale grant od ministerstva životního prostředí. Součástí dohody bude poskytování dat o tom, jak se našemu projektu vede, jak se kola využívají a také jak často. Data mají sloužit ke zlepšení pražské cykloinfrastruktury a také k větší motivaci občanů, aby přesedlali z aut na kola,” přibližuje novinku.

Devětadvacetiletý šéf Homeportu si na závěr trochu posteskl nad faktem, že Češi se obecně do digitalizace příliš nehrnou. Za příklad uvádí možnost vypůjčení si kol freebiku prostřednictvím platební karty nebo i karty pro využívání veřejné dopravy.

“Například ve ve Finsku - a nejen tam - to lidé používají ve velkém, možná i proto, že tu kartu mají zároveň integrovanou do veřejné dopravy. V Česku lidem můžeme neustále opakovat, že kolo si mohou vypůjčit jak prostřednictvím Lítačky, tak debetní karty a podobně, ale stejně tuto možnost využívá jen 15 až 20 procent lidí,” uzavírá Jaroš s tím, že změnit tento mindset zde bude ještě chvíli trvat.

Úvodní foto: Jan Strouhal