Bankovní sektor se automatizuje, lidé přijdou o práci

Arsen Lazarevič | 04. 12. 2018
Bankovní sektor se automatizuje, lidé přijdou o práci

Až polovina zaměstnanců by mohla přijít v bankách o práci kvůli robotizaci, automatizaci a přesouvání služeb do online prostředí.

Bankovní sektor prochází obrovskými proměnami. Dochází nejen k rušení bankovních poboček, zároveň se také řada činností automatizuje a optimalizuje. To vše vede k tomu, že je v bankovním sektoru potřeba stále méně pracovníků a banky proto hromadně ruší pracovní místa. Podle společnosti Citi Research dojde v Evropě do roku 2025 k zániku 1,1 milionu pracovních míst z celkového množství 2,9 milionu míst. Ve Spojených státech za stejné období přijde o práci 800 tisíc lidí.

Takový vývoj potvrzuje i šéf Deutsche Bank AG John Cryan. „V současné době zaměstnáváme 97 tisíc lidí. Jejich počet může být snížen na polovinu,“ varuje. Podle něj se řada činností stále dělá manuálně, což vede k tomu, že zaměstnanci dělají chyby a jsou zároveň neefektivní.

České banky se také zbavují zaměstnanců

Změny v oblasti digitalizace a automatizace v bankovním sektoru se nevyhýbají ani Česku. Zatímco počet volných míst v české ekonomice přibývá a firmy mají problém s náborem zaměstnanců, zcela jiný vývoj je v českém bankovním sektoru. Na vrcholu konjunktury se banky zbavují zaměstnanců. V příštím roce tak o práci přijde téměř 1 500 lidí, a to především v Komerční bance, ČSOB, České spořitelně nebo Sberbank. Má to svůj důvod – při příchodu hospodářské krize budou lépe připravené.

Ve finančních institucích je přitom řada příležitostí pro automatizaci nebo technologii strojového učení. Lze například analyzovat anomálie v chování klientů, objevovat případné podvody či zefektivnit činnosti formou automatizovaného zpracování velkých objemů dat. Vyplývá to ze studie společnosti CGI s tím, že technologie mohou být využity pro optimalizaci provozu call center, předzpracování životopisů nebo mohou vyhodnocovat provoz jednotlivých systémů.

Změny se nestanou za několik let, ale už probíhají. Digitalizace například vede k zavírání bankovních poboček. Zatímco v roce 2012 bylo ve Spojených státech rekordních 83 071 poboček, tak v roce 2017 jich bylo jen 78 774. A rychlost zavírání bude růst. Generace mileniálů je zcela zvyklá využívat bankovní služby online, nastupující generace Z dokonce online vyřizování služeb preferuje.

Bonus pro zákazníka

Pokles zaměstnanců je špatnou zprávou pro lidi, kteří pracují v bankovním sektoru. Zákazník by ale z těchto změn měl dlouhodobě těžit. Banky totiž budou konkurenceschopnější, jelikož své služby budou poskytovat efektivněji. Dříve nemyslitelné služby – například účty bez poplatků za vedení, jsou v současnosti běžnou realitou.

Strojové učení také bankám stále více pomůže analyzovat data a předpovídat chování skupiny klientů. Banky budou schopny lépe cílit své produkty, a to jak při reklamních kampaních, tak lépe provádět risk management. To znamená, že banky jsou schopny lépe vyhodnocovat rizikové klienty a v případě, že své závazky nesplácí, reagovat včas na celou situaci. Výsledkem je, že banky mohou bonitním klientům například nabízet výhodnější spotřebitelské úvěry nebo kreditní karty.

Zdroj: Citi Research