IoT a umělá inteligence šetří španělskému distributorovi vody přes milion eur ročně

Jan Strouhal | 04. 06. 2019
IoT a umělá inteligence šetří španělskému distributorovi vody přes milion eur ročně

Digitalizace španělského distributora vody s více než 125letou historií ukazuje, že by se jí neměly bránit ani tradiční firmy. IoT senzory a umělá inteligence mu totiž přinesly roční úsporu nákladů přesahující jeden milion eur.

Global Omnium je 125 let stará firma a druhý největší distributor vody ve Španělsku, který nedávno prošel digitální transformací. A jak ukazuje jeho case study, vyplatilo se mu to. Náklady na údržbu i energie mu klesly zhruba o desetinu. Ale nepředbíhejme.

Global Omnium obstarává vše kolem čerpání, čištění a následné distribuce pitné vody v mnoha španělských městech v regionech, jako je Andalusie, Kantábrie, La Rioja, Baskicko, Valencie nebo Katalánie. Firma spravuje přes 15 tisíc kilometrů vodovodů, které dodávají vodu více než 3 milionům jejím zákazníkům. Má mnoho stanic, které čerpají vodu ze španělských řek, stejně tak provozuje i několik čističek v zemi.

To s sebou ale přináší i zodpovědnost za údržbu, a tím i bezproblémový chod celé potrubní soustavy. Jenže s tím, jak se celá firma rozrůstala, bylo čím dál více administrativně složitější a nákladnější se o celou soustavu starat. Global Omnium se proto rozhodl, že celý dohled a údržbu infrastruktury v co největší míře digitalizuje.

Digitalizace španělského distributora vody s více než třemi tisícovkami zaměstnanců započala už před deseti lety. Nejprve bylo potřeba sjednotit jednotlivé systémy asset managementu do jednotného datového prostředí. Účelem bylo centralizovat dohled nad celou infrastrukturou vytvořením kontrolních stanovišť, které budou obsluhovat vyškolení specialisté. Global Omnium si jako řešení vybrala Nexus Integra Platform.

Implementace celého řešení si vyžádala tři fáze. IoT senzory byly rozmístěny nejdříve do infrastruktury a z nich bylo ve zkušebním testu zpracováváno zprvu 70 procent signálů. Během jednoho roku se vytvářely datové sady a systémy a vznikla i první dohledová centra. Po validaci systému, která trvala zhruba rok, se přešlo na ostrý provoz.

15 procent

O tolik se snížily roční náklady spojené s údržbou infrastruktury distributora Global Omnium.

Druhým stadiem bylo zapracování týmu, který vše z dohledových center sledoval a dokázal jednak v reálném čase reagovat na nastalou situaci (například na poruchu či znečištění vody), tak i modelovat  budoucí situace s cílem se na ně připravit.

Finální fáze pak znamenala integraci zbývajících systémů a aplikací, které využívaly umělou inteligenci a prohloubily tak automatizaci veškerých procesů údržby, stejně tak jako modelování budoucích scénářů. K tomu už byla využívána nejen interní data, ale i ta externí, například typu meteorologické předpovědi či aktuálních cen za energie.

V rámci poslední fáze došlo i k vytvoření tzv. digitálního dvojčete provozu celé firmy. To se stalo užitečným pomocníkem dohledových pracovníků. Skrz něj totiž mohou kontrolovat stav a výkon jednotlivých provozů či jednotek a včas se připravit na jeho opravu, případně okamžitě reagovat na jeho poruchu.

7 až 11 procent

Taková byl roční úspora nákladů na energie po optimalizaci chodu čerpadel a dalších energeticky náročných zařízení Global Omnium.

A výsledek celého snažení? Firma díky popsané digitalizaci snížila náklady spojené s údržbou vlastní infrastruktury o 15 procent. Stejně tak se projevily i senzory v kombinaci s umělou inteligencí, které zajistily efektivní a úsporný chod čerpadel a dalších energeticky náročných zařízení. Tato optimalizace pomohla snížit celkové roční náklady firmy na energie o 7 až 11 procent. To ve finančním vyjádření představovalo roční úsporu přesahující jeden milion eur (v přepočtu více než 25 milionů korun).

Global Omnium je tak důkazem toho, že digitalizace se netýká jen nových firem, ale i tradičních provozů s více než stoletou historií.