eBay jako lídr umělé inteligence v e-commerce. V čem přesně mu AI pomáhá?

Jan Strouhal | 09. 05. 2019
eBay jako lídr umělé inteligence v e-commerce. V čem přesně mu AI pomáhá?

Aukční server eBay se řadí k lídrům ve využívání umělé inteligence v e-commerce segmentu. Co mu přinesla? Zpozornět by měli hlavně manažeři e-shopů a online obchodních platforem.

Možná vás to překvapí, ale americký aukční server eBay využívá dnešní buzzwordy - jako jsou umělá inteligence (AI) a strojové učení (machine learning) - už více než jednu dekádu. Technologie mu slouží k propojení nakupujících s pro ně co nejvhodnějšími prodávajícími. 

Ale není to jediný způsob, jak eBay umělou inteligenci využívá. Během let se její význam rozrostl do více směrů, naplňují se tak slova prezidenta a šéfa společnosti Devina Weinga z roku 2016, který tehdy uvedl: “Věřím, že obzvláště obchod bude terčem těch nejzajímavějších implementací technologie umělé inteligence.” 

Dnes se eBay s téměř dvěma stovkami miliony aktivních uživatelů po celém světě řadí nejen k největším online tržištím na světě, ale dle expertů je zároveň lídrem v oblasti nasazování AI technologií v segmentu e-commerce. eBay umělou inteligenci využívá například v personalizaci, vyhledávání nebo systému doporučování zboží, to vše v kombinaci se strojovým viděním, inteligentním překladatelem či zpracováním lidské řeči. 

A zde již pár konkrétních příkladů, jak umělá inteligence v útrobách největšího aukčního serveru světa pracuje, co vše zlepšuje pro uživatele a co to ve finále přináší samotnému eBayi.

Zlepšení nákupního zážitku

Nástroje umělé inteligence předjímají potřeby nakupujících, doporučují jim nejvhodnější položky a v neposlední řadě je i inspirují k dalším nákupům. S dobře vyladěnou personalizací nabídek díky umělé inteligenci se eBay snaží dodávat jedinečný nákupní zážitek každému nakupujícímu dle jeho aktuálních potřeb. Součástí tohoto kroku je i vytvoření personalizované funkce s označením Interests, která nakupujícím nabízí položky dle jejich zájmů a hobby.

Vylepšení vyhledávání

eBay začal využívat umělou inteligenci i proto, aby lépe pochopil kontext vyhledávání a aby poté mohl uživatelům nabízet celou paletu opravdu relevantních produktů. Firma byla díky strojovému vidění schopna umožnit vyhledávání jen dle fotografie daného zboží. Funkce také nakupujícím umožňuje vyfotit si telefonem předmět, který se jim v reálném světě líbí, zadat ho do vyhledávání a pak už jen chvíli počkat, jestli jej náhodou někdo neprodává. Nebo alespoň jemu co nejvíce podobný. 

Platforma jako služba

eBay poskytuje prodávajícím nejmodernější nástroje umělé inteligence. Ti tak nemusí inovovat a technologicky se dorovnávat s konkurenčními prodejci, kteří platformu  eBay nevyužívají a nástroje tak nemají. eBay v rámci své platformy sdružuje data, metriky či analytické informace, které mohou následně za poplatek využívat samotní prodávající.

Optimalizace cen

Strojové učení dokáže prodávajícím pomáhat určit ty nejvhodnější ceny, za které dané produkty prodat. Zároveň pomáhá ceny v čase i optimálně měnit, aby zaujaly co nejvíce potenciálních zákazníků.

Fakta o eBay

eBay je aktivní ve 190 zemích po celém světě, kde jeho služby aktivně využívá odhadovaných 179 milionů uživatelů. Ti si vybírají ze zhruba 1,2 miliardy nabídek položek na serveru. eBay se tak řadí do Top 10 největších e-commerce firem světa. Tržby aukčního serveru eBay přesahují každým čtvrtletím miliardu dolarů. Firma je silně datově orientovaná a od svého spuštění před 20 lety s nimi pracuje. S umělou inteligencí začala pracovat před více než 10 lety.

Strojový překlad

eBay nechtěl dopadnout jako Babylonská věž a začal tak pracovat se strojovým překladem, díky kterému si budou rozumět prodávající s kupujícím z různých zemí a s odlišnými jazyky. Pro prodávajícího to pak znamená rychlejší postup ve vyřízování objednávek od zahraničního zákazníka. 

Podle studie jen využití strojového překladu mezi angličtinou a španělštinou zvýšilo export anglicky mluvících prodávajících o 17,5 procenta meziročně.

Využití deep learningu

Přestože eBay používá nástroje umělé inteligence více než desetiletí, stále se vyskytují záležitosti, které nemohly být kvůli své velké datové komplexnosti řešeny. Odpovědí je deep learning. Technologie hlubokého učení se vyvíjí mílovými kroky a dnes už dokáže zpracovávat a porozumět datům z miliardy zdrojů. A díky tomu zvládá nabízet komplexnější a lepší služby. 

Zkrátka a dobře, jak říká viceprezident a šéfarchitekt platformy AI implementované do eBay Sanjeev Katariya: “Umělá inteligence se dotýká všeho, co je na eBay.” 

A sázka na novou technologii se vyplácí,umělá inteligence totiž přispívá ke každoročnímu růstu tržeb serveru. Jejich výše v prvním letošním kvartále překročila miliardu dolarů a míří dál vzhůru. V posledním čtvrtletí loňského roku eBay dokonce vykázal největší čistý zisk v historii firmy, když se vyhoupl na 763 milionů dolarů.